• paulaner

    Snabb hjälp ang namnändring!! Någon?

    Hej!

    Jag skall ta min makes efternamn och behålla mitt eget som mellannamn. Behöver svar på ett par snabba frågor:

    Från när börjar det nya efternamnet gälla? Är det från själva vigseln?

    Till vem skickar man namnändringsblanketten? Kan man göra det i förväg eller först när man är gift?

    Det står att Skatteverket skall besluta i ärendet på blanketten.

    Hoppas någon trevlig brud har kolla på detta!!

  • Svar på tråden Snabb hjälp ang namnändring!! Någon?
  • DanKat

    Det nya efternamnet gäller från vigseln

    Blanketten skickas till Skatteverket, du kan skicka in den i samma kuvert som hindersprövningsblanketten. Om du inte skickar in den innan bröllopet kan du skicka in den samtidigt som prästen skickar in vigselintyget om jag inte minns fel

  • paulaner

    Okej tack, då skickar jag in den innan vigseln alltså. Hindersprövning har vi redan, men man bör ju kunna skicka den separat i efterhand ändå?

  • Yesh I do

    Hej!

    * det finns en blankett på skatteverkets hemsida som heter efternamn. Den skickar du in tillsammans med hindersprövningen. Där fyller du i vilket namn du tar som gift.

    *när hindersprövningen kommer tillbaka från skatteverket står det på den att du anmält ändring av efternamn men det börjar inte gälla förrän du är gift

    * efter vigseln skickar prästen/VF in ett intyg till skatteverket om att ni ingått äktenskap och därmed går namnändringen igenom. Tror det tar en eller ett par veckor.

  • paulaner

    Men om vi redan har ansökt om hindersprövning utan att anmäla nytt efternamn??
    Kan vi skicka in den blanketten nu i efterhand? Eller kan man beställa en ny hindersprövning?

  • Imma

    Tror att det räcker att skicka in namnändringsblanketten i efterhand.


    paulaner skrev 2009-05-05 15:35:51 följande:
    Men om vi redan har ansökt om hindersprövning utan att anmäla nytt efternamn??Kan vi skicka in den blanketten nu i efterhand? Eller kan man beställa en ny hindersprövning?
  • paulaner

    Jag ringde Skatteverket och har fått svar på mina frågor. Så jag delar med mig

    Rent juridiskt så heter man inte sitt nya efternamn förrän detta tillsammans med vigselintyget registreras hos Skatteverket, och det brukar vara 1-2 veckor efter själva vigseln.

    Namnändringsblanketten kan lämnas till vigselförrättaren. Beslut kring ändring av efternamn behandlas inte på Skatteverket förrän de har vigselbeviset, så det spelar egentligen ingen roll om man skickar in det innan, eller lämnar det då.

    Så var det med det

Svar på tråden Snabb hjälp ang namnändring!! Någon?