• Krysmynta

Någon med erfarenhet av titanringar?

Hej!

Jag och min blivande man hade först tänkt att skaffa förlovnings- och vigselringar i vitguld men hittade sen jättefina ringar i titan på titanringar.se. Vi får samma typ av ring till ett mycket lägre pris. För mig är det inte viktigt att det är just vitguld men jag vill absolut inte ha gult guld. Vi velar nu fram och tillbaka om vi ska välja vitguld eller titan. Är det någon som har erfarenhet av titanringar? Vad är skillnaden mellan vitguld och titan? Vill gärna veta alla för- och nackdelar! Vill gärna också veta om nån har erfarenhet av att beställa titanringar via nätet på titanringar.se!

Hoppas nån har lite erfarenhet av detta och vill dela med sig!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av titanringar?
  • Vid havet

Jag har en vitguldsring och min sambo en titanring.
    Hans är lättare, tåligare och MYCKET billigare. Min är tyngre och jag älskar tyngden. Hans ser ut precis som när vi köpte dem, medans min inte längre är matt och har repor.

Titanringar är väldigt fina i färgen tycker jag, gillar den grå färgen.

Det man ska tänka på att det är svårare att ändra storlek på titanringar. Att ta ut dem i storlek är nästan omöjligt, att ta in dem kan vara dyrt eftersom det kräver mycket arbete och skulle man skada handen så att fingret riskerar att svullna upp är det svårare för sjukvårdspersonal att klippa upp dem som de gör med guldringar (detta är i alla fall vad vi fått höra).

Vi köpte båda ringarna hos en vanlig guldsmed i Sthlm, så jag vet inget om den hemsidan tyvärr.

• isop

Titanringar är oändligt mycket hårdare än vitguld. Det gör dem knepiga att ändra i storlek. Jag vet inte heller hur lätt det är att polera bort repor ifall det uppstår några. Å andra sidan blir de kanske inte repiga så lätt (har ingen erfarenhet av detta).

Den största skillnaden på titan och vitguld tycker jag är tyngden. En titanring är otroligt lätt och varm. En guldring är tung och kall (innan man värmt upp den).

Jag kan själv tycka att titan känns lite "konstgjort", mest för att det är så lätt. Det är en smaksak vad man föredrar.

• BlivandeFruPettersson

Vi har förlovningsringar i titan och min vigselring kommer också att bli i titan. Nu har vi bara haft dem i 2½ vecka, men vad jag har hört ska det vara mycket svårt att repa titan. Det kan säkert hända, men de "ska" hålla sig fina vid vanligt vardagsliv.

Den största anledningen att vi valde titan var för att m2b är ordningsvakt (=en del boxande i jobbet, med bl.a. fingrar ur led på honom) och inte vill riskera att en guldring blir så tillbucklad att den måste klippas. Nackdelen där är att om man skadar fingret så att den måste av så är det såg som gäller.

Vad jag har förstått så kan man ändra storlek på en slät titanring, även om det är svårare än med guld. Har man däremot stenar i den så krånglar det till det lite extra och för det mesta tror jag att det är ganska dyrt.

Har inte så mycket erfarenhet av titanringar.com än så länge, har bara tittat lite på modeller där, men tror att min vigselring kommer att beställas därifrån. Gillar att man får bygga ihop den själv!

• Mamli

jag friade i lördags med en titanring, vi ska köpa från titanringar.com (de är nog de du menar )
    Vi ska ha bredare förlovningsring och smalre vigselring båda två, så enda skillnaden blir att min ska ha stenar (finns i mitt galleri)

• sannamicke1

Jag har förlovningsring och vigselring i titan, är supernöjd, har blank med min m2b namn på utsidan av ringen och vigselringen har jag en stor diamant med fyrkantig infattning...supersnyggt. Man kan också själv putsa upp dem, diskmedel och grön svamp, blir som nya igen, titanringar.com har fler tips på deras hemsida hur man får dem blanka i fina igen.

Sanna (Nygift, 9 maj-09)

• Capo

Hej,

Jag har själv titanringar och jag föredrar dem framför alla andra ringar. De är otroligt lätta och de känns lite mer annorlunda och speciella än de i vitguld och guld.
    Jag har även endel hudproblem men med titanringarna behöver jag inte ens oroa mig. Otroligt smidigt!

• wiii

på nordstansguld i göteborg kostar det 300 att ändra storlek på titanringar. kan hända att det bara är vissa ställen som det går att göra på eftersom att så många säger att det är svårt...

• ElMac

Jag har också titan, är supernöjd! Har kontaktallergi men sedan jag piercade naveln och satte i ett titansmycke har jag aldrig använt annat material då jag slipper oroa mig för om ja kommer reagera på det eller ej..
    Titanringar tar in sina ringar, men jag vet inte om de bara är en halv storlek (står på deras hemsida) Vi var in och pratade med dem och beställde min förlovningsring och bestämde samtidigt hur vigselringarna ska se ut (M2b friade med annan ring som tyvärr var på tok för stor,och som inte heller hade funkat tillsammans med vigselringen då den även var lite för bred)

Svar på tråden Någon med erfarenhet av titanringar?