• MorKe

Hämta bruden

Hej hej,
    Vill bara tipsa om en riktigt rolig sed som vi utförde när jag och min fru gifte oss. Min fru är nämligen ryska och vi försökte blanda traditionerna. Vi gifte oss i Sverige.

Traditionen i fråga börjar med att brudgummen inte får se bruden på bröllopsdagen - man sover alltså och gör sig i ordning på olika platser. Bruden, tärnan och väninnor har gjort i ordning ett antal spel och tester som brudgummen ska utföra. Brudgummen tillsammans med bestman och vänner kommer till platsen där bruden är. Bruden håller sig dock gömd.

Det första jag stötte på där var ett test i trappen. På de sista tio trappstegen satt lappar med anledningar till att jag ville gifta mig med bruden (pengar, gravid, ..., kärlek). Kärlek stod på det sista trappsteget och jag var tvungen att ta mig dit utan att röra något annat steg. Mina vänner fick då hjälpa till och lyfta mig över alla andra steg.

När jag väl kom in i lägenheten väntade ett antal tester och förhör. T.ex. skulle jag välja ut brudens läppar på ett stort papper fyllt med olika kyssar i läppstift (brudens+väninnors). Gissa om de skrattade varje gång jag valde en väninnas läppar :) Jag skulle svara på frågor om vad bruden tycker om för blommor, mat, etc. För varje fel jag svarade var jag tvungen att ge en muta till tärnan som var huvudansvarig (godis, champagne etc). På slutet var det nära att jag fick öppna godispåsarna och ge en bit i taget :)

Bara när jag klarat alla tester fick jag hämta och för första gången se bruden i klänning, med håret uppsatt etc. Det blir en riktigt wow-effekt :)

Tog ca en timme på förmiddagen innan vi fotades, så man får börja förberedelserna lite tidigare - men det var det helt klart värt! Minne för livet.

• Svar på tråden Hämta bruden
  • Birana

Hej.

Jag är också från Ryssland (Sovjet) och vi ska också blanda kultur på bröllopet och när jag läste ditt inlägg väcktes så många minnen. I Tadzjikistan gör man likadant men det roliga är att förhandlingarna börjar redan på gården om inte i området. När brudgummen kommer fram till huset är porten låst och massa folk där. Då måste han ropa och förhandlingarna sker på gatan där tärnan kanske står på balkongen. Det är såååå mycket folk som samlas och alla är med. Riktigt kul! Jag undrar: vad gjorde ni när du väl fick se bruden? Jag hade tänkt min att min blivande inte ska se mig förrän i kyrkan men blev såå sugen på att köpas ut också.

• möklintabröllop

Vilken härlig tradition. Blev glad när jag läste den!

• MorKe

Birana skrev 2009-05-12 06:24:32 följande:

vad gjorde ni när du väl fick se bruden?
    När jag väl såg bruden första gången var det svårt att hålla tillbaka glädjetårarna :) Det blir en sådan överraskande effekt att ses först när allt är klart jämfört med att man gör sig i ordning tillsammans.

Tror vi åkte och fotade oss direkt efter detta. Sedan var det vigsel och därefter for vi tillsammans med våra vänner iväg på en kort tur. Skålade tillsammans och jag skulle bära henne över en bro och lite sådana saker. Är även denna del bekant?

Då vi lagade maten själva så blandade vi olika svenska och ryska rätter (galupsi, pelmeni etc) på buffén.
Svar på tråden Hämta bruden