• MissDoe

    Var hos läkaren idag,,,

    Efter lite påtryckningar av min chef så var jag hos läkaren idag för att försöka utreda problemen med min mage. Det är inte första gången, men vi har inte hittat nåt riktigt fel förrut, det enda jag lärt mig är att jag ska äta laktosfritt (eller helst mjölkfritt) och att jag kan ha svårt att ta upp vitamin b12. Så idag blev det fler prover.. för Crohns och sköldkörtelproblem och en hel massa annat som jag inte ens hade anat att det kunde vara. Så nu sitter jag här, lite orolig över det här med Crohns.. för det är det enda som jag själv tycker passar in (ja, och ibs). Är det nån som har Crohns? Ska jag vara orolig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-26 19:42
    Fick mina provsvar idag. Alla prover kom tillbaka negativa.. enligt genetikprovet så kan jag spjälka mjölk (alltså inte laktosintollerant), enligt dom andra proverna har jag inte Crohns, problem med sköldkörteln, intollerans mot gluten eller något annat som kan förklara min oroliga mage och tarm. Så slutsatsen blev IBS. Även om jag funderat kring det själv så känns det lite svårt att ta till sig än. Jag är å ena sidan jätteglad att det inte är nåt "farligare" men å andra sidan så får jag leva med det här resten av livet och det finns inget bot och ingen garanterad behandling. Så just nu känns allt lite tomt på nåt sätt och jag är varken glad eller ledsen, som om jag inte riktigt kan ta till mig vad det här innebär. Ja, ville bara uppdatera och skriva av mig lite..

  • Svar på tråden Var hos läkaren idag,,,
  • anapanasiti

    Jag hade jätteproblem med min mage och läkaren tog massor med prover och jag fick göra många olika undersökningar. Han sa att det var IBS, men när blodproven kom tillbaka så visade det sig att jag hade problem med sköldkörteln och sen jag fick medicin så har jag inte haft några magproblem.

  • UBW

    Jag är sjuksköterska och jobbar just med gastrointestinala sjukdomar. Sådana där mag-tarmsjukdomar är verkligen knepiga. Vissa har verkliga problem och får svåra skov flera gånger per år medan andra kan få enstaka skov med flera års mellanrum. Men med rätt medicinering brukar de flesta bli hjälpta.
    Apropå laktosintolerans: Många går omkring och tror felaktigt att de är laktosintoleranta (inklusive mig själv ett bra tag) medan det i själva verket rör sig om att man är under stor stress (vilket många blivande brudar är...) och dåliga matvanor.
    Så stressa ner alla "bridezillas"!
    Hoppas att det blir bättre för dig MissDoe!

  • passionsblomman

    Tyvärr är mitt intryck att detta med magar och tarmar kan ta rätt lng tid att reda ut så det blir ordning på. Har både släkt och vänner som gått igenom åtskilligt innan det kommit fram vad det egentligen är.

    Försök att inte ta ut några katastrofer i förväg. Vad gäller Chrons så känner jag två personer som båda fått jättebra tillfrisknanden från det och som lever väldigt normalt trots den diagnosen. men de var jättedåliga ett tag när det var som värst. Stress är inte bra för någon mage. Det är jag själv plågsamt medveten om. Lycka till med alla prover och undersökningar! hoppas de snabbt hittar vad det är.

  • MissDoe

    Tack för ditt svar! Tyvärr tror jag inte att min mages problem med laktos har med varken stress eller dåliga matvanor att göra. Mina problem med mjölk har jag haft i ca 5 år, alltså långt innan jag började planera nåt bröllop och sen jag haft problem med magkatarr för ca 6-7 år sen la jag om kosten ganska rejält, mer grönsaker, mindre fett, mindre stekt mat osv.

    Men ditt tips är ändå viktigt! Stressa ner och ta hjälp av dom runt omkring er!


