• Suzann

    Göra sin egen brudbukett!

    Jag undrar om det är någon som har några goda råd till min och min mamma som ska ge oss på att göra brudbuketten helt själva. Vi ska köpa en oasishållare av blomsterhandlaren. Den ska vara droppformad, hur mycket blommer går det åt? Jag vill ha rosor i lite olika nyanser, gerbior och ev liljor.. men hur mycket kan man blanda?

  • Svar på tråden Göra sin egen brudbukett!
  • Ängla07

    Gå in och fråga in en blomsteraffär hur mkt de skulle gå åt att göra en bukett som du vill ha.

  • 27juni2009

    Förlåt, men ajg msåte avråda er från att göra en brudbukett i hållare om ni aldrig gjrt det innan. några stjälkar på fel plats så är oasisen sönder stuvken o blommorna sitter inte kvar som de ska. i droppformade buketter behöver man ofta stifta o tråda blommmor oxå vilket kräver lite teknik. Men de e bara mitt råd. Hade nog satsat på att lämna det jobbet till en kunnig florist alternativt om ni gärna vill själva, bind i handen o gör en vanlig rundbunden.

  • ElMac

    Min m2b och hans moster kommer binda min. Ville först ha en droppformad också men hörde sen att det visst är mycket svårt att göra på egen hand så jag tar nog något enklare :)
    Finns filmer på youtube hur man gör :)

  • passionsblomman

    Ja det har jag: GÖR DET INTE!!!!

    Alltså, att få en droppformad brudbukett att hålla (och se bra ut) är något som tar en stor del av floristutbildningen för de flesta.

    Om man tror att man kan binda ihop själva stjälkarna till en "vanlig" bukett själv, så o´kej, möjligen...(även om de bilder jag sett där man "minsann gjort själv och INGEN kunde se att det inte var av ett proffs" oftast tyvärr verkligen ser precis så hemmagjorda ut som de är)
    men att stå och sticka massor av stjälkar i en oasisboll av minimal storlek...nej GÖR inte det!!! För er egen skull!

  • lingon82

    Sorry, håller med ovanstående. Vissa saker ska proffs göra för att det ska se bra ut.
    Jämför med en håruppsättning gjort av en frisör. Visst blir det skillnad med en som har den rätta utbildningen och framför allt de rätta verktygen!
    Min väninna (som är florist från början) ska binda min, hon ville ge mig det i present. Hade jag inte haft henne hade jag nog vänt mig till en florist.

  • FelizLane

    tycker heller inte du ska göra en droppformad själv..

  • Maggan Haggan

    Min syster har gjort flera brudbuketter själv åt vänninor och gjorde sin egen. Hon har ingen utbildning. Hon använde oasishållare.

    Alla hennes buketter blev jätte fina och hållbara, men kan tillägga att hon bara gjorde runda, täta och mindre buketter. Tror att det är enklast och ett säkert kort.

    Klart ni ska göra er egen bukett, men som sagt en droppformad kanske är att riskera.

  • emw

    Jag är inte florist men gillar att hålla på med blommor. Jag gjorde en droppformad bukett till en vän när hon gifte sig. Det tips jag har om du trots alla varningar skall ge dig på en droppformad bukett är att fästa blommorna ordentligt, särskilt tunga blommor. Jag använde sån där grön florist-ståltråd (heter säkert nåt särskilt) som jag stack igenom stjälk eller blomma. Gjorde en "krok" på baksidan så tråden inte åkte ut. Sedan stack jag stjälken i oasisen. Ståltråden var så pass lång att den gick igenom oasisbollen. Sen fäste jag den på bukettens undersida. Dolde alla små ståltrådsfästen med grönt som jag band fast i hållaren med sidenband (runt handtaget).
    Kanske inte är fackmässigt gjort, men det blev jättefint!

  • Suzann

    Oj Oj... det låter inte lätt detta. Tack för alla tips! Vi får se om vi vågar...

  • Fia81

    Aktiverar denna tråden igen!
    Ska i dag binda min egen brudbukett, har gjort ett antal vanliga buketter innan  o känner mig trygg i det. Har ingen utb. men har jobbat i blomsteraffär i ca fem år.
    Nu till min fråga. Jag hade tänkt att bara ha sidenband uppevid som ett handtag och sedan ha buketten i vas när den inte används. Vissa trådar jag läst virar de sidenband runt hela själken där de under har fuktigt papper o en plastpåse o sedan floratejp.

    Vad är det bästa??

  • Plastkotte

    Det går alldeles utmärkt att ha bara stjälkar, jag tycker att det är snyggt, Tänk på att snitta om med en vass kniv när blommorna har varit utan vatten och skall ner i vasen. (det blir luftbubblor i stjälken när dom torka och då kan vattnet inte transporteras i stjälken och blommorna vissnar)

  • Fia81
    Plastkotte skrev 2012-06-01 07:58:52 följande:
    Det går alldeles utmärkt att ha bara stjälkar, jag tycker att det är snyggt, Tänk på att snitta om med en vass kniv när blommorna har varit utan vatten och skall ner i vasen. (det blir luftbubblor i stjälken när dom torka och då kan vattnet inte transporteras i stjälken och blommorna vissnar)
    Det var så jag tänkte.. En sittkniv åker ner i väskn Hmm hoppas ingen ser den =)
  • malli716

    Eller vira massor färgad ståltråd runt i en fin färg som passar till ditt tema. Bekvämt att hålla i och blommorna kan stå med hela stjälken i vatten utan att handtaget tar skada av vattnet som ett sidenband gör. Glad Ett tipsa bara men det blir säkert lika bra med sidenbandet! Lycka till!

Svar på tråden Göra sin egen brudbukett!