• Mysproppen

    P-piller eller ej...

    Jag och min blivande gifter oss om 3 mån. Vi har börjat prata om barn men vet inte riktigt när vi vill börja prova. Vi har en tanke om att fara på en långresa i januari. Hur resonerar ni? Jag är strax under 30 år och vi har varit tillsammans i nästan tre år. Å ena sidan vill jag skåla på mitt bröllop, å andra sidan vill jag (om det går) få barn innan nästa sommar. Vilket i-landsproblem, vi vet inte ens om vi kan få barn.

    Tacksam för alla kloka råd...

  • Svar på tråden P-piller eller ej...
  • annanilsson78

    Det är ju svårt eftersom man aldrig vet hur länge det tar, det kan gå jättefort fast man ätit p-piller och tvärtom!

    Men eftersom det "bara" är tre månader kvar tills nu gifter er kan du ju för att vara på den säkra sidan sluta äta samma dag som du gifter dig, då kan du skåla OCH komma i din klänning:)

    Fast det med resan är ju lite svårare... men det går ju att flyga ganska långt in i graviditeten...

  • Kanilj

    Vet inte om jag har så kloka råd. Känner igen mig i nästan precis allt du skriver! Jag och min blivande är enormt sugna på att skaffa barn och jag äter i nuläget p-piller.

    Jag har en månad kvar på min högskoleutbildning och känner mig oerhört stressad över att få ett jobb (så jag kan jobba ihop föräldrapenning). Det är snarare föräldrapenning än karriär jag vill jobba för...och det känns lite skruvat. Det går inte en dag utan att jag tänker på hur mycket jag vill ha barn och att jag måste fixa jobb (pengar och förutsättningar) så att vi kan "sätta igång". Fyller som du 30 inom ett par år, och vill inte vara för "gammal" när vi får vårt första barn.

    Vi gifter oss i september och om jag har ett jobb (som inte bara innebär några timmar här och där på deltid) så hoppas vi att vi kan påbörja arbetet på ett barn då. Vill också kunna skåla på bröllopet. Funderar på att sluta med piller i slutet av augusti, om förutsättningarna ser bra ut.

    Om jag hade varit du så hade jag slutat med p-piller kort innan bröllopet, och sen får resten lösa sig. Ett tips är väl att ha avbeställningsskydd på resan, om en liten bebbe kommer till världen.

  • ossamartin

    Hej, jag ville bara ge ett annat tips. Om du vet att det ska bli barn inom en snar framtid. Sluta med piller och kör med kondom eller annat så länge. Då hinner kroppen återställa sig till sin normala cykel och det är lättare att bli gravid när det väl är dags!!

    När det gäller resten får man ransaka sig själv. Gör det något om jag inte kan skåla?? Om jag mår illa hela resan, är den helt bortkastad då? Ska vi helst resa eller vill jag hellre satsa på barn?
    Du förstår hur jag menar

    Lycka till!

  • Miss Biii

    man kan ge hur mkt kloka råd som helst... men tänk på att "det perfekta tillfället" kommer aldrig! När ni är redo så sluta m p-piller, sen är det bara se om ni blir lyckligt lottade o får en bebis ;) lycka till!

  • Vid havet

    Det värsta är ju inte om du inte kan skåla i nån alkoholhaltig dryck på bröllopet för att du är gravid utan du kan ju faktiskt må riktigt pyton... En av mina vänner mådde illa HELA graviditeten. Inte så kul på sitt bröllop kanske. Jag å andra sidan mådde hur bra som helst hela vägen - men man kan ju aldrig veta innan.

    Nåt att tänka på bara!

  • Mysproppen

    Jaa... det är verkligen inte lätt! Jag skulle kunna sluta imorgon eftersom vi verkligen vill detta. Däremot är det just dessa hållplatser påvägen... Vi vet ju faktiskt inte OM vi kan bli gravida.

    En annan tanke... Vi har alldelens snart jubileum och strax därefter fyller min sambo år. Min tanke har varit att sluta med piller till något av dessa tillfällen. Frågan är vilket? Jag tänkte nämligen ge honom mina piller som en present.

  • Pitlochry

    Vi kör med kondom, för att lättare att "plannera" barn. För mig tog det ca 3 månader innan p-pillerna försvann helt ur min kropp. Så vi bestämde oss att köra med kondom tills vi har förlovat oss.

Svar på tråden P-piller eller ej...