• Shaggy

    namnbyte!

    Var igår och hämtade papper på skatteverket,både hinderprövning och namnbyte!
    och nu undrar jag en sak,ska man inte skriva in från vilket datum namnbytet ska ske???
    jag kan inte se vart man ska skriva in datumet någonstans, kanske på övrigt eller??
    kanske en dum fråga men jag har ingen anning så jag tänkte att det finns säkert någon här som vet :)

  • Svar på tråden namnbyte!
  • Noxire

    Om jag inte är helt ute och cyklar så gäller namnbytet när prästen/vf har lämnat in vikselbeviset till skatteverket. Det kan ju ta någon/några dagar efteråt, som skatteverket får det papperet, sen skall ju skatteverket registrera att ni har gift er. Men för att vara 110 % säker ring eller gå till skatteverket och hör vad som gäller.

    Kram till alla

  • lolca

    Prästen/vigselförrättaren skickar in alla papper som behövs till skatteverket och när det har tröskat igenom deras system så går namnbytet igenom. Brukar ta ett par veckor säger de som vet.

    Så nej, man kan inte skriva i själv från vilket datum namnbytet ska gälla.

  • Shaggy

    men jag ska skicka in hinderprövningen mrn inte papperet med namnbyte??ledsen om jag frågar mycket vill bara att det ska bli rätt från början =)

  • lolca

    Jag skickade in allt på en gång. Lika bra! När du sedan får tillbaka hindersprövningen och intyg om vigsel så står det på det pappret att anmälan och namn är gjort. Du kan lämna pappret om namnbyte till vigselförrättaren också så skickar han/hon in det tillsammans med det andra pappret som ska till skatteverket.

    =)

  • Shaggy

    okey, nu har jag förstått allt och vet vad jag ska göra=)
    tack så jättemycket för hjälpen...

  • lolca

    Nemas problemas!
    Det är ju bra att bröllopstorget finns när man har en massa frågor!

Svar på tråden namnbyte!