• 20090725

hur mycket kostar det med bensin + färjor till tyskland från Göteborg!

nu sitter vi här å funderar på att åka ner till tyskland för att inhandla alkoholen!

men hur mycket kostar det? då menar jag med färje avgifter eller bro avgifter?

å ca hur lång är det med tanke på bensinen?

totalt hur mycket har ni betalat för själva resan??

• Svar på tråden hur mycket kostar det med bensin + färjor till tyskland från Göteborg!
  • Emmas syster

räknar på Kiel eftersom du bara skriver tyskland.

50 mil enkel väg till Kiel via öresundsbron, enl michelin är det billigaste vägen - bropassage kostar 395kr enkel resa

Michelin rekommenderar via Fredrikshamn och den vägen är 44 mil enkel resa + båten som kostar mellan 900 och 3500

och kortast är färja GBG - Kiel men då kostar färjan mellan 1200 och 4500 + hytt från 240kr bädden

Alla priser är enkel resa

• MissKitten

Om du väljer att åka färjan Helsingborg - Helsingör, bila ner till Rödby i Danmark och sen ta färjan över till den stora bordershopen i Puttgarden så kan man komma billigt undan om man stressar lite, 995 kr t/r om man tar en dagsbiljett mån - tors med Scandlines.

Sen kan man alltid ta och åka Helsingborg-Helsingör, köra ner till Gedser i Danmark och handla i den mindre shoppen i Rostock. Funkar bra det också. 1245 kr tur och retur.

www.scandlines.se/SEFront/Front_SE&FrameLinkParams=Display%3DPriceInfo

HH Ferries har också paketbiljetter, Helsingborg - Helsingör samt Rödby-Puttgarden alt Gedser-Rostock. De har också endagsbiljetter samt även retur inom 3 månader.
    www.hhferries.se/Priser%20personbil%20och%20personbilsbiljetter%20-574.aspx

• burnisen

Oj vad dyrt! Jag åkte med ett företag som kör buss ner betalade 600 kr per person och då fick jag ta in 100 kg ville jag ha mer kilon än det betalade jag 3 kr per kg. Allt som allt betalade jag ca 800 för all sprit som ska räcka till 60 pers, + maten som jag åt under redan. Detta kan jag rekomendera om man bara söker en resa att inhandla spriten och ingen semester. Den avgår varje måndag kväll vid 23 och återkommer dagen efter vid 18-19. Tag med inbjudningskorten bara till bröllopet så ska det inte vara några problem i en ev tull :)

• västkusttös

Hej!

Vi åkte ner i lördags och handlade till vårt bröllop. Med scandlines från Helsingborg kostade det 995 kr till Puttgarden (med bil/ 2 pers). Man åker då färja till helsingör, kör bil till Rödby (tar ca 1 h och 45 min, ca 20 mil tror jag) och sedan färja fr rödby rill puttgarden. Om man sen åker tillbaka inom 3 h från det att man checkade in i Rödby får man tillbaka 300 SEK på färjan mellan Puttgarden och Rödby. Då blir summan för resan 695 kr + bensin då.

Det gäller dock att veta vad man skall ha, mängder och sånt om man skall hinna resa tillbaka. Öl avd går fort om man vet ur mkt man skall ha, sen tar nog vin o spritavd lite längre tid.

Se dessutom till att ha en euro eller två till kundvagnen, det hade vi glömt och det tog lite tid innan vi löste det

• Emmas syster

50 mil x 2 x 32kr milen om man räknar med bränsle, slitage, försäkring, värdeminskning mm = 3200kr bara för bilresan
    (schablonbelopp som ngn konsumenttjosan räknat fram, varierar beroende på bilens ålder, pris mm när jag kollade senast gick det från 28kr milen och uppåt)

OM man barar räknar bränsle och räknar med att bilen som vår gamla bil drar 0,75l/mil x 100mil =75l x 12 kr = 900kr för bränslet

men det översta är mer sanningsenligt.

• burnisen

Verkligen hutlösa priser, företaget som jag åkte med heter solaris www.solaris.se/ här är deras hemsida, stannar hela vägen från Kungälv och neråt...billigaste alternativet jag hittat hittills :)

Svar på tråden hur mycket kostar det med bensin + färjor till tyskland från Göteborg!