• JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 8 May 18:39
    5657 visningar
    24 svar
    24
    5657

    Hund - nån som är vetrinär här?

    Min första hund hade epilepsi, avlivades vid bara 2 års ålder.
    Min andra hund avlivades nu för tre månader se för epilsepsi. Han var bara 4. Sjukdommen kom snabbt, medicinerna hjälpte ett tag men sen tog levern sån stryk at vi måsta ta bort han, Han blev ocks aggresiv och frånvarande.

    Nu sitter vi i sängen med Dess, den hund vi har kvar. Hon är en gatuhund från Rumänien.
    Plötsligt börjar hon krampa i i bakbenen och höfterna, hon är vid medvetande men kissar på sig. Det här har nu hänt 2 ggr, knakse 3 då jag vaknade av att sängen skakade inatt men inte fata vad det var.

    Epilepsi? Det kan inte vara möjligt?! 3 av 3 hundar????

    Tänk om det är en sjukdom, smittsam? Finns det nån sån sjukdom som ger kramper och i sånna fall, tog jag bor Chico av fel anledning?

    Desperat nu, får inte tag i helgöppna vetrinärerna i Uppsala. Orkar INTE med en sjuk hund till. Det går bara inte, då blir jag galen

  • Svar på tråden Hund - nån som är vetrinär här?
  • Fenixx
    Äldre 8 May 18:43
    #1

    försök att ringa strömsholms djursjukhus, väldigt kunniga och har dygnet runt öppet.

    beklagar att du haft det så jobbigt med dina 4-benta. vet hur det är...

  • Mitt hjärta 2008
    Äldre 8 May 18:43
    #2

    Låter jobbigt, det kan vara väldigt mycket som orsakar kramper. Försök igen at få tag på veterinären, annars får ni åka in akut? Så täta krampanfall tyder på något som behöver undersökas omgående.

    Lycka till och hoppas att det löser sig till det bästa! *kram*

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 8 May 18:46
    #3

    Ska prova Strömsholms!

    Vill åka in men närmaste är Uppsala och vi har inga pengar alls just nu. Vetrinärer är stenhårda på omedelbar betalning.

    Ska försöka få tag i mamma med för pengaproblemet.

  • MissDo­e
    Äldre 8 May 18:49
    #4

    Agria har även en telefonveterinär. Kostar 25:- per samtal, men har öppet när alla andra har stängt. Hoppas du får hjälp så fort som möjligt!

    www.agria.se/

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 8 May 18:56
    #5

    Nu fick jag tag på vår lokala vetrinärs jourhavare!

    De tror inte det är epilepsi eftersom hon inte blir frånvarande. Eftersom hon är en gatuhund från Rumänien kan det vara en del andra sjukdommar som de inte känner till här i Sverige.

    Hennes allmäntillstånd är bra så vi skulle ringa igen på hennes mobil om hon blir dålig på nått sätt annars åker vi in på Måndag och tar prover. De skulle kontakta... nån utomlandsvetrinär (förstod inte riktigt vad hon sa) för att kolla vilka sjukdommar som förekommer i Rumänien som har kramper som symptom.

    Är SÅ jäkla glad att jag slapp det vanliga bemtandet när man nämner hennes ursprung.. Kändes riktigt skönt at komma fram till en serriös vetrinär. Den som har jour i Gävle ringer jag aldrig till igen eftersom hon hellre ser att en katt dör än att hon missar sin lunch ...

    Agria ja, varför tänkte jag inte på deras tele! Har dem som försäkringsbolag och 25 kr är ju ingenting för att få prata med en riktig vet!

    pustar ut lite nu, fick bara vrål panik nyss. Nu hoppas hoppas hoppas jag på att det inte är något allvarligt. Känner verkligen att det får inte bli en till sjuk hund i den här familjen.
    Har precis börjat "komma över" Chicos död. Börjar bli lättare att prata om honom och jag börjar glädjas åt de år jag faktiskt fick med honom.. Vill inte gå igenom det en gång till, inte så här snabbt inpå..

  • tonårs­morsa
    Äldre 8 May 19:27
    #6

    Ang. betalning. Har du Agria så kan du begära direktreglering hos veterinären. Kostar lite i adm.avg. men du slipper ligga ute med hela summan.

  • ElMac
    Äldre 8 May 20:54
    #7

    shit vad läskigt med tre hundar som blivit dåliga med nästan liknande symtom.. Jag skulle börja misstänka att det är något i den miljön ni bor i.. Som något i vattnet tex.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 9 May 00:05
    #8

    Ja det blir bara självrisken, grejen är att vi har inga alls. Var inte så länge sen alla pengar gick till hundmat medan vi åt gröt enbart i flera veckor.

    Men mamma lånar ut om det behövs så det är ordnat tills vi ska till vetrinären i veckan :)


    tonårsmorsa skrev 2009-05-08 19:27:42 följande:
    Ang. betalning. Har du Agria så kan du begära direktreglering hos veterinären. Kostar lite i adm.avg. men du slipper ligga ute med hela summan.
  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 9 May 00:08
    #9

    Problemet är att jag flyttat 7 ggr på 3 år, ännu fler gånger sen jag hade första hunden, kanske 15 :S

    De äter olika foder med MEN de här två sista har ätit samma mat (BARF) och vi har köpt köttet från samma ställe under hela tiden. Kan dock inte tänka mig att det är det, de distributerar hundmat i form av rått kött till väldigt måna och har otroligt bra rykte. Allt är ekologiskt, från djur som själva äter ekologiskt foder. Men man vet ju aldrig.. trikiner har inte de här symptomen och det skulle behöva vara den nordiska sorten som inte setts sen 50-talet vad jag vet .. Salmonella då, men tror inte jag hört att ett djur fått kramper som symptom för det?


    ElMac skrev 2009-05-08 20:54:28 följande:
    shit vad läskigt med tre hundar som blivit dåliga med nästan liknande symtom.. Jag skulle börja misstänka att det är något i den miljön ni bor i.. Som något i vattnet tex.
  • shakyn­ose
    Äldre 9 May 08:33
    #10

    Jag kan inte säga något annat än att jag tänker på er och hunden. Verkar skitjobbigt och jag hoppas så att ni får ett bra besked av vetten! Hoppas att de kan reda ut vad det är som orsakar kramperna.

Svar på tråden Hund - nån som är vetrinär här?