• kornett

Bästa champagnen?

Vi håller på att leta efter en god och prisvärd champagne. Har någon några tips och vad har ni varlt till era bröllop?

• Svar på tråden Bästa champagnen?
  • fragolina

Vill du ha äkta champagne och inte bryr dig om priset så är den absolut godaste i min mening Gula Änkan. Slinker ner utan att man märker det En annan i den prisklassen är Moët Chandon, men jag tycker inte den är lika prisvärd, alldeles för bubblig och sticker i näsan. Mumm är också fin, lite "mellanbubblig"

Men vill du ha bara ett mousserande vin så finns det ju många som är goda och prisvärda. Tex Asti (om du gillar söta bubbelviner) annars Rotari eller Cinzano Riserva som är torra.

• Lady o Lufsen

Kan svara för vad som är riktigt gott...

Lanson Rose Label,
    Lanson Gold Label Brut,
    Moët & Chandon Brut Impérial,
    Pol Roger Brut Réserve och
    Pol Roger Blanc de Blancs

• Emelieca

André Clouet kostar 259:- och är supergod, väldigt prisvärd om du/ni vill ha äkta champagne.

• Fly by night

Mitt val är: Nicolas Feuillatte Réserve Particulière (88946).

Fin mousse, rak champagnesmak och elegant eftersmak.

• hamåsa

Gula änkan varje dag. Eller som den egentligen heter: Veuve Clicquot Ponsardin. Helt ljuvlig men kostar över trehundra per flaska.

• hoppan

Vi skall ha ett mouserande vi som är jätte gott har fått 4 solar över allt och enligt dem smakar väldig nära champang( svårt ord att stava) Creame be bourgone ca 80:--90:-/flaska ett lite billigare men mycket prisvärt allternativ

• isop

Vi har valt Launois blanc de blancs

• zeddy

Vi har valt Bollinger till oss själva och gästerna får Rotari (mousserande och jättegod!)

Bollinger kostar typ 380 kr/flaska
    Rotari kostar typ 90 kr/flaska

• hamåsa

Vi funderar också på att ge oss Gula Änkan och de andra något billigare *fniss fniss*.

• malininlove

Vi ska ha Veuve durand chanpange brut. riktigt god och lagom mycke bubblor

• Ab fab

Om man vill ha en vacker roséchampagne skulle jag föreslå De saint gall brut rosé. Ovanligt prisvärd- kostar 270 kr. Mycket för pengarna.

Skulle jag välja favoritchampagen skulle det bli Pol Roger och då brut réserve. Grymt bra för 350 kr

• Miss Biii

Champagne är en djungel... och smaken är som baken. Beroende på vad du anser vara prisvärt? Hur fina finsmakare är ni? Jag och min sambo skulle aldrig tänka oss att ha nått annat än DET FINASTE av champagne på vårt bröllop... men det kostar runt tusenlappen per flaska, men det tycker VI att det är värt men om brudparet och dess gäster inte är champagnekännare kanske en champagne runt 200-300 kr klassen duger, annars finns många alternativ som kommer från andra länder än just Frankrike och distriktet "Champagne". Ett bubbel från Spanien, en cava, som är OTROLIGT prisvärt är Codorníu som finns i olika varianter. Den dyraste på systemet kostar 99 kr, en annan Anna de Codorniu 89 kr. Fräscha och inte sliskiga. Många billiga mousserande som tex Asti är enligt mig vidirgt söta och sliskiga.

Drick något finare till skålen, sen fortsätter ni med något billigare när smaklökarna inte känner skillnad längre...

Lycka till o hoppas ni får en fin dag!

• Emelieca
    zeddy skrev 2009-05-05 14:17:30 följande:
    Vi har valt Bollinger till oss själva och gästerna får Rotari (mousserande och jättegod!)Bollinger kostar typ 380 kr/flaskaRotari kostar typ 90 kr/flaska
    [/citat]
    hamåsa skrev 2009-05-15 14:42:37 följande:
    [citat]
    Vi funderar också på att ge oss Gula Änkan och de andra något billigare *fniss fniss*.
    Känns inte det lite konstigt att ha olika champagne till er och gästerna, hur gör ni då, smyghäller upp i era glas??
  • Erika10710

Mumm är väldigt gott! Men Veuve är ju en klassiker :)

• Miss Biii

Veuve är en skumpa som många svenskar dricker... även då jag inte anser den vara prisvärd alls, men om nu många gillar den kan det vara ett säkert kort men annars är Bollinger ett 1000 ggr bättre val! om man nu ska prata 300-400 kr klassen vill säga

• hamåsa

Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till praktiskt att ha annan champagne själva eller vid honnörsbordet. Det har vi inte kommit på än. =)

• Hjartafró

Själv tycker jag Gula änkan är vidrig, och skulle istället satsa på något gott mousserande, typ en prosecco. Systemet har en prisvärd med gul etikett, minns dock inte vad den heter.

Svar på tråden Bästa champagnen?