• suzem

Hur få kyckling att ej bli torr?

Vi ska servera kallbuffé på bröllopet... hur gör jag för att den kalla kycklingen ej blir torr om jag vill göra iordning den dagen innan? Den kommer sedan att skäras upp i tunna skivor och serveras kall.
    Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hur få kyckling att ej bli torr?
  • MissMijah

Lägg den i marinad innan tillagning när den är ordentligt tinad och låt den suga åt sig minst en dag. Tillaga den sedan och låt den vara kvar i skyn som blir. är nog mitt bästa tips i alla fall, men det finns säkert andra.

• roodeberg

Tillaga inte på för hög värme för lång tid. Man är så orolig att den ska vara rå inuti och så, men sällan blir det så om man låter den vara inne tiden ut. Beroende på hur kycklingen ser ut(filé, lår etc.) beräknas tid och värme. Ännu en sak som är viktig och som MissMijah snuddar vid är att faktiskt "slå in" kycklingen i folie medan den är varm, då eferkokas den samt behåller all vätska.

Clear as mud?

• MissMijah

Ja kyckling som varit inne i för hög temp och för länge har vi väl alla TYVÄRER fått erfara och smaka. Det är ju som gummi, inte gott alls.
    Inte heller att tillaga fryst kyckling utan att tina den ordentligt först. då kan vi snacka om hårt kött!

• Ravna

Det absolut bästa är att inköpa färsk kyckling. Ja, jag vet. Det är dyrare, men du vinner otroligt mycket på det både i smak och i konsistens.

Marinera kycklingen om du vill, eller krydda den med favoritkryddor.
    Bryn kycklingen i stekpanna tills den är gyllene runt om, vira in den i folie och efterstek i ugn. Hur längde du ska eftersteka i ugn på 175grader beror på tjockleken på filén.
    Oftast är det 15-25 minuter.
    När du plockar fram kycklingen sedan (fortfarande i folie) så kommer den vara mör och fin)

• MV85

Förutom att inte tillaga den för länge är det viktigaste att inte skära upp den förrän den kallnat!
    Låt den ligga kvar i formen tills det är dags att skära upp den, och se då till att den är riktigt avsvalnad.

• kroppcaka

suzem
    Hej,
    Vi ska oxå ha Kallbuffé på brölloppet.
    Tänkte höra med dig vad Ni har tänkt att ha mer en kyckling.
    Alltid kul med tips och ideér från andra.

• suzem
    kroppcaka skrev 2009-05-12 14:22:10 följande:
    suzemHej,Vi ska oxå ha Kallbuffé på brölloppet. Tänkte höra med dig vad Ni har tänkt att ha mer en kyckling.Alltid kul med tips och ideér från andra.
    Hej du! det här är idéer men jag vet inte om vi ska ha allt eller om vi ska plocka bort nåt:
    kyckling
    kalkon
    rostbiff
    lax
    räkor
    frukt-melon,physalis,jordgubbar
    röklöktomatsallad
    pastasallad
    potatissallad
    bröd & smör
    ost och kex
    kalla röror tex romsås, tzatsiki
    oliver
    fetaost
    mimosasallad...

har du fler tips och idéer så släng fram de också =)
  • Taha

Ha yoghurt i marinaden. Det gör kycklingen mör.
    Jag brukar köra följande i marinaden
    Yoghurt
    Honung
    Mkt vitlök
    Lite citronsaft
    salt & vitpeppar

• Emmas syster

rätt innertemp och lagom temp i ugnen är alltid A och O när man lagar mat

hellre köra på 70 grader i flera timmar än 225 grader...

