• MEB26

Klänning till mörk kostym????

Någon som vet exakt vad man kan ha på sig som tjej om man ska på ett bröllop där klädkoden är mörk kostym? Antal gäster är ca 130 tror jag och det kommer att äga rum på försommaren.

Är det totalt förbjudet att ha bara axlar även om man har en sjal över axlarna just i kyrkan?

Alla verkar säga olika.....

• Svar på tråden Klänning till mörk kostym????
  • MulleNuh

Det har jag aldrig hört! Att man ska täcka axlarna som gäst. Varför ska det va så?? Vet du?

Annars är det väl klänning/byxdress för tjejen?

• MV85

Det här med täckta axlar är och förblir ett diskutionsämne.
    Det finns inget som säger att man MÅSTE täcka axlarna, men jag skulle rekommendera en sjal eller liknande.
    Kjol/klänning ska vara vadlång vid mörk kostym, annars kan man även bära finbyxor och festbetonad top som det så fint heter.

• Hemlig2009

Jag har svårt att förstå hur en byxdress kan vara finare än en kortare klänning (som då kanske går till knät).

Jag hade oavsett satt på mig en festlig klänning i ett finare material än enkel bomull.

• MEB26

Har tänkt att ha klänning. Hmm, den måste alltså gå nedanför knät? Usch vad svårt! Många klänningar går ju faktiskt ovanför... Hur ofta går klänningarna till vaden? Oftast är de ju långa eller korta.... Suck!

MV85 skrev 2009-05-12 13:33:51 följande:
    Det här med täckta axlar är och förblir ett diskutionsämne.Det finns inget som säger att man MÅSTE täcka axlarna, men jag skulle rekommendera en sjal eller liknande.Kjol/klänning ska vara vadlång vid mörk kostym, annars kan man även bära finbyxor och festbetonad top som det så fint heter.
  • MulleNuh

Jag tycker absolut du kan ha en som går lite ovanför knät. Jag hade blivit riktigt shockad om alla våra kvinnliga gäster kom i längre..

MEB26 skrev 2009-05-12 14:05:14 följande:
    Har tänkt att ha klänning. Hmm, den måste alltså gå nedanför knät? Usch vad svårt! Många klänningar går ju faktiskt ovanför... Hur ofta går klänningarna till vaden? Oftast är de ju långa eller korta.... Suck!
  • MV85
    MEB26 skrev 2009-05-12 14:05:14 följande:
    Om du ska följa klädkoden så ska den gå nedanför knät, ja.
    Personligen hade jag INTE blivit glad om någon kom med kortare klänning än till knät till klädkoden mörk kostym, men det beror ju på hur mycket koll man haft och hur mycket man tänkt över valet kanske...
    Vi har valt mörk kostym just FÖR ATT slippa kortare klänningar, då vi tycker det ser bart och krogragg ut... (personlig åsikt, inte fakta - märk väl)
  • Sonja68
    MulleNuh skrev 2009-05-12 14:09:30 följande:
    Jag tycker absolut du kan ha en som går lite ovanför knät. Jag hade blivit riktigt shockad om alla våra kvinnliga gäster kom i längre..
    Mulle, du är för festlig!

Det finns snygga kortare klänningar (ej kort-kort, men dock knälängd eller just ovanför) som är propra ändå utan att signalera krogragg. Men å andra sidan finns det jättefina långa, även hellånga klänningar, som kan kännas eleganta till en elegant tillställning, som jag antar att det här är.

Gud, vad skönt att vi sket i klädkod på vårt bröllop och där fanns både långa och korta fodral
  • Hofsan

Vi hade mörk kostym på vårt bröllop och det var en del som hade klänningar som gick OVANFÖR knäet också. Superfina klänningar och inget "krogragg" alls över dem. Tyckte de var mycket finare än vissa andras klänningar. Hur som helst, den dagen lovar jag dig att brudparet inte bryr sig om ifall du har en klänning som slutar en liten bit ovanför knäet eller en liten bit nedanför knäet. Man är i en helt annan värld den dagen och har annat att bry sig på än centimetrar hit o dit

• J D

En mer elegant cocktailklänning skulle jag säga. Även om dresscoden säger nedanför knät och täckta axlar så efterlevs detta knappast till fullo idag varför jag skulle vilja påstå att en förändring faktiskt är på gång.

Elegant klänning av kortare modell och en sjal över axlarna går alldeles utmärkt. Och man sätter inte dresscode för att styra vad ens gäster ska ha på sig utan för att hjälpa dem på traven (det vet man ju iofs redan om man kan etiktten väl ). Känner man sig bekväm att bryta mot den ngt strikta regel om vadlång klänning är det alltså helt OK, det är en fråga om fingertoppskänsla hos gästen samt vad denne känner sig bekväm i gentemot andra om de alla dyker upp i vadlång klänning.

Skulle personligen inte ha en knälång klänning eftersom jag är kort och inte gärna vill klippa på det mest osmickrande stället. Det finns andra sätt att strikta till sig så att man känner sig i fas med dresscoden.

• Hofsan

Ps Ta en titt i mitt galleri på första bilden

• J D

Hofsan skrev 2009-05-12 16:26:31 följande:
    Ps Ta en titt i mitt galleri på första bilden

Nämen Gud vilka krogragg! *förfasas*

Svar på tråden Klänning till mörk kostym????