• loveforlife

Utlandssvensk gifter sig med japanska i Sverige

Är det någon som känner igen sig här? Jag började med att leta information både på skatteverket.se och hos ambassaden, följde upp med att kontakta båda instanser och sitter nu på fler oklarheter än när jag började....

Min situation är följande.
    - Utflyttad för 4 år sedan
    - Planerar att gifta mig i Sverige i sommar med min japanska fästmö
    - Från skatteverket har vi fått informationen om att vi måste komma in personligen och lämna in ansökan, pass samt civilståndsintyg.
    - Ett utdrag från folkbokföringsregistret är inte tillräckligt efter som jag varit utflyttad. De kräver ett japansk intyg (översatt till svenska alt. engelska)
    - Som utlänning är jag inte folkbokför i Japan, bara registrerad som "alien"....

Någon som har varit med om samma eller liknande situation och kan ge mig några goda råd skulle uppskattas väldigt mycket!!

Tack på förhand

• Svar på tråden Utlandssvensk gifter sig med japanska i Sverige
  • soffi73

Jag star som utflyttad fran sverige sen 2002 och star nu som
    "registrerad" i Tyskland. Jag ska gifta mig i England, vet nu inte om detta har nan betydelse att vi inte skulle gifta oss i Sverige, men när jag pratade med svenska ambassaden här i Tyskland i alla fall sa sa dom att det enda vi behövde för var hindersprövning var vara födelsebevis( som jag laddade ner själv fram skatteverkets hemsida), kopia pa pass samt det intyg fran Tyskland som visar att jag är skriven här, vilken nationalitet jag har och att jag inte är gift.

• Happyasahippo

Jag bor liksom Soffi i Tyskland och är skriven här och gifter mig i sommar med en tysk i Sverige. Vi behöver samma sak som ni, eftersom jag är utskriven ur Sverige. För var del är det ju relativt sett lättare eftersom man har i Tyskland har anmälningsplikt för alla, inkl utlänningar.
    Kruxet är att man i Sverige ju kan se att du inte varit gift innan du flyttade ut, men inte efterat. Det är därför de behöver nagon form av officiellt utdrag som anger att du inte är gift i Japan. Finns det nagon möjlighet att fa ett utdrag liknande det din blivande fru far kanske? Som jag har förstatt det sa är detta den brinnande punkten för RSV sa att säga...Hoppas detta hjälpte lite i alla fall!

Soffi: Kunde ni fa ert pa Engelska här i München by the way? Vi ska dit pa fredag....

• soffi73

Menar du om vi fick Meldebescheinigung pa engelska eller? Nej den fick vi pa tyska. Hinderprövningen däremot kommer vi fa pa engelska.Har vi bett om i alla fall och dom pa ambassaden sa att det skulle inte vara nagra problem.

• Happyasahippo

Ja, eller det kallas 'Erweiterte Meldeauskunft' pa vart Meldeamt har jag förstatt. Misstänkte väl att tyskarna bara ger det pa tyska.. Hoppas att de pa skattekontoret i Sverige inte har synpunkter pa det när vi väl är där...

Tack Soffi och förlat att jag hijackade din trad loveforlife!

• Imma

Vi har inte haft några problem när vi har skickat in tyska dokument till svenska myndigheter. Tror att tyska är ett av de språk som tas emot utan att behöva översättas.

Happyasahippo skrev 2009-05-05 15:25:16 följande:
    Ja, eller det kallas 'Erweiterte Meldeauskunft' pa vart Meldeamt har jag förstatt. Misstänkte väl att tyskarna bara ger det pa tyska.. Hoppas att de pa skattekontoret i Sverige inte har synpunkter pa det när vi väl är där...Tack Soffi och förlat att jag hijackade din trad loveforlife!
  • Happyasahippo

Imma! Vad bra, tack för hjälpen!

• loveforlife

Hej Happyasahippo, problemet är att som utlänning så hamnar man inte i det japanska familjeregistret och därför kan jag inte få något intyg på att jag inte varit gift. Än är inte sista ordet sagt dock....

Hittade den här tråden på BT

www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m1758589-5.html.

Skatteverketsinfo

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

Vi är inte ensamma om att gå igenom det här. Tack för hjälpen

• Happyasahippo

Jag förstar problematiken loveforlife men fraga RSV vad de gör med folk fran USA mm da de ju inte heller har folkbokföring där.
    Kan ju vara en ide...Kanske kan man fa nagon slags statement of no impediment?

Hmmm...För nagra ar sen behövde man inte det där med personligt besök men numera star det tom pa RSVs hemsida! Samtidigt som det verkar vara ganska godtyckligt fran skattekontor till skattekontor vad de behöver och man kan paverka rätt mkt med att förklara läget liksom... Jag fick suverän service fran RSV Stockholm Folkbokföringen med tydliga bra svar osv.

Lycka till!

Svar på tråden Utlandssvensk gifter sig med japanska i Sverige