• Sanniii88

Muslimsk förlovning, hjälp !

Jag ska förlova mig med min pojkvän, han är kurd från irak och han vill förlova sig på sitt sätt, asså muslimskt sätt.
    Hur går detta till och vad ska man tänka på?
    Ses förlovningen som ett giftemål?

Jag har aldrig vart på ett kurdiskt "bröllop" eller förlovning, det är därför jag är så nervös.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig.

Tack så mycket !

// Sanna

• Svar på tråden Muslimsk förlovning, hjälp !
  • feministbrud

Är det inte bättre att du frågar din pojkvän om den saken?

• Sanniii88

Jo men jag fattar ju inte vad han säger, för han är det en sån självklar sak och han missar en massa saker som tjejer tänker på, som han inte tänker på.
    Därför frågar jag här.

• fragolina

Har han ingen syster/kvinnlig kusin/mamma som du kan fråga?

• feministbrud

Ursäkta om jag lat lite frågande, men jag tycker att det är märkligt att du överväger att gå med på en förlovning som du inte vet vad den innebär. Det är väl bättre att ni kommer överens om att förlova sig på ett sätt som ni båda känner er bekväma med och förstår?

• Sanniii88

Han har en mamma men hon pratar inte svenska, hans syster kan jag fråga men jag träffar inte henne ofta då hon pluggar på universitetet.

Jag vet ungefär hur det går till men vill veta igenom en kvinnas ögon. Därför jag frågar.
    Sånt som killar inte tänker på. Vill ha olika åsikter och förklaringar. Han snackar bara snabbt om hur cermonin går till och hur festen efter kommer vara.

• Sanniii88

Sen så känner jag mig säker med att förlova mig med honom på hans sätt.
    Annars skulle jag aldrig i hela mitt liv göra det.

• fragolina

Jag tycker som feministbrud att ni måste båda vara på det klara med vad det innebär. Om hans tradition är så pass annorlunda mot din och det är så viktigt för honom att det blir på hans sätt så tycker jag han borde vara angelägen om att du får veta vad det innebär. Och om han inte kan förklara för dig så får han se till att någon annan kan göra det.

Jag ska i juli gifta mig med en italienare och vi har båda två mycket tankar och idéer om vad som är viktigt på ett bröllop. Vi pratar nästan sönder allt och jämkar och kompromissar och blandar seder och traditioner hej vilt. Så tycker jag det ska vara i ett blandäktenskap. Det får inte bara vara den ena kulturen som styr. Man är ju två om att vara gifta! Du har väl också saker som är viktiga för dig?

• Sanniii88

Du har absolut rätt.
    Det är svårt för er och veta hur vi lever. Han jobbar från 10 på dan till 10 på kvällen så dom gångerna vi hinner prata ordentligt så hinner vi inte ta upp allt. Sen så har inte jag så bra kontakt med hans bröder och systrar för att jag är väldigt blyg av mig och hans syskon är ju över sociala. Ingen är i min ålder och alla jobbar/pluggar m.m.
    Vi har just bestämt oss för att verkligen förverkliga det här, såklart jag kommer få prata med nån men känner nu att jag vill ha lite andra synpunkter och svar. Min killes bror är gift med en svensk tjej, jag bor granne med henne och det är henne jag kommer få prata med om allt. Då kommer jag ha reda på allt och då kan jag och min kille planera mer. Sen kommer jag såklart få prata med hans systrar, dom kommer hjälpa mig m.m.

Men jag ville som sagt veta lite innan jag pratar med hans systrar och hans brors fru, så jag har ett hum om vad jag ska fråga dom om.

Allt tar sin tid, det är inte som att vi ska förlova oss/gifta oss i morgon, utan det är massa planering först. Vi tar det som det kommer. Försökte hitta lite information om det på internet men hittade inget som gjorde så jag förstod.

Svar på tråden Muslimsk förlovning, hjälp !