Chokladfontän .... Hjälp mig :)
Vi ska chokladfontän på bröllopet och har ni hittat till kanonpris, vår fundering är dock - ska man satsa på en eller två - en med mörk- och en med mjölkchoklad !?!?
Hm, hjälp mig :)
Vi ska chokladfontän på bröllopet och har ni hittat till kanonpris, vår fundering är dock - ska man satsa på en eller två - en med mörk- och en med mjölkchoklad !?!?
Hm, hjälp mig :)
Framför allt en med mjölkchoklad. Eftersom det är kanske inte alla som gillar mörk.
Men det hade varit trevlig med en mörk också men det kommer att kosta en hel del mer.
För då vill man kanske tesa båda sorterna.
Men om priset inte har någon betydelse så hade jag kört på två st
Vi har hittat dom för 249kr styck istället för 498-549kr styck så det är halva priset och därför tänkte vi, va sjutton två kanske kan vara kul att ställa fram.. :) Men så säger budget tarmen stopp liksom :) Förstår du hur jag menar !? :)
har ni budgeten så satsa på två... men tänk på att man inte kan andvända all sorts choklad, det skall vara non temp choklad
det sa dem till mig när jag kollade iallafall.
har du testat det någon gång?? jag ville oxå ha en tills jag testade, å det e fruktansvärt kladdigt, men gott! så vi avstår det.
men jag tycker det ser sjukt lyxigt ut
Vi har fundering på att ha en mjölkchoklad och en med vit choklad på vårat bröllop. Men vi har inte riktigt bestämt oss ännu.
Det blev två ! :)
Jaa vi testade på en bröllopsmässa för ett tag sedan och som du säger, det är sjukt kladdigt men det är ju lite lyxigt och ser fint ut :)
Det här med choklad har vi inte börjat klura på än, men det går ju alltid få tag på någonstans - någon som vet något bra ställe? :)
Om ni bara ska ha en chokladfontän så ta mörk choklad - snälla!
Mjölkchoklad och vit choklad är ju mest socker.
Ni ska INTE använda non-temp choklad utan chokladcouverture.
Couverture är riktig choklad fast med högre halt kakaosmör i, så den rinner lite lättare. Det är sådan choklad som chocolatierer använder.
Om man ska gjuta praliner eller liknande så måste den tempereras, men i chokladfontänen ska den ju bara rinna.
Man köper den halvkilovis eller mer (det som blir över kan ni t ex ha i kladdkakor - mums!)
Det finns både vit, mjölk och mörk.
Om ni väljer en 65-70% couverture så blir ni inte besvikna. Den finns INGA likheter med mörk choklad av typen Lindt, Marabou osv. Det här är gott!
Non-temp choklad är inte riktig choklad alls, man har ersatt kakaosmöret med vegetabiliskt fett.
Jag kan rekommendera Felchlins 65% couverture (Grand Cru Maracaibo) som anses som en av de bästa i världen. Jag har inte träffat någon som inte tycker om den ännu.
Här är några ställen som säljer couverture.
www.pralinformar.se/&iCategory=3&sName=Choklad
www.chokladshopen.com/index.php&osCsid=ec2b54bdb00a2eff1a8a330b5dc2bef1
www.mumsigt.se/mumsigt_webbutik_chokladcoverture.php
Det går säkert att hitta fler.
Riktig choklad är dessutom rena hälsokuren!
Mamma snodde av min 75% Tarakan som är lite kraftigare i smaken - den kladdkakan var helt suverän, jag tror aldrig en kladdkaka har försvunnit fortare i det här huset...
Nyfiken i en strut... vart fick ni tag i fontänerna till så bra pris?
www.cabom.se/produkter/kul-prylar/saker-du-maste-aga/chokladfontan,73206542
Det är ju bara små rackare men ändå =)
Rekommenderar inte en chokladfontän till ett bröllop då det kladdar otroligt mycket. Gästerna kommer bli nedkladdade. Men visst är det både smaskigt och fint :D