• Bluebride

jag ska ev vara fotograf när svägern gifter sig, vilka bilder borde jag ta?

Min svåger ska gifta sig i juni och jag å svägerskan kom fram till att jag kunde bli deras fotograf, jag älskar att fota nu vill jag ha tips på vad som e bra bilder.

• Svar på tråden jag ska ev vara fotograf när svägern gifter sig, vilka bilder borde jag ta?
  • fragolina

Bäst är nog att du frågar brudparet vilken typ av bilder de vill ha. Det är ju så olika vad man vill ha, reportagestil, klassisk stil, bilder tangna ute i naturen, mingelbilder... så jag skulle inte chansa.

• camilla 32

Det är ett stort ansvar. Och du kommer inte att få någon lugn och ro att njuta av bröllopet. Men är man beredd på det så ska man göra det. Kom gick bara att ta bra extrautrustning med. Extra kamera är ett måste. Och extra minnen. Ett ljusstarkt objektiv bör man ha. Kostar en hel del. Intågande i kyrkan. Första kyssen. Uttågande ur kyrkan. Ris kastning en höjdare att ta kort på. Eller om man har annat. Första skålen. Talen. Tårtuppskärning. Det tycker jag är de viktigaste. Kan ha missat nåt. Lycka till. Det är kul att fota bröllop.

• camilla 32

Det är ett stort ansvar. Och du kommer inte att få någon lugn och ro att njuta av bröllopet. Men är man beredd på det så ska man göra det. Kom gick bara att ta bra extrautrustning med. Extra kamera är ett måste. Och extra minnen. Ett ljusstarkt objektiv bör man ha. Kostar en hel del. Intågande i kyrkan. Första kyssen. Uttågande ur kyrkan. Ris kastning en höjdare att ta kort på. Eller om man har annat. Första skålen. Talen. Tårtuppskärning. Det tycker jag är de viktigaste. Kan ha missat nåt. Lycka till. Det är kul att fota bröllop.

• Hofsan

Titta på bilder i tidningar eller på bilder i folks galleri här på Bt och framförallt så fråga brudparet om det är några bilder de särskilt vill ha med. Själv älskar jag detaljbilder.

• Bluebride

tack, jag är en enkel amatör å har bara med mig min vanliga digitalkamera

• JustMeAndMyLove

Fråga dem vad de förväntar sig och gå in på internet och skaffa lite insperation :)
    Googla på bröllopsfoton så finns det mängder med stilar och ideer!

Lycka till :)

• Optimia

Jag håller med Camilla 32 att det är ett STORT ansvar att fota någons bröllop, speciellt om man är huvudfotograf och paret litar på att ens bilder blir bra.

Jag rekommenderar verkligen att du försöker låna en (likadan) kamera av någon annan så du har en back up om din kamera sviker. Dessutom är det jättesmidigt att ha två kameror med olika objektiv, då kan du växla mellan de olika kamerorna när du vill använda olika objektiv istället för att pilla och mecka med objektivbyten.

Andra måsten: ljusstarkt objektiv, stativ (behövs speciellt på kvällen då det är lite mörkare och risken för skakningsoskärpa är STOR), extra batterier, extra minneskort (+gärna en laptop att föra över bilder till efter hand ifall kamerans minneskort kraschar), gärna extern blixt/alternativt en bouncer att fästa vid din inbyggda blixt för att göra blixten lite mjukare.

Vill inte vara en glädjedödare, men du måste verkligen tänka "worst case scenario" -- vad gör du om kameran plötsligt lägger av, om det regnar osv? Om du är förberedd går det lättare att rädda situationen om katastrofen slår till

Om du har en chans kan du gärna besöka kyrkan/vigselplatsen innan bröllopet och testa olika inställningar på din kamera, så du slipper stå och experimentera på dagen D.

• Bluebride

jag ska prata med dem när jag kommer ner ev lite på dopet om det

• camilla 32

camilla 32 skrev 2009-05-04 17:30:59 följande:

""Kom gick bara att ta bra extrautrustning med. Extra kamera är ett måste""

Skrev via mobilen så det blev lite fel. skulle vara.. Kom ihåg bara att ta extrautrustning med.
Svar på tråden jag ska ev vara fotograf när svägern gifter sig, vilka bilder borde jag ta?