• solhatten

NU ger jag upp! HJälp mig hitta på efternamn av våra gamla...

NU har jag tänkte och tänkt. Och tänkt och tänkt.
    Någon som kan hjälpa mig att hitta ett fint efternamn från mitt Persson och hans Sokolovfsi? Vill helst inte att det ska låta för rysk-klingande =)

• Svar på tråden NU ger jag upp! HJälp mig hitta på efternamn av våra gamla...
  • Mörk Ängel

Har du kommit på några?

• september2009bröllop

Lovfsson? de va ju jättesvårt...

• Mörk Ängel

Ja, det var ju inte de lättaste namnen att komma på med något bra Per-Olov kanske

• september2009bröllop

perolovfsson?

• Skymning

Lovers (med svenskt uttal förstås, långt o)
    Perlov
    Ähh jättesvårt.

• september2009bröllop

Lovers tycke jag lät jättefint...! Men om ni är rätta att folk ska säga lovers som i älskare kanske ni kan välja loversson (oxå med långt o då vill säga)

• solhatten

ja, visst är det sjukt svårt att hitta något som inte låter konstigt=) Fast jag fillade ju perolovsson=)

• solhatten

ja, lovers gillade jag skarpt. Själv hade jag kommit på lover. Men min sambo tyckte att det ju är "lovers" (på engelska). Men vad gör det? Kanske man kan stava det loovers?

• september2009bröllop

tänk på att man inte får lov att ta vad som helst bara.. Jag kan tänka mig att det redan finns massor som heter perolovsson så jag tror att det är enklare att få igenom det om man stavar det perolovfsson.. Man måste ju fråga de som redan har efternamnet om man får lov att ta efternamnet om det inte är ett efternamn som redan finns i släkten..

• september2009bröllop

loovers är nog jättebra och då är det ju ingen risk att någon ger det engelskt uttal så det blir älskare..

• solhatten

september2209bröllop: Jag var kanske inte helt tydlig, men jag skojade bara =) skulle nog inte vilja hela perolovfsson i efternamn =)

• Tindragull

Persson
    Sokolovfsi

Siper
    Persi
    Soker
    Koler
    Kolpe
    Sorsson
    Pesi

får funderan mer på den...

• MysanX

Persson och hans Sokolovfsi? Vill helst inte att det ska låta för rysk-klingande =)

Lokoson-hans baklänges då.
    Persok
    Persi
    Persison
    Kolers
    Olers
    Sisonko- Låter Japanskt
    Sipers- Låter som Peter Siepen

• september2009bröllop

Hehe förstod att du nog inte ville heta perolovsson Förlåt om någon här skulle heta det men det är nog inget man vill ta på det sättet fast det va ett bra efternamn att visa på hur man kan få igenom namn genom att ändra stavning lite.. Annars tycker jag sisonko va kul

solhatten skrev 2009-05-12 19:43:05 följande:
    september2209bröllop: Jag var kanske inte helt tydlig, men jag skojade bara =) skulle nog inte vilja hela perolovfsson i efternamn =)
  • solhatten

tack för alla förslag! Lover, loover är mina favoriter. De låter så mjuka =)

• solhatten

sisonko- där tappade jag nog tråden om hur det kom från våra namn =)
    Men jag jobbar inom vården. onko = onkologen = cancer = Nej det går inte!

• Elbe

Polovi? Uttalas med "å" på bägge ställena)

Annars tyckte jag både om Olers och Lovers

Svar på tråden NU ger jag upp! HJälp mig hitta på efternamn av våra gamla...