• norgejente

Murgröna

Hej!
    Vi funderar på att ha murgröna på borden som dekoration. Jag har hört om många som har det men i plast/tyg men vi vill ha levande. Går det att köpa genom florist eller skall jag ge mig ut att plocka? (vet inte helt var den växer...) HUr mycket kostar det på ett ungefär?

• Svar på tråden Murgröna
  • Miss Moneypenny

Vi har beställt en kruka från floristen som vi kan klippa av själva till bordsdekorationer. Det var inte särskilt dyrt.

• a wife to be

vi var hos min svåger och plockade, sedan satt min man och torkade av alla bladen och sprutade på bladglans. Det blev verkligen jätte fint.

• passionsblomman

Du kan absolut beställa av din florist. Antingen färdigsnittade som ligger i påse. I en sådan brukar det vara tio meter. Eller så köper du på kruka och klipper från den. Glöm inte att låta rankorna dra vatten minst ett dygn innan du ska använda dem bara. Lägg dem på bordet samma dag som festen är.

Murgröna är inte så dyrt.

• Märta81

Jag har varit på flera bröllop som haft levande murgröna, de håller jättebra utan att man behöver behandla dem. Murgröna brukar växa vid ruiner, husväggar, gamla kyrkor och liknande, iallafall på gotland :) det är bara att ge sig ut på jakt.

• Märta81

just det, glömde, det är jättefint att bara ha ett blad murgröna som servettblomma också

• passionsblomman

Ja fast på sådana ställen får man ju inte plocka hur som helst!

I vissa landskap tror jag tom den är fridlyst.

Märta81 skrev 2009-05-15 21:10:41 följande:
    Jag har varit på flera bröllop som haft levande murgröna, de håller jättebra utan att man behöver behandla dem. Murgröna brukar växa vid ruiner, husväggar, gamla kyrkor och liknande, iallafall på gotland :) det är bara att ge sig ut på jakt.
  • Märta81

Oj, visste inte att den var fridlyst i vissa landskap. Jag har bara plockat på gotland och där får man plocka så vitt jag vet. Man behöver kanske inte vandra in o plocka från någons tomt eller så, tänkte främst på ödebyggnader.

• passionsblomman
    Ja, det förstår jag ju...hihih! Inte fasen trodde jag du smög på andras tomter. (men det finns iofs folk till allt. Någon stal min grannes pionbuske! grävde upp den!)
    Märta81 skrev 2009-05-15 21:42:35 följande:
    Oj, visste inte att den var fridlyst i vissa landskap. Jag har bara plockat på gotland och där får man plocka så vitt jag vet. Man behöver kanske inte vandra in o plocka från någons tomt eller så, tänkte främst på ödebyggnader.
  • Harrys

Levande murgröna sägs vara otur att ha inomhus. Sedan vet jag inte hur mycket ni tror på det.

• passionsblomman

Jag kollade nu var den är fridlyst. I följande län får den inte plockas:

Sthlms
    Södermanland
    Jönköping
    Kronoberg
    Västra Götaland

Svar på tråden Murgröna