• Miserere

    Vigsel med mässa?

    Tjena!

    En nyfiken fråga: är det någon här som tänker ha vigsel med mässa (alltså nattvard)? För några år sedan ville jag absolut ha det om jag någon gång skulle gifta mig men sedan har jag insett att det kanske skulle skrämma våra stackars gäster...
    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Vigsel med mässa?
  • Jeez

    När jag gifte mig hade vi nattvard, och på flera av mina vänners bröllop likaså. Men vi är ju präster hela bunten... nästan...

    Men allvarligt. Vi hade och det gick jättebra, trots att långt från alla är "kyrkvana". Alla gick inte fram och det tog ca 20 min längre så det var inte olidligt för dem -de vet ju dessutom att det betyder mycket för oss. Vår vigselpräst instruerade bra och vi hade skrivit ut tydligt i agendan att alla var välkomna fram och om man ville kunde man sitta kvar i bänken, gå upp och tända ett ljus, gå fram till prästen och sätta hand på axel och få välsignelse osv. Vi tog först och sedan satt vi ner på högkorets ena sida, medan alla andra gjorde vad de nu gjorde.

  • En till präst

    Jag har haft 3 vigslar med mässa och då har det varit ungefär samma upplägg som Jeez skriver, alltså att det finns tydliga alternativ för dem som inte vill ta emot nattvard.

    Vid 1 av vigslarna valde brudparet att först ta emot nattvard själva och sen vara med och dela ut så prästen hade brödet och brud och brudgum hade varsin kalk. Kändes väldigt fint och naturligt i det sammanhanget eftersom de flesta gästerna var kristna.

  • TheJohanna

    När ni haft vigsel med mässa, har ni haft någon beredelse då?
    I så fall vilka delar? Funderar över syndabekännelse+avlösning alt. överlåtelsebön (+avlösning) eller kanske inget av det...

    Hade ni prefation eller en kortare nattvardsbön?

  • Red Lion

    Bara de som inte vill delta får veta att de inte behöver. Jag skulle tycka det var lite obehagligt med såna inslag och skulle nog vilja veta om det innan... 

Svar på tråden Vigsel med mässa?