    UBW skrev 2009-05-16 23:38:33 följande:
    Jag är sjuksköterska och jobbar just med gastrointestinala sjukdomar. Sådana där mag-tarmsjukdomar är verkligen knepiga. Vissa har verkliga problem och får svåra skov flera gånger per år medan andra kan få enstaka skov med flera års mellanrum. Men med rätt medicinering brukar de flesta bli hjälpta.Apropå laktosintolerans: Många går omkring och tror felaktigt att de är laktosintoleranta (inklusive mig själv ett bra tag) medan det i själva verket rör sig om att man är under stor stress (vilket många blivande brudar är...) och dåliga matvanor.Så stressa ner alla "bridezillas"!Hoppas att det blir bättre för dig MissDoe!
  • MissDoe

    Tack, blev alldeles rädd när han sa Crohns.. kan inte så mycket om det utan har bara hört om dom som mått jättedåligt. Låter tryggt att man kan leva normalt trots en sån diagnos. Men, nu ska vi inte ta ut nåt i förskott! Det kanske är nåt helt annat..


    passionsblomman skrev 2009-05-16 23:48:25 följande:
    Tyvärr är mitt intryck att detta med magar och tarmar kan ta rätt lng tid att reda ut så det blir ordning på. Har både släkt och vänner som gått igenom åtskilligt innan det kommit fram vad det egentligen är.Försök att inte ta ut några katastrofer i förväg. Vad gäller Chrons så känner jag två personer som båda fått jättebra tillfrisknanden från det och som lever väldigt normalt trots den diagnosen. men de var jättedåliga ett tag när det var som värst. Stress är inte bra för någon mage. Det är jag själv plågsamt medveten om. Lycka till med alla prover och undersökningar! hoppas de snabbt hittar vad det är.
  • passionsblomman

    Just det! Inte ta ut i förskott!


    MissDoe skrev 2009-05-17 11:47:57 följande:
    Tack, blev alldeles rädd när han sa Crohns.. kan inte så mycket om det utan har bara hört om dom som mått jättedåligt. Låter tryggt att man kan leva normalt trots en sån diagnos. Men, nu ska vi inte ta ut nåt i förskott! Det kanske är nåt helt annat..
  • MissDoe

    Det kallas även Kolon irritable, eller känslig tarm, en mag-tarm sjukdom. Finns en massa info på www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&PreView=

    vill inte gå in på så många detaljer.. eftersom en del tycker att magen och tarmen är ganska äckligt att prata om.

  • passionsblomman

    Okej, det känner jag igen och jag hoppas verkligen det finns sätt du kan få ta del av som innebär att detta kan gå att leva drägligt med!


    MissDoe skrev 2009-05-26 19:59:23 följande:
    Det kallas även Kolon irritable, eller känslig tarm, en mag-tarm sjukdom. Finns en massa info på www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.aspvill inte gå in på så många detaljer.. eftersom en del tycker att magen och tarmen är ganska äckligt att prata om.
  • Annie998

    Jag har levt med IBS i över 15 år och har lärt mig att leva med det. Det viktigaste är att inte låta sjukdomen ta kontroll över ditt liv utan du ska ha kontroll över sjukdomen istället. I början var det för j-kligt, drog mig undan från folk, men under de sista åren har jag kunnat leva med det. Äter ingen medicin längre för det heller och mår relativt bra... Håller tummarna för dig att du också kan få rätt behandling och rätt råd från seriösa läkare.

  • Annie998

    Jag har levt med IBS i över 15 år och har lärt mig att leva med det. Det viktigaste är att inte låta sjukdomen ta kontroll över ditt liv utan du ska ha kontroll över sjukdomen istället. I början var det för j-kligt, drog mig undan från folk, men under de sista åren har jag kunnat leva med det. Äter ingen medicin längre för det heller och mår relativt bra... Håller tummarna för dig att du också kan få rätt behandling och rätt råd från seriösa läkare.

Svar på tråden Var hos läkaren idag,,,