• Sundance

Fields of gold. Sorglig eller glad?

Är det någon som vet vad låten Fields of Gold egentligen handlar om?

Den är ju väldigt vacker och jag skulle kunna tänka mig den som solosång eller till och med utgångslåt, men tycker någon mening antyder att någon dött eller så. Någon som har koll?

• Svar på tråden Fields of gold. Sorglig eller glad?
  • AnnaMari

Jag førknippar nog den dessverre med begravningar... Kan inte texten men jag tror den ær vanlig att spela på begravningar dær relativt unga mænniskor har gått bort.?! Hørde den spelas på begravning før bara några veckor sedan.

• Imma

Jag undrar precis samma sak. Jag har skrivit ut texten och har den med mig och läser då och då. Försöker se om jag uppfattar den på olika sätt vid olika tidpunkter, men har ännu inte kommit fram till något direkt. Fin är den!

• MV85

Texten antyder ett förhållande som slutat av någon anledning, om det är genom död eller ej är en tolkningsfråga...
    Av just den anledningen hade jag inte valt att ha den på ett bröllop.

• Imma

Hittade det här:

www.songfacts.com/detail.php

Man får väl ta det med en nypa salt, men ändå kul att se vad folk med engelska som modersmål tycker. Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att den skulle kunna passa på ett bröllop.

• Aleta

Den tror jag förekommer på både bröllop och begravningar.
    Vacker!
    Här sjunger Susanne Alfvengren den på svenska:

• Corona

Har läst texten men jag vet inte om jag nödvändigtvis förknippar den med någon som dött...? Vissa rader är ju klockrena för bröllop, "I never made promises lightly" ... Själv förknippar jag låten mest med att dansa tryckare.

• Steven och Johanna

Jag ska ha den på mitt bröllop iaf!

• Fjosok

Sorglig och lite småsnuskig ...

• Red Scarlet

Vi ska ha den som solistlåt på vårt bröllop. Om man förstår någonting alls av att tolka en låttext så märker man ju snabbt att låten har en kronologisk handling.

Den här tolkningen tror jag ligger ganska nära vad Sting själv menade, har läst intervjuer med honom förut där han diskuterat låten;

"The story is chronological. It is about courtship, marriage, and eventual death. The two people in the song meet, court, fall in love (at this point, he reveals that he has never really made such a strong promise/commitment to someone) but feels he is ready to now. "See the children run," their offspring and the "jealous sky" refer to the Heavens. Even Heaven is jealous of their love/relationship. The esteemed sun is jealous. Eventually, he dies and tells his love that they will always remember their love specifically, when she thinks of him, he wants to be personified as such... walking in fields of gold"

Klart att låten kan passa på en begravning också, just "YOU WILL remember me" som att man kommer att minnas den personen efter deras bortgång. Men i det stora hela handlar låten om kärlek, och just de raderna som Corona också säger "I never made promises lightly, but I swear in the days still left we will walk in fields of gold" Typ att för resten av ens dagar ska man leva livet med just den människan. Jag tycker att det är otroligt fint! (HAHA så klart jag tycker, jag ska ju ha låten själv ;)

Svar på tråden Fields of gold. Sorglig eller glad?