• FiaLottaoälsklingen

Fredagsskrock

sitter och försöker att komma fram till ett datum som skulle passa för vårt bröllop och vi har av olika orsaker inte så många tider på året att välja mellan.
    funderar på antingen midsommarafton, midsommardagen eller första lördagen i juli.

nu till min fråga, har hört att det enligt skrock är otur att gifta sig en fredag, kan naturligtvis strunta i att tro på det men ändå, skulle ni kunna tänka gifta er på en fredag (vilket midsommarafton är på) eller?

känns som midsommardagen är lite dagen efter och en afton är ju alltid roligt.

dela gärna med er av era åsikter!

• Svar på tråden Fredagsskrock
  • bria

Va?! betyder det otur att gifta sig på en fredag... jag som funderat på att föreslå ett datum som är på en fredag... Jag är inte skrockfull...tror jag...

Näe men skämt åsido, om väljer midsommardagen så kan ju folk ha haft fullt ös på midsommarafton och kanske inte har så mycket party kvar i kroppen. Kan nog vara ritkigt trevligt att gifta sig på midsommarafton även om det är en fredag ;)

• FiaLottaoälsklingen

skrock är ju skrock och olika saker betyder otur eller tur beroende på var i sverige man bor, jag lyssnar för mkt på sånt bara :)

midsommarafton låter roligare än midsommardagen, som sagt en del är nog trötta då

bria skrev 2009-05-07 11:12:52 följande:
    Va?! betyder det otur att gifta sig på en fredag... jag som funderat på att föreslå ett datum som är på en fredag... Jag är inte skrockfull...tror jag...Näe men skämt åsido, om väljer midsommardagen så kan ju folk ha haft fullt ös på midsommarafton och kanske inte har så mycket party kvar i kroppen. Kan nog vara ritkigt trevligt att gifta sig på midsommarafton även om det är en fredag ;)
  • troddealdrig

Vi gifter oss på en fredag, tror inte speciellt mycket på skrock.

• FiaLottaoälsklingen

nä, tror inte så mkt på det heller men ville ha lite andra åsikter om saken!

• MV85

Vi gifter oss en lördag för att det är lättare för gästerna då de slipper ta ledigt, särskilt resande gäster som kanske får ta en dag ledigt i alla fall o som då hade blivit tvugna att ta två. Annars kunde man precis lika gärna haft det en fredag enligt mig.

• Suss o Jonas

Hoppas verkligen itne det är skrock då vi gifter oss 070809 som är just en fredag.

Därimot får jag ofta tydliggöra att "Ja jag vet att det är en fredag" för alla (catering, kyrka, präst mf) verkar tycka det är konstigt

• troddealdrig

vi gifter också den 7 Augusti. Första frågan jag fick var: Ska ni gifta er en fredag? Har ni verkligen skrivit rätt datum?

För vissa måste man tydliggöra datumet.

Suss o Jonas skrev 2009-05-07 14:28:47 följande:

Hoppas verkligen itne det är skrock då vi gifter oss 070809 som är just en fredag.Därimot får jag ofta tydliggöra att "Ja jag vet att det är en fredag" för alla (catering, kyrka, präst mf) verkar tycka det är konstigt
  • Blåvingen

Vi gifter oss oxå en fredag - borgerligt. Ska bli ett överraskningsbröllop, bara för föräldrar och våra barn. Men valde 070809 för att det var ett litet roligt datum. Att jag sen i efterhand fått ihop talen lite bra är ju oxå en poäng. 7 för tur (kyrktorn osv har ofta 7 "trappsteg" på toppen, tal som ofta återkommer i sagor osv., 8 är evighetstecknet i stående form, vi har varit ihop i 9 år...

• shakynose

Självklart kan man gifta sig på en fredag!

Men själv så skulle jag hellre gå på ett bröllop på midsommardagen än på midsommarafton. Midsommarafton är en familjehögtid för de allra flesta, även om det är en partykväll också. Men jag går då hellre på fest två dagar i rad än väljer mellan två kalas som är på samma dag. Om jag inte tror att jag klarar att festa järnet två dagar i rad så får jag väl planera att ta det lite lugnare på en av dem.

En annan aspekt är att de gäster som har barn antagligen inte har en suck att komma då det är i närmaste omöjligt att hitta barnvakt på midsommarafton.

• Maggan Haggan

Helt klart kan du ha en fredag, men det finns folk som fortfarande tycker det är lite konstigt.

Jag tycker det finns lika många männinskor som jobbar på helger så folk måste fortfarande ta ledigt oavsätt vilken veckodag det är.

Jag skulle nog föredragit att gå på bröllop i början på Juli. Midsommarafton är en dag då många har traditioner och vill fira på annat sätt. Personligen skulle jag föredra att ha en egen dag då det inte firas annat.

• Maggan Haggan

Vet ett par som gifte sej i onsdag förra veckan.

Svar på tråden Fredagsskrock