Klippa slipsen!
Det här med att klippa av slipsen på en av fäderna i början av festen, och därmed förklara festligheterna påbörjade, finns det någon med erfarenhet av detta? Skriv gärna och berätta.
EAT
Det här med att klippa av slipsen på en av fäderna i början av festen, och därmed förklara festligheterna påbörjade, finns det någon med erfarenhet av detta? Skriv gärna och berätta.
EAT
Aldrig hört talas om annat är i skämtsammanhang och jag skulle starkt avråda om inte personen är väl förberedd. Åtminsonte min far hade en av sina finaste och dyrbaraste slipsar som han inte uppskattat att få sönderklippt.
F.ö. tycker jag det ger helt fel signaler på ett bröllop - passar bättre på "drängigare" kalas...
Håller med Ejnie! Min pappa hade blivit jätteledsen. Ovanligt dumt upptåg. Men om man kommer överens med någon pappa att ha en fulslips på sig kanske det kan gå.
Martin, en kille som jag känner gjorde det på ett bröllop. Han gjorde det efter kaffet. Han sa nåt i stil med att det är dags att inviga dansgolvet och vid alla invigningar av klass så klipps ett band. Så fick bruden och brudgummens fäder stå med ett ganska kort, rött sidenband mellan sig. Den ena pappan skulle göra en fanfar och när han gjorde det så klippte Martin slipsen istället för bandet.
Enl uppgift så var det en riktig partyhöjare. Vad jag vet så visste ingen något innan.
En kusin till mig hade med det på sitt bröllop. Vi som var gäster tyckte det var jätteroligt!
Brudgummens mor var införstådd med skämtet och insisterade att hennes make absolut skulle ha just den slipsen. Snäll som min morbror är tog han på sig den slipsen, men han undrade allt varför han skulle ha just den gamla slipsen på sig...
Min moster hade en annan finare slips med sig som morbror fick ta på sig se'n n'r bruden klippt slipsen av svärfar.
Vi har täntk att ha detta på vår bröllopsfest. Vi känner våra föräldrar och vänner väl och tror att det är just ett sådant här tokigt upptåg som "går hem".
Min mamma kommer att instrueras att ta på pappa en gammal, ful slips (han har ingen smak ändå vad det gäller kläder, han kommer inte att förstå skillnaden) och senare på kvällen har vi tänkt att ge honom en ny snygg slips.
De som tycker detta är en dålig ide´ gör sig icke besvär. Jag önskar bara berättelser från sådana som har positiva erfarenheter av detta skämt så finns det några fler som har det så får ni gärna berätta hur ni la upp det hela.
EAT
För att en sådan sak ska bli rolig så krävs det ju att den som valt slipsen är införstådd.
Hur uppskattat ett sådant skämt blir av den som får slipsen förstörd är nog omvänt proportionellt mot hur omtyckt slisen är...
Jag kan inte hjälpa att jag tycker lite synd om pappa som behöver gå hela dagen i en ful gammal slips bara för att någon ska få klippa av den. Det känns liksom inte riktigt rättvist när alla andra är så fint klädda som möjligt.
JAg är fullständigt övertygad om att vid rätt tillfälle så är det säkert jättekul att kapa någons slips, men pappas på ens bröllop vet jag inte om känns rätt...
Kan detta också vara en dansk sed?
Har hört att man klipper av brudgummens ena strumpa och brudens slöja på danska bröllop.
Det lät som en kul grej. Man kan ju också köpa en special snyggslips....en snygg slips som inte är alltför dyr, så att pappa kan känna sig snygg och det gör ändå inget att den blir sönderklippt. Jag menar....ett par hundra kronor är ju ändå bara 4 ELLE tidningar......dum liknelse kanske, men ni förstår kanske vad jag menar.
Kanske är lie OT här, men när jag var på min kusins bröllop i Tyskland, fick alla vi ogifta?! tjejer riva sönder slöjan mellan oss. Den som fick störst bit blev nästa som skulle gifta sig (har för mig att det var så).
När alla kom ut från kyrkan, hade en av brudparets vänner gått runt till alla bilar och knutit en bit tyll runt antennet, så att det syntes att vi ingick i brudföljet. Det var en lite kul grej.
Vad jag har fostatt sa ar det en dansk sed, precis som brudgummens strumpa. Slojan har jag aldrig hort dock.
Jag var på ett bröllop där festen effter vigseln inleddes med klipp slips. han som fick slipden avklippt var med på det hela från början och hade en extra slips med sig. Det var mycket lyckat och angav tonen för humor på festen.