• midnattssolen

När alla bor i olika delar av landet

Jag och fästmannen funderar på att gifta oss, problemet är bara hur vi ska få det att gå ihop. Jag kommer från Norrland och har all släkt där emedan sambon kommer från Södra delen av landet och har alla sina vänner där.
    Vi kan ju inte gärna ha två bröllop, men vi kan inte heller försöka få hälften av gästerna att åka dryga 100 mil åt det ena eller det andra hållet. Hur ska man lösa detta?
    Någon som har något förslag?

• Svar på tråden När alla bor i olika delar av landet
  • passionsblomman

Var bor NI då?
    I min och sambons fall lär det bli så att ALLA får resa. Halva min familj från Jämtland, halva från Småland, Några från Göteborgstrakten och sambons från Västerbotten, Västerås och Norrtälje.
    Tycker inte det vore så underligt om ena halvan får resa, NÅGONSTANS måste ni ju hålla till.

• Pumpkin

Vi har släkt och vänner från Skellefteå i norr till Ängelholm i söder och vi hade bröllopet där vi bor - i Södertälje. Hade vi bott i Skellefteå hade vi haft bröllopet där, folk som verkligen ville komma hade kommit oavsett.

Ha bröllopet där NI vill ha det, resten löser sig.

• midnattssolen

Vi bor i Norrland.
    Det förvisso. Det är klart att en del alltid måste resa. Frågan är dock vad man gör med. t.ex. de äldre? De kan vi inte få med isf. vilket känns tråkigt.
    Jag vill så gärna ha ett sommarbröllop i Norrland, ljust hela natten och allting, men just nu vet jag inte om det blir av...
    Funderar på att kanske ha typ vigselcermonin + snittar och dricka ute här i norrland och sedan en fest nere i Småland med vännerna, eller blir det kanske jättetokigt?

• midnattssolen
    passionsblomman skrev 2009-04-14 20:10:00 följande:
    Varför det? det låter ju jättefint! Kör på det!
    Tack!
    Känns skönt att höra andras åsikter om saken. Det är så lätt att bli påverkad av vad resten av familjen/släkten anser trots att det är fel. Det är ju vår dag och inte deras och det är omöjligt att göra alla nöjda...
  • passionsblomman

Å ja herregud, ramla INTE i den fällan där du sitter som en åsna mellan två hötappar och alla tillslut är missnöjda med allt-särskilt du!

Ibland undrar jag om vi är lite för mycket barn fortfarande, som ännu gärna VILL få råd och bekräftelse av föräldrarna tex, för att vi behöver få lite godkänt och inte är vana att ställa till stort baluns osv. Och samtidigt vill man vara självständig och allt det. Då blir kontentan att man frågar om saker man egentligen inte vill höra svaren på, och berättar sådant man egentligen borde var atyst om tills det väl är färdigbestämt.

Alla vet vi ju att det alltid är någon som tycker något om allt!
    Om du och din blivande make planerar er fest med kärlek och omsorg om era gäster, så är jag säker på att det kommer att bli bra!

• MulleNuh

Ha det där ni bor!

Vi bor i sthlm men min m2b är från luleå och hela hans släkt bor ju där.

• MulleNuh

och ni kan inte sitta och försöka göra alla andra till lags.. Det är NI som ska gifta er.. Glöm inte det!

• passionsblomman

Hallå? Mulle? Är det du? Vad har du gjort? Jag känner ju inte igen dig?

TS, ursäkta ot här, men jag fattade ju inte ens vem som skrev!

MulleNuh skrev 2009-04-14 20:45:07 följande:
    och ni kan inte sitta och försöka göra alla andra till lags.. Det är NI som ska gifta er.. Glöm inte det!
  • MulleNuh

hahahaha Sorry..

passionsblomman skrev 2009-04-14 20:50:25 följande:
    Hallå? Mulle? Är det du? Vad har du gjort? Jag känner ju inte igen dig?TS, ursäkta ot här, men jag fattade ju inte ens vem som skrev!
  • midnattssolen

passionsblomman skrev 2009-04-14 20:42:30 följande:

Å ja herregud, ramla INTE i den fällan där du sitter som en åsna mellan två hötappar och alla tillslut är missnöjda med allt-särskilt du! [/citat]

Haha, det var bra sagt! Det är väl lite där jag är just nu. Folk verkar tro att det är deras vilja som är det viktiga i hela sammanhanget. Blir helt snurrigt. Ena sidan lägger sig i och berättar vilka vi "måste" bjuda för att bevara släktfriden så att säga, emedan den andra sidan säger att de inte kommer på bröllopet om de inte hålls nära dem.
    Vill ju vara alla till lags, för att det ska finnas gäster från bådas sidor av släkten, samtidigt får det inte bli på bekostnad av vad vi vill och hur vi vill att vår dag ska se ut.
    MulleNuh skrev 2009-04-14 20:45:07 följande:
    [citat]
    Tack, det är ju egentligen det som är det viktiga.
  • midnattssolen

Oj då, blev lite tokigt med citeringen där...

• Svanboet

Jag skulle hålla bröllopet där ni bor, de vänner som kan och vill resa kommer och de gamla som inte kan (antar då att det rör sig om släkt framförallt din m2bs, hälsar ni på mer eller mindre direkt efter bröllopet och visar ringarna, korten, filmerna och buketten (om den hållit sig). De kommer nog känna sig väldigt delaktiga i alla fall.

• Imma

Min fästman kommer ifrån Tyskland och har av naturliga skäl hela familjen och de flesta vännerna där. Vi håller bröllopet i Sverige och visst kommer det att bli lite "meckigt" med logistiken, men allt löser sig. Det viktiga är att fokusera på det positiva.

• Yesh I do

Jag har min familj i Lappland, min killes släkt i Polen och Österrike plus kompisarna som finns i hela landet. Vi gifter oss i min killes hemstad Motala. Det går inte att hitta en lösning som passar alla -så vi valde den plats som kändes bäst för oss och sen håller tummarna för att så många som möjligt kan vara med.

Vi har bett gästerna att inte köpa några presenter till oss utan att istället är det vår present att de reser för att vara med på bröllopet...(vi formulerade det smidigare i inbjudan =)

• Juni2009

TS

Vi bor i Dalarna.
    Min mamma, lillsyrran och hennes sambo och pappas o hans familj bor 40 mil norrut (Härnösand) och min svärföräldrar och sambos mormor och sambos lillebror med sin familj bor 20 mil söderut (Örebro) min storasyster och hennes pojkvän bor i Malmö.

Så det blir en del reseväg för dom.

Vi gifter oss här i Insjön för vi bor här.

Så jag tycker ni kan gifta er där ni bor och låt släkter komma o hälsa på så dom kan få se hur ni bor och hur område runt er är.

Det blir deras semester att komma till er.

Vill dom inte komma pga avstånd då missar dom mycket.

Nää du och sambo får sitta o prata hur NI vill ha.
    Lycka till med planering!

Svar på tråden När alla bor i olika delar av landet