• Valkyria84

Preset till vågselförättare eller präst?

Vi gifter oss borglig och det kostar inget, (har frågat VF) men jag undrar om man ändå brukar ge något?, en liten gåva som tack eller hur gör ni andra? Gäller ju så klart även er som gifter er kyrkligt. Ger ni prästen något?

• Svar på tråden Preset till vågselförättare eller präst?
  • Valkyria84

Present och vigselförättare ska det så klart stå =) Skrev för fort!

• mioli

Det har jag också funderat på!

Vi gifter oss också borgerligt och när jag frågade om vad det kostade så sa hon något i stil med "ja... vad är det värt för er att jag kommer och viger er" (vi gifter oss ca 6-7 mil från där vi och vigselförrättaren bor, så det är ju en resekostnad också).

Har funderat lite på nån sorts presentkorg, eller presentkort (t ex på restaurangbesök) kanske...

Vad kan man annars ge?

• Valkyria84

Oj, det var fräckt! Om hon inte skojade så klart. Men om hon var allvarlig i det så hade jag nog tom bytt VF. Jag vet att VF får ersätting för vigsel och i vårt fall har hon heller ingen resekostnad så jag är tveksam till att köpa något. Det kostar ju så mycket att gifta sig ändå.
    Hur gör ni som gifter er kyrligt, ger ni prästen något?

• trallande jänta

Ett tackkort efteråt är uppskattat och bra. Ngt annat ska VF inte ha då de får ersättning på annat håll!

• Tx2

Vi gav vår vf en flaska mousserande som tack för att han ställde upp. Han ville inte ha någon reseersättning. Och ersättningen som han får är väldigt blygsam för det arbetet han la ned på oss (kom hem till oss en gång innan tex) och ställde upp på en lördag i en annan kommun. Om jag minns rätt så är det 125 el 175:- dem får för en vigsel så får oss var det självklart att ge honom någon present för att visa vår uppskattning.

Svar på tråden Preset till vågselförättare eller präst?