• Hempling

    HJÄLP! Efternamnsproblem...

    Är det någon som har en bra idé på nyskapande efternamn? Jag och min sambo har bestämt oss för att skapa ett gemensamt efternamn, men har kört fast i påhittandet. Vi vill gärna ha ett namn med inspiration av våra nuvarande namn, Aronsson och Eriksson. Alla vi kommer på blir så tråkiga...

    Finns det någon där ute som har bättre fantasi än oss så tar vi tacksamt emot hjälp!

  • Svar på tråden HJÄLP! Efternamnsproblem...
  • MyrahCollin

    aresson -areson
    arkesson - arkeson
    erasson -erason
    eroksson -erokson

    Eriksnora

    hehe beror ju på HUR MYCKET ispiration av era gamla namn ni vill ha?

  • HavsVigsel

    Earson. Med uttal som det engelska ear? Det första jag tänkte på eller Erins? Kan uttalas som Ärins?
    Vi hade samma problem nämnligen men du ser ju mina förslag, så vi beslutade att behålla våra istället. Vem vill heta Blesen? Vårt framtida stackars barn får ett dubbelnamn helt enkelt.

  • HavsVigsel

    Okej fler oseriösa men som garanterat ger er uppmärksamhet...

    Enron
    Eon

    kolla copyright bara. Men jag var tydligen inte ensam om Earson. Tycker det är fint, lite brittiskt.

  • Hempling

    Tack för bra förslag? Finns det fler där ute som har förslag?

  • Vid havet

    Det är svårt. Jag har inga förslag men jag har precis skickat in ansökan om ett nytt efternamn. Min dotter och jag ska ta det och sen kommer min sambo & hans son behålla hans namn.

    Jag har bildat namn från min dotters namn + ett par bokstäver från mitt.

    Har kollat upp på alla möjliga sätt, även med PRV och det verkar som att namnet ska godkännas. Men man kan ju aldrig vara säker. Nu får jag vänta... kan ta 9 veckor med allt som ska godkännas.

  • Hempling

    Kul att du hittat ett namn som känns rätt! Det är verkligen svårt som du säger... Jag hade hoppats på att vi bara skulle snubbla över ett bra namn, men så enkelt är det visst inte. De namn vi gillar har än så länge varit för lika "befintliga" namn för att de ska kunna godkännas när vi kollat upp dem...

    Vid havet skrev 2009-05-04 13:28:21 följande:


    Det är svårt. Jag har inga förslag men jag har precis skickat in ansökan om ett nytt efternamn. Min dotter och jag ska ta det och sen kommer min sambo & hans son behålla hans namn. Jag har bildat namn från min dotters namn + ett par bokstäver från mitt. Har kollat upp på alla möjliga sätt, även med PRV och det verkar som att namnet ska godkännas. Men man kan ju aldrig vara säker. Nu får jag vänta... kan ta 9 veckor med allt som ska godkännas.
Svar på tråden HJÄLP! Efternamnsproblem...