• Lady o Lufsen
    Äldre 1 May 13:31
    2160 visningar
    5 svar
    5
    2160

    Tonårsbarn...

    ...som inte rättar sig efter uppgjorda regler- vad gör ni med dom?


    Och nu så kommer genast en och annan be mig vända mig till Familjeliv men eftersom jag anser att BT är ett ställe för allt som hör till livet, inklusive skiljsmässor och plusade gravtest, så ställer jag frågan till den som känner igen sig!


    Vad innebär det i din familj att ha tonårsbarn....vad är förhandlingsbart och vad är inte?

  • Svar på tråden Tonårsbarn...
  • tonårs­morsa
    Äldre 2 May 13:14
    #1

    Som tonårsförälder upplever jag gränssättning som en ständig balansgång. Fick för några år sedan rådet att försöka dela upp saker i 3 olika grupper:
    1. Det som absolut INTE är förhandlingsbart.
    2. Det som det inte är så noga med och som barnen kan få bestämma helt över själva.
    3. Och den sista och största gruppen är det som man kan (och bör) förhandla om. Jag brukar där också vara noga med att visa när barnen faktiskt vunnit en förhandling, för de ser ju gärna allt ur ett väldigt egocentriskt perspektiv och föräldrar är ju så DUMMA.

    Hur viktiga är reglerna som barnen inte vill följa? Här gäller tjafset bl.a. hur sent man får vara ute och var.

  • Lady o Lufsen
    Äldre 2 May 13:23
    #2
    tonårsmorsa skrev 2009-05-02 13:14:33 följande:
    Som tonårsförälder upplever jag gränssättning som en ständig balansgång. Fick för några år sedan rådet att försöka dela upp saker i 3 olika grupper: 1. Det som absolut INTE är förhandlingsbart.2. Det som det inte är så noga med och som barnen kan få bestämma helt över själva.3. Och den sista och största gruppen är det som man kan (och bör) förhandla om. Jag brukar där också vara noga med att visa när barnen faktiskt vunnit en förhandling, för de ser ju gärna allt ur ett väldigt egocentriskt perspektiv och föräldrar är ju så DUMMA. Hur viktiga är reglerna som barnen inte vill följa? Här gäller tjafset bl.a. hur sent man får vara ute och var.
    Hahaha- det måste vara av mig du fick dom råden
    Vi har det så:
    En A-korg= absolut inte förhandlingsbart
    En B-korg= där får man förhandla sig fram till en schysst deal som passar alla och så har vi
    En C-korg= kan diskuteras och ventileras igenom men inget att lägga krig eller energi på.

    Känns det igen?

  • Lady o Lufsen
    Äldre 2 May 13:25
    #3

    Ja, det är mycket tjafs om vad alla andra får, gör och så vidare.
    Tider, hur man beter siog kort o gott...

  • Lady o Lufsen
    Äldre 2 May 13:54
    #4

    Jag tror att det var i tråden "Vad bråkar ni om?" som jag skrev om våra "Korgar" ...för lääääääänge sen.

  • tonårs­morsa
    Äldre 2 May 14:12
    #5

    Har svarat i din inbox.

Svar på tråden Tonårsbarn...