• Lexmaja

Gå själv till altaret?

Vi skulle vilja att min sambo redan står framme vid altaret när jag kommer in, kan man göra så i sverige?? Eller brukar man gå in tillsammans? Tycker det skulle va jätteromantiskt om han ser mig först där, på kyrkogången.. :)
    Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Gå själv till altaret?
  • heffaklump

Så har vi oxå tänkt! (inta att min pappa "lämnar över" mig utan att jag går in själv med tärna/tärnor.

Hur hade ni tänkt göra med tärnor o bestman i såfall?

• Lexmaja

Ja, precis! Vet inte hur vi ska göra med näbben och tärnorna, tror att min dotter, näbben, går före mig och tärnorna efter. Bestman står nog framme med brudgummen. Men vet inte om det är så man brukar göra... hur ska ni göra? När gifter ni er?? :)

• heffaklump

Vi har inte bokat datum än, vi har pratat om att gifta oss men inte bestämt. Antar att min sambo vill fria, så ja får snällt vänta....vilket jag gärna gör :)
    Det blir nog inom 2 år alla fall, vi har varit tillsammans i 9 och har två barn...

Ni då?

• Lexmaja

Vi gifter oss den 18 juli i sommar, fast har bara varit tillsammans i ett knappt år..! Så här går det undan... :) min sambo friade på IKEA, hör och häpna! Tror dock bestämt att vi e gjorda för varandra :)

• heffaklump

På IKEA? Ja de va annorlunda...hur gjorde han? *nyfiken*

• sprättan

Hej jag gifter mig 11 Juli.Jag ska gå själv med mina tärnor in i kyrkan min blivande och hans bestman ska stå längst fram och vänta. Har varit på bröllop där de hade så, så det är klart man får göra så även i sverige.

• Lexmaja

Det va på blomsteravdelningen... han gick ner på knä och frågade! Jag blev sanslöst förvånad och såklart överlycklig! Tror inte det va så många som fattade vad som hände dock, det blev ingen uppståndelse, sådär som på film, du vet. ;

Men det var sannerligen originellt!

• Daniels B2B

Vi ska också göra så... Dock inte att min pappa lämnar över
    Först kommer våra tärnor och marskalker gå in tillsammans sedan kommer min blivande att gå in ensam.
    Sedan öppnas nästa dörr, det finns två i vår kyrka och då kommer jag och vår brudnäbb att gå in tillsammans.
    Tror att det kommer bli jätte pampigt och fint! Sen är det ju så att vi inte har sett varandra innan så det fanns inget annat alternativ för oss, tyckte vi

• allehanda

Kolla med er präst innan ni bestämmer själv. Många präster väljer att följa vigselritualen där man och kvinna går in tillsammans. Det är prästens tolkning (läs kyrkoherdens) av detta som gäller.

• heffaklump
    allehanda skrev 2009-04-18 12:46:29 följande:
    Kolla med er präst innan ni bestämmer själv. Många präster väljer att följa vigselritualen där man och kvinna går in tillsammans. Det är prästens tolkning (läs kyrkoherdens) av detta som gäller.
    Vi har inte bestämt om vi ska gifta oss i kyrkan eller inte (borgligt alltså), men tack för tipset! Jag tror dock att många präster följer brudparets önskemål om dom är rimliga, jag hoppas att det är så allafall
  • heffaklump

Ja verkligen orginellt!! Kul!!

Lexmaja skrev 2009-04-18 11:19:32 följande:
    Det va på blomsteravdelningen... han gick ner på knä och frågade! Jag blev sanslöst förvånad och såklart överlycklig! Tror inte det va så många som fattade vad som hände dock, det blev ingen uppståndelse, sådär som på film, du vet. ;Men det var sannerligen originellt!
  • heffaklump

Daniels B2B skrev 2009-04-18 11:53:25 följande:

Vi ska också göra så... Dock inte att min pappa lämnar överFörst kommer våra tärnor och marskalker gå in tillsammans sedan kommer min blivande att gå in ensam.Sedan öppnas nästa dörr, det finns två i vår kyrka och då kommer jag och vår brudnäbb att gå in tillsammans.Tror att det kommer bli jätte pampigt och fint! Sen är det ju så att vi inte har sett varandra innan så det fanns inget annat alternativ för oss, tyckte vi
    Gu va bra idé, verkar som det kan bli jätte snyggt och speciellt...
  • Aleta

Om inte prästen går med på det så är ett tips att ni träffas utanför eller i vapenhuset första gången den dagen, det är också romantiskt.
    Dessutom så är de där sekunderna innan dörrarna slås upp och man står tillsammans hand i hand helt otroliga, så man behöver inte bli besviken om man inte få gå in på just det sättet.

• Lexmaja

Tack för alla bra tips, jag hoppas verkligen vår präst går med på det..!
    Går era tärnor in efter er då eller?
    Vill oxå påpeka att jag tänkte gå in själv och inte med min pappa.

• Daniels B2B

Det verkar som att de flesta präster går med på det... eller är det bara en känsla? vi håller tummarna för er som inte fått klartecken än!

• missbilly

Här är en till som tänkte gå in ensam eller med näbbar...
    vill inte gå in med pappa då vi inte har så bra kontakt, o sambon får inte se mig alls innan vigseln!
    Har inte kollat med prästen så jag måste ringa om det imorn!!! Hade inte en tanke på att man INTE fick göra så!!!

Svar på tråden Gå själv till altaret?