• Pernilla G

Måste man ha lackskor till frack?

Pratade just med min blivande ikväll och vi började fundera på det här med skor till hans frack. Varken han eller jag är särskilt förtjusta i lackskor. Kan man gå ifrån den etiketten och vad ska han i sådana fall ha för skor istället?

Kan brudgum och bestman ha olika skor eller måste man köpa två likadana?

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Måste man ha lackskor till frack?
  • Meddelande borttaget
  • Lilla Ida

Brudgum o marskalk kommer sannolikt inte ha likadana skor. Min M2B kommer inte heller ha lackskor, men ett par snygga "finskor" som även kan användas i andra sammanhang med kostym.

• labello

jag hoppas att min kille tar vanliga skor också... tycker inte att lackskor är så snygga...

• Ejnie

Om man ska följa ettiketten så ÄR det lackskor till frack... vill man avvika så är det ju upp till var och en...
    Fullt begripligt att man inte vill köpa lackskor om man intehar användning för dem i övrigt, men det går utmärkt att hyra skor också... och de ÄR fräscha (iallafall de vi hyrde)

• Jj?

FAst jag tycker synd om min sambos fötter om de ska behöva tillbringa en hel dag och kväll i plastskor... Det ingick lackskor där vi hyrde fracken men jag tror ändå att vi kommer att införskaffa ett par snygga tunna festskor i skinn.

*ryser över tanken på en hel dag i av andra använda plastskor* (förutom att jag av ren egoism inte vill komma i närheten av hans fötter efter en sådan pärs... *ler*)

• Ejnie

Plast??? Det är ju läderskor???

• Ettolrach

Min man gillade inte de lackskor som fanns att hyra så han använde sina vanliga dress-skor ordentligt putsade och uppblankade och det blev så fint så.

Man kan ha vanliga svarta finskor, det har jag sett många ha på de frackfester jag varit på. Men det ska vara snörskor, inte loafers!

• Jj?

De hyrskorna han provade såg ut som konstmaterial. Går det att få läder SÅ blankt?

• Ejnie

Alltså det är läder som lackats med svart lackfärg (eller hur det nu går till) men insidan, själva skon är skinn.

• Lotten

Jag tycker att man ska ha lackskor till frack. Det tycker jag är snyggast.

• Anonym

vi är ofta på tillställningar med klädsel frack, men min fästman har inga lackskor till detta, utan ett par välputsade skor som går minst lika bra. köp ett par skor han kommer att använda vid senare tillfällen är mitt råd!

• Lotten

Alltså, kanske ska komma med ett förtydligande. Om ni inte kan hyra frackskor i lack så tycker jag hellre att ni ska köpa ett annat par skor. Den genomsnittlige svenske mannen har ju knappast användning för lack-skor mer än 1 gång var 10 år, om ens så ofta.

• Katarina II

Jag gillar lackskor för killen får så söta små fötter! Vanliga festskor är oftast lite grövre. Fast ärligt talat brukar jag aldrig lägga märke till vilka skor killarna har så det går nog bra med andra skor så länge de är snygga och prydliga.

• Peters Ina

Jag tycker att det är snyggt med lackskor men visst kan man ha vad man vill, det finns inga måsten. Min m2b och marskalk kommer inte att ha likadana skor.

• Peters Ina

Jag tycker att det är snyggt med lackskor men visst kan man ha vad man vill, det finns inga måsten. Min m2b och marskalk kommer inte att ha likadana skor.

• Pernilla G

Ok, tack alla. Det verkar finnas en hel del åsikter om det här märker jag.

Svar på tråden Måste man ha lackskor till frack?