• Rick

Har vi gjort en bra deal på en fotograf i Stockholmstraketen?

Hej!
    Jag och min fästmö har precis tagit oss igenom bröllopsfotograf-träsket och nu direkt efter känner vi oss väldigt nöjda med valet. Vi har varit i kontakt med ungefär 10 fotografer och nu har vi äntligen valt. Skulle vara skoj och veta vad ni tycker om våran deal.

Fotografen vi valde erbjöd oss ett pris på 6000kr. Då är han med oss hela dagen, från att vi går upp tills att vi lämnar festen. I priset ingick 100 redigerade bilder samt alla oredigerade och hjälp att skriva ut. (Dock fick vi betala labbet för utskrifterna..) Han räknar med att jobba med oss i 3 dagar. 1 dags fotografering och 2 dagar med efterarbete. Han var för övrigt väldigt gullig och trevlig på både mail och telefon.

Jämnfört med dom andra fotograferna som var "ungefär" likvärdiga bildmässigt. (brollop.rafoto.se, där har ni ungefär bildnivån på det han gör)
    Han låg han 5000-10 000kr under i pris + att man fick alla bilder, dom andra har vilja haft rättigheterna på bilderna eller vad det nu heter..

Min fråga är, har vi gjort ett klipp eller ej?
    Tror ni vi skulle fått mer om vi valt en dyrare fotograf?

Snälla, kom med komentarer.
    Vad tror ni?

Mvh

Rickard och Sofia

• Svar på tråden Har vi gjort en bra deal på en fotograf i Stockholmstraketen?
  • supermygga

Samma fotograf som vi hade 2008 till ungefär samma pris, kul!

Ni kommer bli så nöjda!
    Bra deal.

/ J

• Anciii

Jag tycker det är grymt bra pris, vi betalar mer o då fotas vi bara under två timmar..

• JoPe2009

Om du vill ha kommentarer på priset så kan jag inte mer än att hålla med, visst är det ett lågt pris, det är riktigt billigt och ni får många bilder för pengarna!

Du frågar dock vad vi tycker och då är jag ärlig, så här kommer min åsikt om det är ett bra val eller inte (sorry): Nej, trots att det är riktigt billigt tycker jag inte att det är ett klipp. Bildena i länken ser ut som vilka vanliga "gästfoton" som helst och hela känslan ser lite amatörmässig ut tycker jag. Kontentan är att om inte bilderna blir bättre skulle jag ändå spara pengarna och låta någon kompis ta bilder hela dagen.

Ska han vara med uppemot 15 timmar på bröllopsdagen och sitta två heldagar, 16 timmar, med redigering innebär det att han kommer att jobba över 31 timmar (plus planering, möten med er före etc.) och det finns kanske en anledning till att han inte kan ta mer betalt för sitt jobb. Räknar man med tiden, lite kostnader för utrustning (som är dyr), moms, arbetsgivaravgifter och sådant motsvarar det en månadslön för honom på ca 13 800 kr _före_ skatt + sem.ers. och det är ju inte särskilt mycket vilket betyder att han kanske inte är särskilt populär eller efterfrågad.

• supermygga

JoPe2009, du måste ha väldigt höga krav och för dom pengarna så lycka till att hitta en vettigare fotograf. Jag kan säga direkt att jag känner ingen som har samma dokumentära känsla som honom..

Om du har sånna vänner, så grattis dig.

Vad jag vet så är han reklamfotograf/matfotograf som gör bröllop för han tycker det är roligt, jag tror hans månadslön är betydligt högre..

/ J

• JoPe2009
    supermygga skrev 2009-04-27 09:44:55 följande:
    JoPe2009, du måste ha väldigt höga krav och för dom pengarna så lycka till att hitta en vettigare fotograf. Jag kan säga direkt att jag känner ingen som har samma dokumentära känsla som honom..Om du har sånna vänner, så grattis dig.Vad jag vet så är han reklamfotograf/matfotograf som gör bröllop för han tycker det är roligt, jag tror hans månadslön är betydligt högre../ J
    Ja, det är ju det jag menar, för de pengarna så hittar man inte så mycket vettigare fotografer om man vill ha dem med så länge! Vill man man de som är riktigt duktiga och efterfrågade kostar det självklart mer, varför jag i så fall skulle föredra att få riktigt fina porträtt från en duktig fotograf och dokumentationsbilder från kompisar (men självklart kan man tycka olika).

Dokumentär känsla? Av de porträttbilder som finns där ser inte en enda spontan ut utan väldigt uppställda och stela ut (tycker jag). Att bilder från vigseln är dokumentära förstår jag dock .
  • Celeste97

Jag håller med båda sidor.
    Jag har sett bättre fotografbilder än de på länken, men å andra sidan kan jag säga att de gästbilder vi fick från vårt bröllop inte alls höll samma kvalitet. För det priset, och med den ambitionsnivån, tycker jag att det är en ok deal!

• gotlandsulrika

Man brukar få det man betalar för.

Som proffs reagerar jag både på det låga priset och på att han ger ifrån sig oredigerade filer (speciellt om det är raw-filerna!). Det anses inte ok i branchen om man säger så.

Antar att han har företag?

Tycker dock att bilderna i galleriet är ok och det är en bra deal för er om ni är nöjda med det ni ser i galleriet.

• Linedancegirl

Håller med er alla på sätt och vis...
    Visst får ni mycket för pengarna och visst ser man på bilderna att han vet vad han gör, men samtidigt var det väl ingen wow-känsla över bilderna om man jämför med proffessionella bröllopsfotografer...

Men är ni nöjda med bilderna på hemsidan tycker jag absolut att ni ska köra på denna deal, för ni lär inte få en bättre fotograf att ställa upp på samma tidsram till det priset.

• Pizan

Jag håller inte med. Jag jobbar inom "branschen" kan man säga och min åsikt är att för att vara en fotograf som fotar dokumentärt så är det rätt bra bilder. Bra skärpa och fint ljus, vilket kan vara svårt att få till när man fotar i full aktion som man gör när man kör dokumentärt. Det finns liksom inte tid att hålla på att ljussätta osv då så det gäller att få till det med de små medel som finns. Tycker även han verkar ha gjort ett OK jobb med efterbearbetningen.

Personligen gillar jag inte de traditionella bröllopsfotona. Tycker de ser uppstyltade och onaturliga ut. Jag gillar när det är lite dokumentärt, och egentligen när det är ännu mer "rough" känsla än det här. Vi kommer att be om att få alla bilder utan efterarbetning eftersom både jag och min sambo är lite kinkiga och har rätt så höga krav på detta och vill därför helst göra det själva.

Svar på tråden Har vi gjort en bra deal på en fotograf i Stockholmstraketen?