• kroppcaka
    suzem skrev 2009-05-12 16:50:17 följande:
    Hej du! det här är idéer men jag vet inte om vi ska ha allt eller om vi ska plocka bort nåt:kycklingkalkonrostbifflaxräkorfrukt-melon,physalis,jordgubbarröklöktomatsalladpastasalladpotatissalladbröd & smörost och kexkalla röror tex romsås, tzatsikioliverfetaostmimosasallad...har du fler tips och idéer så släng fram de också =)
    ^
    Vi har väl ungefär samma upplägg som ni än så länge.
    Kött:
    Kyckling, Tjälknöl, Pastrami, Salami, Chevapchichi Lax
    och Kräftstjärtar.
    Sallad:
    Pastasallad, Bulgursallad, Potatissallad(hemmagjord),
    Rödlök o tomatsallad.
    Ostpaj och någon grönsakspaj
    Tillbehör:
    Fetaost, Marineradevitlöksklyftor, Oliver, Melon
    Bröd, Ost & Kex med vindruvor och päron
    Sås/Röror:
    Tzatsiki, Fetakräm, Mangochutneykräm

Vi är ju inte 100% klara ännu med något åt det hållet. Ska försöka att ha saker som man kan förbereda så långt innan som möjligt.
  • suzem

Precis vad jag också har tänkt.
    Kan man göra det och frysa in är det toppen och sedan bara tina upp.
    Men jag har en liten tro att dagen innan dagen D kommer bli lååång! =)

kroppcaka skrev 2009-05-13 12:34:03 följande:
    ^Vi har väl ungefär samma upplägg som ni än så länge.Kött:Kyckling, Tjälknöl, Pastrami, Salami, Chevapchichi Lax och Kräftstjärtar.Sallad:Pastasallad, Bulgursallad, Potatissallad(hemmagjord), Rödlök o tomatsallad.Ostpaj och någon grönsakspajTillbehör:Fetaost, Marineradevitlöksklyftor, Oliver, MelonBröd, Ost & Kex med vindruvor och päronSås/Röror:Tzatsiki, Fetakräm, MangochutneykrämVi är ju inte 100% klara ännu med något åt det hållet. Ska försöka att ha saker som man kan förbereda så långt innan som möjligt.
  • kroppcaka

Mmmm...dagen eller snarare dagarna innan kommer nog att bli låååånga och fyllda men en hel arbete.

• jenita659

Köp gärna fryst kycklingfilé och stek i ugnen i light kokosmjölk, krydda med paprika och curry, ca 15-20 min i 225 grader. Blir jättegod kall och när den har fryst igen.

• Mimzan

ett litet tips till er som ska ha kycklingfilé. kollade inte nästa veckas blad på lidl, såg att de skulle ha extra pris på kycklingfile, tror de va guldfågelns 2kg i papperslåda för 99 kr, sjukt billigt. Jag ska dit, tidigt på måndag krogon och fylla bilen :-P

• hanko

Min mamma brukar lägga kycklingfiléerna ett dygn i marinad efter de är tillagade. Detta gör hon när hon ska bjuda på exotisk planka. Jättegott och aldrig torrt

• kroppcaka
    hanko skrev 2009-05-19 18:46:14 följande:
    Min mamma brukar lägga kycklingfiléerna ett dygn i marinad efter de är tillagade. Detta gör hon när hon ska bjuda på exotisk planka. Jättegott och aldrig torrt
    Mmm...det låter som ett bra tips. Blev bjuden på kallkyckling som var marinerad efter tillagning en gång och kommer ihåg att det var mycket gott.
    Du vet möjligtvis inte vad det är för marinad?

Tack på förhand!
  • Holmbride

jag brukar steka på kycklingen så den får lite yta.. sen häller jag faktiskt i antingen vatten eller vitt vin och låter det puttra tills kycklingen är klar inuti (filéer) dådå..
    blir såååå gott!!! suger lixom åt sig vätskan.. :)

• suzem
    Holmbride skrev 2009-06-11 13:16:14 följande:
    jag brukar steka på kycklingen så den får lite yta.. sen häller jag faktiskt i antingen vatten eller vitt vin och låter det puttra tills kycklingen är klar inuti (filéer) dådå..blir såååå gott!!! suger lixom åt sig vätskan.. :)
    Det var ett bta tips... vilket vin använder du då?
  • blivande S

Vi sja också ha kall kycklingfilé, men jag har inget bra recept. Ni får gärna dela med er av era recept.

• JustMeAndMyLove

när den är färdig kan du vända den på rygg! Det såg jag på Chef Ramsy's matlagningsprogram ;)

Svar på tråden Hur få kyckling att ej bli torr?