När är det okej att gifta sig?
Jag och min sambo har som sagt funderingar på att gifta oss på påskafton nästa år (2010)
Men är det verkligen okej att gifta sig då? Vi hittad nämligen ingen annan dag som passade oss i smaken.
Åsikter gärna?
Jag och min sambo har som sagt funderingar på att gifta oss på påskafton nästa år (2010)
Men är det verkligen okej att gifta sig då? Vi hittad nämligen ingen annan dag som passade oss i smaken.
Åsikter gärna?
Tänker ni gifta er i kyrkan är inte påskafton så bra! Fast gifter ni er borgerligt så är det ju bara att tuta och köra!
Tänkte ni gifta er borgerligt? då är det väl bara att hitta en vigselförrättare som inte tänkte vara bortrest. I kyrkan kan de kanske vara upptagna med att förbereda inför kvällen.
Eller tänker du att vissa av era gäster är troende och inte vill störas under påsken?
Plus att påskafton är en sorgens dag i kyrkan eftersom jesus inte återuppstått ännu då..
Jag var på bröllop, kyrkbröllop, på påskafton iår. Funkade hur bra som helst. En fördel var ju att det var ganska enkelt att få tag på lokal, catering och dyl. då det inte är en typiskt bröllopsdag.
Nja, våra gäster är inte så vidare värst trogna. Vill vi helst gifta oss i kyrkan.
Men brukar det vara gudtjänst på kvällen på påskafton? För då krockar det nog då vi tänkte låna församlingshemmet för "festen"...
Är själv inte så insatt så...
Jag vet att en del kyrkor säger nej till vigslar på påskafton, men hittar ni någon som säger att det är OK så...
Det är nog inte några problem, bara att fråga kyrkan ni vill vara i. Det finns inga regler om att man inte får göra det. Säger dom nej så är det den församlingens egen policy.
Vi gifte oss på påskafton för ett par år sedan. Det fungerade alldeles utmärkt
Som lillalyckan säger verkar det vara upp till de olika församlingarna om de tillåter vigsel eller inte.
Kan tillägga att flera i min mans släkt är troende och ingen av dem protesterade mot datumet vi valde.
Lycka till .
Jag har ett par gånger fått avråda par från vigsel på påskafton. Framför allt för att påskafton fortfarande är en av kyrkans "allvarsdagar", med tanke på att vi firar Jesu uppståndelse på påsknatten (alltså natten till påskdagen), men också med tanke på att det inte finns några blommor, ingen altarduk, antependiet är svart och man inte ringer i klockorna mellan skärtorsdag och påsknatt.
Kyrkan är helt enkelt inte anpassad för en fest, vilket jag anser att en vigsel bör vara.
Men är ni envisa nog och hittar en lagom velig präst så kan ni säker driva igenom att få viga er den dagen. Men jag tycker inte det är respektfullt.
Burre Präst skrev 2009-05-08 09:33:57 följande: