• agtiwi

Blir det för mycket färger?

Vårt färgtema är blått, rosa, silver samt vitt.

Jag ska ha en vit brudklänning med blå pärlor (bild finns i galleriet).
    Tärnorna ska ha klänningar som är i silver (även den går att se i galleriet).
    Sen ska vi ha tre näbbar, varav två är flickor och en är pojke. Flickorna funderar vi på om de ska ha rosa klänningar. Sen funderar vi på om , bestman och m2b ska ha blå skjortor och svarta finbyxor.
    Brudbuketten kommer bestå av gammelrosa rosor med något grönt runtom samt något i silver.

Blir det för mycket färger blandat på få personer när vi står framme i kyrkan? Känner oss lite kluvna nämligen. Denna lösning vore det bästa för att få med alla färger, men känns som det inte blir någon helhet. Första tanken var att pojken, bestman och m2b skulle ha rosa skjortor för att matcha buketten. Tyvärr så vägrar pojken (som är nio år) att ta på sig en rosa skjorta!!

Tacksam för synpunkter och idèer! Hur hade ni gjort?

Tackar ödmjukast på förhand!

• Svar på tråden Blir det för mycket färger?
  • Imma

Jag personligen tycker att vita skjortor är det absolut stiligaste på män. Om din blivande samt bestman har vita skjortor och blå slips blir det ju lite mindre blått än om hela skjortan varit blå.

• December 2009

Vita skjortor och tex blå näsdukar?

• Hemlig2009

Jag hade dämpat alla färger, håller med dig i dina tankar om att det inte blir någon helhet. Ni vet att det matchar men uppfattas det så, eller uppfattas det bara som en massa färger?

Jag tycekr absolut vit skjorta på alla herrar, det stämmer också med etiketten. Rosa klänningar på näbbar för att matcha din bukett låter bra, tärnor i silver känns diskret och bra (mindre rosa buketter?). För att matcha din klänning kan herrar och pojkar ha blå slipsar.

• agtiwi

Jo, tärnorna ska ha varsin mindre variant av brudbuketten!
    Det får helt enkelt bli vita skjortor på herrarna med ljusblå slipsar till!
    Tack för era råd och synpunkter!

• passionsblomman

Släpp det där med att alla ska ha någon färg ur temat!
    Vad är temat till för annat än att hjälpa till att skapa en helhet på dukning och så vidare så det inte blir för rörigt?

*Vita skjortor på alla herrarna, ta upp det blå och gammelrosa i deras coursager, din makes lite mer arbetad än övrigas ev kanske bara han har det blå med.

*flickorna i rosa med rosa och blå blommor, hårkrans? Blomkorg?

*tärnorna i silver med rosa och blå blommor.

*Du i vitt? med rosa blommor -varför inte en blå accent i den?

Du har så mycket som fyra färger i temat, det innnebär att det är extremt viktigt att en av dem är huvudfärg= mest av. På dig blir det vitt och på borden med om du har vita dukar. Nästa färg i mängd bör vara rosa, bra då att det återkommer på alla.
    Här blir näbbarna viktiga -låt dem bli riktigt rosa!
    Tärnornas färg silver är en accent likspm det blå. De är där för att skapa spänning. och ge liv. Blå sticker ut mycket i sammanhandet. Dutta inte dit det på för många ställen så det tar över. Tänk detaljer.

Det är mina råd.

• Pizan

Jag håller med Passionsblomman (det är en klok kvinna det där).

• agtiwi

Ja, hon är både klok och kunnig!! Ska prata med m2b om detta i kväll när han kommer hem!

• agtiwi

Vad finns det förresten för blå blommor man kan blanda med rosorna i augusti? Har letat och tittat lite överallt men hittar inga blå blommor, de jag hittat är mer åt lila hållet.

• Sundance

Jag tillhör nog "två-färger+en-accentfärg-kategorin". Jag hade nog hoppat antingen rosa eller blått. Tycker det låter stiligt med det blå på herrarna, men gillar idén om vit skjorta och blå detaljer skarpt. På de små töserna hade jag satt vita klänningar med blå band eller så. Kanske små diadem i silver.

Jo, det rosa hade fallit bort om jag hade valt.

• passionsblomman

Helt riktigt, de allra flesta blå blommor drar åt lila mer eller mindre. Du har några som verkligen är blå och det är Gentiana,Veronica, Blåklint och Agapanthus(Afrikas Blå lilja) Kinesisk Riddarsporre/praktriddarsporre(den är hög men kan även kvistas ner och är dessutom söt att ta enskilda småblommor ifrån till detaljer)
    Även Spansk klockhyacint(Scilla) är blå, tror jag har den i galleriet. Praktsalvia och Brodea är ytterligare två.
    I ljusare blå har du Hortensia.

Alla dessa bör du kunna söka på utifrån försat länken i min presentation, där det finns mycket olika foton.

agtiwi skrev 2009-04-28 09:47:15 följande:
    Vad finns det förresten för blå blommor man kan blanda med rosorna i augusti? Har letat och tittat lite överallt men hittar inga blå blommor, de jag hittat är mer åt lila hållet.
Svar på tråden Blir det för mycket färger?