• FruJ2009

Ert bästa bålrecept tack

Vi skulle vilja ha förslag på bål både med och utan alkohol. Ge mig det bästa ni har.

Upp jag undrar om ni har några åsikter/förslag/tankar om upplägget vi klurat på. Vi vill ha ett rätt enkelt bröllop, det passar våra personligheter.

När gästerna anländer till lokalen så finns det en bål med alkohol och en utan som dom får gå runt och dricka ur. Till det hade vi tänkt göra enkla små snittar bara.
    När vi kommer så skålar vi alla med bubbel och sedan sätter vi oss till bords. Är det någt vi glömt som man traditionellt brukar göra?
    Kanske man ska lägga ram en bästbok på samma bord som bålen så kan dom skriva där i under tiden?

• Svar på tråden Ert bästa bålrecept tack
  • Mamli

de lät jätte bra, vi ska med ha ett enkelt bröllop och har tänkt ungefär samma
    Vad ska ni göra för snittar.
    enkel bål utan massa krångligheter är ju alltid sprite och nånting annat...t ex annanas juice.

med alkohol så är ju vodka en bas...och kanske ha annanas eller annat så de liknar varandra. ni får smaka er fram

Jag har köpt en gästbok från adlibris som ska ligga framme, den kostade 169kr tror jag och är för 70gäster.
    där får de skriva lite va de tycker om dan och hur de känner er.

• FruJ2009

Tack för tipset om gästboken det ska jga kolla.

Vi tänkte lägga en enkel röra på ett franskbröd, typ skaldjursröra och någon räka på bara. Som sagt, enkelt

• ingenjörsbruden
    FruJ2009 skrev 2009-05-06 13:12:16 följande:
    Tack för tipset om gästboken det ska jga kolla.Vi tänkte lägga en enkel röra på ett franskbröd, typ skaldjursröra och någon räka på bara. Som sagt, enkelt
    En annan lätt röra är rökt skinka som strimlas och blandas med sköljd/avrunnen strimlad purjolök blandas ner i creme-fraish eller gräddfil, salt o peppar.

Gjorde en god o enkel bål till festen i helgen.

1 liter Absolut Päron
    2,5 l Vitt vin
    Sprite eller päroncider

Alkoholfritt-alt blev päronsoda.

Här finns lite andra bål-recept
    www.communique.se/petra/drinkar/index.html
  • maj2010

Godaste bålen jag har druckit var gjord på vaniljvodka, vitt vin och hallonsoda. Och så massor av frysta hallon i skålen, i stället för isbitar.

• FruJ2009
    ingenjörsbruden skrev 2009-05-06 13:43:52 följande:
    En annan lätt röra är rökt skinka som strimlas och blandas med sköljd/avrunnen strimlad purjolök blandas ner i creme-fraish eller gräddfil, salt o peppar.Gjorde en god o enkel bål till festen i helgen.1 liter Absolut Päron 2,5 l Vitt vinSprite eller päronciderAlkoholfritt-alt blev päronsoda.Här finns lite andra bål-receptwww.communique.se/petra/drinkar/index.html
    [/citat]

Tack jag ska kolla där.
    maj2010 skrev 2009-05-06 13:55:58 följande:
    [citat]
    Godaste bålen jag har druckit var gjord på vaniljvodka, vitt vin och hallonsoda. Och så massor av frysta hallon i skålen, i stället för isbitar.
    Det lät ju supergott! Jag som älskar hallon!
  • 20090725

det upplägget skall vi oxå ha

först bål sen bubbel när vi kommer! tror ni att någon reagerar om man serverar bålen i plast glas, men har riktiga glas till bubblet å resten av kvällen?

• FruJ2009
    20090725 skrev 2009-05-06 15:48:50 följande:
    det upplägget skall vi oxå ha först bål sen bubbel när vi kommer! tror ni att någon reagerar om man serverar bålen i plast glas, men har riktiga glas till bubblet å resten av kvällen?
    Nu är väl alla fmiljer olika men vi kommer då ha plast både till bålen och skålen och vet till 100% att ingen skulle ens funderaöver hurvida det är glas elle rplast
  • Fly by night

Alkoholfri bål:

1,5 l Ginger Ale
    0,5 l mineralvatten
    8 cl fläderblomssaft

Skala 1 gurka i skivor och remsor
    Skär 1 apelsin och 1 citron i skivor

Lägg i allt tillsammans med massor av is, alt ett stort isblock med infrusen frukt

• fragolina

Mitt bästa bålrecept:

Lika delar Martini Bianco, vitt torrt bubbelvin och Schweppes Lemon. Lägg i citronskivor och is.

• Fly by night

Vinbål

75 cl rött vin, typ beaujolais
    75 cl vitt vin, typ riesling
    2 flaskor (33 cl) fruktsoda
    50 cl frukt- eller bärlikör, förslagsvis apelsin, persika eller äpple
    1 liter jordgubbar
    1 äpple
    1 apelsin
    Lägg iskuber eller block i botten på en skål. Blanda i kylda drycker. Skölj, rensa och skiva jordgubbar. Skala och tärna äpple. Skölj, halvera och skiva apelsin. Tillsätt frukten. Rör om och servera.

• Valkyria84

Vi kommer också att servera bål men bara en alkoholfri. Denna bål kommer vi att ha, jag tycker den är jätte god, vet dock inte hur mycket av allt:

Smultronsider
    Sprite
    frysta hallon

• Emmas syster

Aivy vodka (originalet med päron jorgubb och lime), massa frusna jordgubbar, klyftad lime och fruktsoda

Vodka, mynta, lime, koncentrerad flädersaft och mineralvatten

och favoriten bland alla sommardrinkar/bål
    1 flaska Pimms,
    mynta,
    1-2 ask jordgubbar eller 500g-1kg frusna,
    2-3 apelsiner skivad
    1 gurka skivad
    2-3 liter fruktsoda eller ginger ale

• Bringsoniou

Jag drack en jättegod bål på Asti (det billiga bubblet på systemet) blandat med fruktsoda och frysta hallon. Supergott!

• Pidis

Min favorit

Rabarbersaft
    Vaniljvodka
    Sprite eller dyligt
    Frysta bär eller isbitar eller både och

Super duper god alltså

Svar på tråden Ert bästa bålrecept tack