• Tant Doris

Vår fotograf är tokdyr!

Vi har valt att anlita samma fotagraf där vi har fotat alla barnen.

Vi bad henne om hjälp med att räkna ut ett ungefärligt pris och bara fotagrafering med resa (iofs rätt så lång)och provfotografering samt 20 högupplösta redigerade bilder på skiva skulle kosta 7500. Vill vi dessutom ha ett album med 10 bilder kostar det antingen 5800 eller 7000 extra (beroende på storleken på bilderna). En förstoring 40*40 kostar med ram 2300 kr.

Det här känns jätte dyrt!!

Frågan är nu om man trots detta ska ha kvar den här fotografen som vi känner och är bekväm med eller om vi ska börja leta efter en ny, det är bara tre månader kvar till vigseln. Senare i höst ska vi träffa denna fotograf för att köpa en förstoring på barnen så vi måste träffa henne igen oavsett vad vi beslutar om bröllopet.

Hur skulle ni ha gjort??

• Svar på tråden Vår fotograf är tokdyr!
  • soon and very soon

kolla om ni hittar någon som ni känner er bekväma med som är billigare, annars så kör på om hon känns rätt!

• MysanX

Jag skulle nog snarare säga att hon är ganska så billig. Jag har kollat på jättemånga fotografer och många ligger MYCKET högre än vad ni får ge.
    Vi har dock valt att gå utanför vår stad och sökt i annat område och hittat en som vi tycker är billig. Hon är med oss i 5 timmar + att vi får 500 högupplösta bilder för 8000. Men då är hon som sagt billig. Bröllopsbok kostar 2900.

• Essovich

Det är ju viktigt att man känner sig bekväm men samtidigt vill man ju inte lägga en hel förmögenhet på det. Träffa lite fler fotografer och se om det kanske finns någon annan som ni oxå tror det skulle funka med. I vilket område ska ni gifta er i? Det finns ju många bra sidor man kan leta efter fotografer i ens område. Får tyvärr inte skicka länken här.

/Jessica

• MorKe

Precis som andra skriver så kan ni ju prata med andra fotografer och se om ni hittar någon annan som ni trivs med och vars pris ligger bättre. Titta t.ex. på i företagsregistret här på Bröllopstorget.

Det är jättesvårt att säga vad som är billigt eller dyrt för en fotograf eftersom det beror så mycket på vad man får för pengarna. 15000kr kan vara billigt och 5000kr jättedyrt...

• MV85

Jämfört med fotograferna här i stan är hon riktigt billig!
    Här tar de ca 3000:- bara för själva fotograferingen, man får inte köpa bilderna högupplösta o ska man göra det får man betala tusentals kronor per bild...
    Vi såg till att hitta en ung kille som har ett företag vid sidan om studierna som hade bra priser istället... De fotografer som har studios och liknande var helt enkelt för dyra...

• Nippran

Nja, normalpris skulle jag tro för en etablerad fotograf med studio.
    Vi har turen att känna en person som brukar fota mestadels konserter men även gjort en del bröllop. Han kommer att ta 2500 kr för ca 250 bilder. Vi får välja ut därefter och då redigerar han dem även. Vi kommer även att bjuda honom på maten.

• gotlandsulrika

Skulle inte säga att det är så värst dyrt, att ett proffs lämnar ifrån sig högupplöst på CD är inte helt vanligt och då kostar det. Ofta ingår det ingen provfotografering alls heller.

Däremot tyckte jag att albumet och förstoringen var i dyraste laget. Svenska Fotografers Förbund rekommenderar att priset för album ligger mellan 2200-4400kr och en vanlig förstoring på 40x50cm 1100kr utan ram. Men det kan ju vara många olika faktorer som spelar in.

Camilla 32, om du jobbar med foto borde du veta att det inte är kostnaden för själva albumet i sig man betalar för. Proffsfotografer har hyror, skatt, studielån, omkostnader och kamerautrustning att betala. Hobbyfotografer har ett annat jobb som försörjer dem och ofta inte ens företag och då blir prisbilden en annan.

Kan ju passa på att säga att hobbyfotografer ska deklarera hobbyinkomst på sina jobb, i alla fall gjorde jag det innan jag startade upp mitt företag.

Jag skulle gått på magkänslan, hellre välja en dyr fotograf vars bilder jag gillar och vet vad jag får än att chansa.

• popcorn o dip

Du kanske kan fråga om du inte kan få lite rabatt med tanke på att du anlitat henne tidigare till andra saker... Du är ju en trogen kund och det är viktigt för företag idag.
    Fråga kan man ju alltid och så kan man ta beslutet efter det.

Lycka till!

• kpt

Camilla 32: Själva boken kostar säkert inte 7000 kr men någon måste ju göra retuschering och layout. Och betala skatt.

• johannabride

Jättedyrt? Mycket pengar för en privatperson kanske, men inte dyrt! Tänk så här; fotografen kostar 7500. Om man drar av momsen som staten ska ha, blir det 6000 kvar. Sedan ska hon(eller han) betala sociala avgifter. Där rök 3000 till. Då har vi 3000 kvar i fotografens ficka! Blev inte riktigt klok på om det var med eller plus resa, så då kan det bli att fotografen får lite mera eller lite mindre kvar. Hur som helst, bilderna som hon tagit ska sedan photoshopas, vilket kan ta låång tid och slutligen ska det göras bilder. Så speciellt dyrt är det inte, men som jag sa, det blir mycket pengar för en privatperson. Åtminstone i Sverige...

Svar på tråden Vår fotograf är tokdyr!