• Alunblad

HJÄLP! vattenfläck på siden...?

Jag syr min klänning själv och nu har katastrofen skett! Jag har fått en vattenfläck på ryggen, det är taisiden och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det. jag vägrar tro att den är helt förstörd! Alla tips mottages tacksamt! Vi gifter oss på lördag...

• Svar på tråden HJÄLP! vattenfläck på siden...?
  • Maria

Doppa hela klänningen i vatten och låt det torka förskitigt ! Vattenfläckar får du bara om en liten del blir våt. Detta förutsätter förstås att klänningen i övrigt inte har dekorationer eller annat som inte tål vatten, men de flesta klarar det. Min klänning är av siden, väl dekorerad med broderier och pärlor m.m. och enligt etiketten är den "dry clean only". Men vi hade en pool vid vår bröllopsfest, jag badade i klänningen och den blev inte alls förstörd av det; jag fick bara stryka den lite så såg den fin ut igen.

• Isolde

Jag skulle nog gå till en kemtvätt som du litar på och be om råd. Eller till tygaffären! Det vore trist om du gjorde något som inte funkar...

• Irpan

*fnissar* ser framför mig en poolbadande brud & hoppas att det var frivilligt!!

• Cyberbride

Vad du än gör: försök inte få bort gränsen div fläcken genom att gnugga! Det är livsfarligt på sidentyger... Däremot tror jag att det går att doppa den försiktigt i ljummet - ej varmt - vatten, utan att gnugga. Lycka till!

• Maria

Först, ursäkta mina klumpiga tangentbordsfingrar - skulle vara "försiktigt", inte "förskitigt" !!

Irpan, jo det var högst frivilligt - och jättefestligt...vi fick en kul avslutning på festen - helskönt, fast förstås lite tungt att simma i den klädseln :)

Svar på tråden HJÄLP! vattenfläck på siden...?