• Pitlochry

Plannerad förlovning

Hej,

Är det vanligt att plannera sin egen förlovning? Eller köper ni ringarna efter ni har eller blivit "frågade"?
    Dvs att man plannerar ett visst datum och har fixat ringar tills dess?
    Jag och min kille har plannerat att fixa ringar innan själva förlovningen i Skottland. Men vi kommer försöka hålla det tysta enda in till hösten!! Tycker ni det känns uppstyrt, eller tycker ni det är bäst med ett frieri som inte är plannerat?

• Svar på tråden Plannerad förlovning
  • Taha

Tycker inte det känns uppstyrt om man menar det på ett negatovt sätt. För mig symboliserar det bara att ni tagit ett gemensamt beslut om att gifta er. Vare sig sämre eller bättre än att bli friad till. Jag tror inte det är helt ovanligt att folk bestämmer sig för en förlovning även om den ena parten ibland även symboliskt friar vid ett senare tillfälle.

• MV85

Enligt mig så är man förlovad från det att man sagt att man ska gifta sig... Om ringen sitter på fingret eller ej är inte det viktiga, det är inte den som är själva förlovningen - utan det är överenskommelsen.
    Så i mina ögon är ni ju redan förlovade om ni bestämt er för att gå vidare dit.. Bara att ni inte bär några ringar..

Annars är det tradition i Sverige att man frågade först och sedan gick o köpte ringar tillsammans. Att fria med ring är inte svensk tradition, utan det har kommit senare (med amerikanska bröllopsfilmer).
    Det verkar dock som det är vanligast idag att man köper ringarna ihop, planerar en dag o gör något särskilt på den dagen... Oftast även utan att egentligen ha några planer på giftemål..

• MiaMariaR

Ifall det är så att man redan är förlovad i och med att man kommit överens om att köpa ringar så kan man ju istället ha en speciell "ringbytardag" under skottlandssemestern. Då det offentliggörs någorlunda eftersom ni börjar bära ringar, eller vad menade du med att hålla tyst inför familjen enda till hösten?

• Selma2010

Jag håller med MV85, jag anser att man redan är förlovad då man bestämmer att man ska köpa ringar. Jättebra idé att göra en ringbytarcermoni istället senare. Vi bara bytte ringar när vi väl fick dem (hade aldrig kunnat ha den i en låda... för ivrig! )

Min sambo överraskade med ett frieri för en månad sedan, han gav mig ett armband då han friade och sedan köpte vi ringar tillsammans när vi kom hem till sverige igen. Jag tycker det var helt perfekt upplagt! (fast all tycker ju sin förlovning är underbar antar jag)

• Pitlochry

MiaMariaR; Jag håller tyst, så det kommer bli en överaskning till alla andra. Min pappa kommer vara med på resan. Vet inte om vi ska förvana eller hur vi gör.

MV85; håller med om jag förlovar mig ser jag en snar framtid med giftemål och barn.

Taha; så har jag också suttit och tänkt på. Och för min del lät det inte fel och inte för killen heller.

Svar på tråden Plannerad förlovning