Tips på präst
Hej!
Är det någon som har tips på en bra präst i Stockholmstrakten? Vi är ute efter en modern präst med humor som kan vara lite personlig.
Hej!
Är det någon som har tips på en bra präst i Stockholmstrakten? Vi är ute efter en modern präst med humor som kan vara lite personlig.
En liten fråga: varför är det viktigt att prästen har humor?
jag var på ett bröllop förra sommaren där prästen var en riktig torrboll. Jag var tärna och både brudparet +jag och bestman försökte lätta upp stämningen lite innan vigseln. Det gick inte alls hem. Prästen var 100ggr nervösare än brudparet och kunde inte ens bjuda på ett leende. Då jag kände jag direkt att jag inte ville ha det så själv. Jag gillar glada, roliga människor
Då förstår jag - självklart vill man att prästen ska vara trevlig, glad och vänlig.
Klart att man vill ha en vänlig präst. Men vad menas med modern?
"Nu har vi fått en ung och modern präst här, med vågor i håret och sådär och bildmässig och så. Han är inte så religiös utav sig heller, de ska de ju inte va prästerna nuförtiden utan mer att de kan sparka boll och kasta varpa och boxas och va lite sådär haderittan... supa och svära och va som folk alltså... Men jag vet inte om han kan de tio budorden, men han har sett filmen i alla fall."
Hasse Alfredsson, "Ringaren" ur "Gröna Hund" 1962
jag orkar inte bli arg, men blir trött och ledsen. Jag ber om tips men får inga tips, istället blir man ifrågasatt varför prästen ska vara glad/trevlig modern och varför jag överhuvudtaget vill ha en präst om jag har sådana kriterier.
Med humor och modern menar inte jag ngn som super, svär och drar vitsar. Med modern menar jag att man ex i sin predikan kan referera till nutidshändelser och vardagliga saker som vanligt folk kan relatera till. Att man kan vara glad och bjuda på ett leende, även om vigsel är en högtydlig stund är det även en gläjdes stund. Jag menar att man inte har konservativa värderingar, enligt min mening är ex kvinnnoprästmotståndare, präster som vägrar välsigna homosexuella ex på sådana. Sedan får han/hon gärna dra en vits innan själva ceremonin för att lätta upp stämningen :)
Men ge mig gärna tips på konservativa allvarsamma präster om det är enklare. Så kanske jag kan köra uteslutningmetoden istället.
Tack Kjell! Du verkar vara en modern präst . Jag tror inte Gud har ngt emot skratt och applåder, han måste väl gilla att folk är glada i hans hus!
Det var inte meningen att göra frågeställaren ledsen, men jag tror att många präster känner sig ganska trötta på att människor har så många åsikter om hur en präst ska vara. När man väljer läkare eller advokat är kanske inte humor och lättsamhet det som står högst på kravspecifikationen. Att utbilda sig till präst i Svenska kyrkan tar 5 ½ år och om sedan det mest är att man ska vara lättsam och modern kan det kännas lite tröttsamt.
Sedan är det inte alltid så enkelt att en präst som man tycker är glad och pigg och vänlig behöver dela ens egna värderingar; det kan mycket väl den "tråkige" prästen göra.
Jag tror att de flesta brudpar är nöjda med sina präster, sök i din församling. Gå gärna i söndagens gudstjänst så kan ni själva se vad ni tycker om olika präster.
Lycka till!
Jag måste tipsa om Magnus Fjelkman i Täby Församling, han är fantastiskt bra och är precis vad ni söker (tror jag) Jag ville ha honom som präst till vårt bröllop men han hade tyvärr förhinder. Jag har jobbat en del med honom då jag är gymnasielärare och han är vår "skolpräst" och mycket uppskattad bland den yngre "publiken"
Märklig frågeställning, beställa en präst?Vad blir det härnäst, rörmockarn skall vara snygg och kunna dra vitsar uinder tiden som h*n jobbar?
Gå på ett par olika gudstjänster med olika präster och bilda en egen uppfattning, så gör de flesta.
Min pappa är bra! Men han finns i Dalarna. Min systers svärmor är också bra. Vi ska ha henne när vi gifter oss i Augusti.
Kontakta mig om du är intresserad! Sen så har jag det sämre med att rekommendera nån i Stockholmstrakten.
KRAM!
det var värst vad min fråga var upprörande, hade inte riktigt väntat mig denna debatt! Jag ber mina vänner om tips på frisörer, tandläkare osv också. Och självklart är yrkesskickligheten viktig men jag anser att det ingår i frisörens yrke att vara duktig på att prata och vara serviceminded utöver att hon är duktig på att klippa. Och jag anser att det i tandläkarens jobb ingår att kunna vara snäll och lugnande mot folk som har tandläkarskräck utöver att borra i tänder. Det ingår i en lärares jobb att kunna engagera sina elever, inte bara ge dem läxor och dela ut prov.
Eftersom vi ska gifta oss utomhus ingår ingen präst på det sätt som det gör i en kyrka. Därför måste jag "beställa" en själv.
Jag tipsar om Olle Carlsson i Katarina församling i Stockholm. Bättre präst har inte jag träffat! Otroligt ödmjuk, trevlig och jaa, kanske rolig också ;)