• WillesMama

    Hjälp mig att hitta felet med min Mage!

    Ni som är lite detektiver kanske kan hjälpa mig med en fråga.
    Jag har såna problem med min mage.
    Jag har konstant magkatarr, äter minst en Losec 20 mg per dag, har gjort så länge de funnits, innan dess en 10 mg varje dag. I kanske 2 års tid.
    Har problem med att "gå på toa" tillräckligt ofta, om ni förstår;P Stressig vardag, som vi väl alla har!

    Försöker äta en bra kost då det är mitt hjärteämne. Provar nu laktosfritt då jag får ont i magen av allt fler livsmedel. Får kramper i magen.
    Har gjort en gastroskopi för ca 4 år sen utan fynd, vill helst inte göra det igen.
    Nu har jag gått med detta så länge och nu påverkar det min vardag så mkt, så i morgon ska jag ringa en privat vårdc. och be om en tid.

    vad tror ni? Kan det vara IBS eller ngt annat? Tacksam för era kunniga tips=)

    *Kramar*

  • Svar på tråden Hjälp mig att hitta felet med min Mage!
  • wiii

    glutenintolerant? eller så är du lite extra känslig för stress

  • WillesMama
    wiii skrev 2009-05-11 19:09:26 följande:
    glutenintolerant? eller så är du lite extra känslig för stress
    Tack för tipset! Hur kan man se om man är glutenintolerant, är det via blodprov?
  • Celeste97

    Du kanske kan börja skriva mag-dagbok, så att det blir lättare att hitta samband mellan det du äter, stress och magproblem?

  • Fenixx
    WillesMama skrev 2009-05-11 19:19:39 följande:
    Tack för tipset! Hur kan man se om man är glutenintolerant, är det via blodprov?
    först tar dem blodprov för att se hur värdena och antikropparna ligger. och visar det högt så diskuterar dem vidare för att se om en gastroskopi behövs för att se om det kan vara glutenintolerans. den kan ligga smygande hos många och först utvecklas mer med symtom som vuxen.
  • junibröllop09

    Hej, du skall för det första kräva att bli tagen på allva på VC och att de tar prover för laktos samt gluten. Laktos är svårt att se på enbart blodprov och bör uteslutas ur kosten minst 3 veckor för att sedan ta ett "laktostest" där pulver blandas ut och dricks för att se ev reaktion. Dock tror jag att både gluten och laktosintolerans ger problem åt andra hållet, dvs fler toalettbesök än vanligt...Prova gå in på ett forum som heter Flashbacks (googla upp det) där brukar folk ställa medicinska frågor och få massa bra svar, tror jag
    Lycka till

  • SweetSun

    jag hade precis samma problem innan jag slutade med vetemjöl. Jag slapp även uppblåsthet och tappade massa i vikt!

  • WillesMama

    Tack för alla era bra svar! Ska boka en läkartid idag.

  • Fenixx

    nu kanske det inte är något "större" utan lättbehandlat. hoppas du får hjälp!

    men vill bara tillägga att glutenintolerans behöver inte ge dem typiska symtomen heller.
    jag vet, då en nära anhörig bara hade eksem som symtom som söktes för, men visade sig sen efter prover att det var glutenintolerans!

    vissa kvinnor som har svårt att få barn och söker för fertilitetsbehandling, får reda på att dem har glutenintolerans, och får hjälp med rätt kost osv och sen så blir dem gravida.

  • WillesMama
    Fenixx skrev 2009-05-12 07:11:22 följande:
    nu kanske det inte är något "större" utan lättbehandlat. hoppas du får hjälp!men vill bara tillägga att glutenintolerans behöver inte ge dem typiska symtomen heller.jag vet, då en nära anhörig bara hade eksem som symtom som söktes för, men visade sig sen efter prover att det var glutenintolerans!vissa kvinnor som har svårt att få barn och söker för fertilitetsbehandling, får reda på att dem har glutenintolerans, och får hjälp med rätt kost osv och sen så blir dem gravida.
    Tack, det hoppas jag såklart att det är.
    Bra att veta om symtom vid glutenintolerans!
  • WillesMama

    Hej
    Nu har jag bokat tid. Ska dit i slutet av maj. Tills dess ska jag vara glutenfri och se om det hjälper. Provar ju sedan innan även laktosfritt. Med en son som är allergisk mot mjölkprotein ägg och soja och så jag som ska undvika gluten och laktos nu då, och är vegetarian kan detta bli.. intressant;P Tack o lov är jag intresserad av att laga mat;P

  • Chrisse och Jonas

    Har du provat att dricka Provivas shots? Vet flera som de hjälpt att få lite ordning på magen.. inte att det reder ut vad som är fel på din mage men kanske det hade hjälpt att få den lite i balans. Det tar några dagar innan man märker om de funkar. Bara ett litet tips.

  • WillesMama

    Chrisse och Jonas skrev 2009-05-12 11:18:18 följande:


    Har du provat att dricka Provivas shots? Vet flera som de hjälpt att få lite ordning på magen.. inte att det reder ut vad som är fel på din mage men kanske det hade hjälpt att få den lite i balans. Det tar några dagar innan man märker om de funkar. Bara ett litet tips.
    Tack för tipset! Har provat men utan bra resultat tyvärr. Min mage verkar bli sur av alla såna produkter.. Men tack!
  • fromheretoeternity

    Hej TS!

    Sa de på VC att du skulle sluta äta gluten fram till besöket? Annars brukar man nämligen be patienten om att fortsätta äta gluten som vanligt pga att magslemhinnan annars normaliseras och då kan man inte ställa en säker diagnos.
    Fråga dem först!

    Men jag måste hålla med om att det inte låter som glutenintolerans eftersom du är förstoppad snarare än lös.

    Hoppas du och din läkare kommer diagnosen närmare!
    Kram kram

  • PennyJenny

    Själv är jag väldigt intresserad av holistiskt tänkande och just det här med stress. Själv tror jag att en del reagerar mer på sånt än andra och att för många kan det vara avgörande att lära sig att hantera stressen eller ta itu med känslomässiga blokeringar.

    IBS, som kan ge de symptom som du beskriver, kan ju läkarvetenskapen inte riktigt någon förklaring på varför det uppstår eller hur det botas. Enligt många holistiker så kan det bero på hur man hanterar stressen eller känslomässiga blokeringar.

    Kan ju vara värt att försöka lära dig mer om stresshantering och sånt parallelt med att du undersöker ev födesallergier.

  • Lövnäs

    I mina barndomsår var jag laktosintolerant o jag blev hård i magen, o hade svårt med toabesöken... Tänkte bara tala om det att alla inte blir lösa i magen.
    Lycka till med mag-problemen!

Svar på tråden Hjälp mig att hitta felet med min Mage!