• Belle och Chrille

bukett med pion och ranunkel

Jag vill ha en bukett som innehåller ranunkel och/eller pioner på vårt bröllop som äger rum den 11 juli 09.

Jag vet att det inte är säsong för någon av de blommorna då, men när jag var och talade med en florist igår, sa hon att den kommer vara mycket svårt att få tag på dessa blommor och att det knappast kommer kosta mindre än 2000 kr. (min bukett+ mindre tärbukett.)

Har andra här fått liknande svar eller tycker ni att jag skall leta vidare?

Vi hade tänkt att ha pioner som bordsdekoration i lokalen. Finns det någon annan likvärdig blomma att ersätta pionen med?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden bukett med pion och ranunkel
  • Flisa80

Jag ska ha pioner men det är 13 juni. Ville VERKLIGEN ha ranunkel också men har fått tänka om. Antar därför att det kommer att bli ännu svårare för dig då. Om jag va du skulle jag nog tyvärr tänka om, för det är ju inte roligt att inse den 11 juli att de blommorna som de faktiskt lyckats få tag i, både är dyra och inte lika fina som under rätt säsong....

Lycka till.

• Belle och Chrille

Nä, det har du rätt i. Det viktigaste är att jag får den känslan som jag är ute efter.

• Flisa80

Absolut, visst är det så. Men jag vet ju hur det är att inte kunna ha den blomma man vill ha...

• Ida o Mille

Så sa dom till mig också, jag ville verkligen ha pioner i min, men har nu fått tänkt om. Men jag gifter mig inte förens i augusti. Hon sa dock att de kan finnas..men troligen inte..
    Så de är nog bäst att ha någon annan ide också

• Ida o Mille

Så sa dom till mig också, jag ville verkligen ha pioner i min, men har nu fått tänkt om. Men jag gifter mig inte förens i augusti. Hon sa dock att de kan finnas..men troligen inte..
    Så de är nog bäst att ha någon annan ide också

• Ida o Mille

oj datorn fick någon knäpp

• passionsblomman

Pioner är inte omöjligt, men de blir antagligen rätt dyra, Ranunkler har inte si säsong då. Möjligheten kan finnas men din florist säger precis som det är.

Ranunlkerna börjar strax efter jul och börjar snart ersättas av alla våra sommarblommor i butikerna. Pioner kommer smått i februari Mars och är som allra bäst nu och framemot midsommar. MEN det är i möjligt ända framemot augusti att få tag i numera, bara man är inställd på ett högre pris än under högsäsongen.

Jag vill gärna tipsa dig om att som kombination fundera över Dahlior, som är jättefina, prisvärda och kan skapa lite samma känsla.

• Belle och Chrille

Åh, tack alla för all omtanke och hjälp.

Passionsblomman: Jag skall genast kolla på ditt förslag på alternativ.

• Pumpkin

Jag hade pioner i min brudbukett den 5 juli förra året. Betalade 2500kr för min bukett, tärnbuketten, 2 coursager och 15 stycken lösa pioner till bordsdekoration. Tärnbuketten och marskalkens coursage bestod av rosa rosor.

Så ja, det kan gå - med pioner - men jag fick vara beredd på att det inte skulle gå. Jag gick och hoppades och önskade fram till måndagen innan bröllopet, då ringde floristen och sa att det var lugnt

• ängsblomma

Får jag sno en liten bit av tråden här....? Hur funkar pioner och prästkragar/margeruiter ihop? Handlar också om början av juli...

• Belle och Chrille
    Pumpkin skrev 2009-04-26 21:13:57 följande:
    [Så ja, det kan gå - med pioner - men jag fick vara beredd på att det inte skulle gå. Jag gick och hoppades och önskade fram till måndagen innan bröllopet, då ringde floristen och sa att det var lugnt
    [/citat]

Min florist sa också att hon skulle försöka. Det som förvånade mig något var att hon MER trodde på ranunkel än pion.

Kollade upp dahlia, jätte fin. Iaf vissa av sorterna.
    Kom också på att "buskrosor" skulle kunna vara ett alternativ till pionerna vad gäller bordsdekorationen. Kan man beställa det hos florist? Eller måste man ge sig ut mitt i natten och sticka sig på grannarnas rosbuskar? :)
Svar på tråden bukett med pion och ranunkel