Sörby herrgård i Norrköping?
Hej,
är det någon som gift sig på Sörby herrgård i Norrköping? Och hur tyckte ni isåfall att det fungerade med lokalen? Vi funderar på att hyra där för vår borgerliga vigsel nu på sensommaren.
Hej,
är det någon som gift sig på Sörby herrgård i Norrköping? Och hur tyckte ni isåfall att det fungerade med lokalen? Vi funderar på att hyra där för vår borgerliga vigsel nu på sensommaren.
Nu har ju inte vi gift oss där men vi ska ha vår fest där om 11 dagar Vi funderade också på att gifta oss på området men då det kan snöa i april valde vi att gifta oss i Rådhuset istället. De har haft vigslar på området och tillsammans med personalen får man prata om hur man vill ha det. I själva huset finns ju flera olika rum om man vill gifta sig inomhus.
Hoppas att du inte misstycker att jag svarade trots att jag inte riktigt kunde svara på din fråga
Nej, vad roligt! Grattis och hoppas att ni får en jättefin dag!! Och berätta gärna hur ni planerat och hur ni tyckte det var. Jag är tacksam för alla tips :). Vi ska dit nu i helgen för att titta på lokalerna.
Tack! Vad exakt är det du vill veta angående planeringen? Det finns ju så mycket att berätta om
När vi var och tittade på lokalerna i höstas så skulle de ha en bröllopsfest där så vi fick se dukningen och den var jättefint och vi kände att Sörby var rätt för oss. Det som är så skönt är att personalen dukar (efter beskrivning) och att städning också ingår i priset. De står också i baren om man vill det. Naturligtvis kostar ju det också eftersom de går på timpenning men vi tycker att det är så värt det!
Det låter perfekt! Vi vill också ha ett ställe där vi inte behöver bekymra oss så mycket om dukning, städning och servering.
Oj, jag har massor av frågor :). Hur har ni t.ex. gjort med maten - tog ni buffé eller trerättersmiddag? Och har ni även tagit dryck, tilltugg, tårta och vickning eller har ni fixat det själva?
Och hur har du tänkt och planerat kring blommor och dekorationer? (Jag tänkte att med fin dukning behövs kanske inte sådär oerhört mycket dekorationer.) Har ni även tänkt ha musik/band och dans och finns det bra utrymmen för det också? Och om ni har ett bröllop där även barn är inbjudna (vi kommer nog att ha många barn)- har ni ordnat något "lekrum" eller barnpassning för dem?
Hu, vad många och röriga frågor det blev...förlåt! Svara bara på det du orkar :).
Vi har valt trerättersmiddag och vickning, dryck och tårta tar vi med själva.
Kommer endast ha skålar med 1st Grand Prix-ros i varje och ska försöka hitta lite konfetti eller dekorationsstenar att lägga på borden. Ljuskandelabrar ingår ju så vi tyckte det räckte bra så. Gillar det enkla och stilrena.
Vi kommer ha en DJ som spelar (band passar inte att ha där då rummet man dansar i inte är tillräckligt stort för band) men en DJ går alldeles utmärkt! Han kommer och riggar på dagen och kollar så att allt funkar och så kommer han tillbaka på kvällen lagom tills det är dags för bröllopsdansen
Vi har valt att endast bjuda in familjens barn, och så vår egna dotter, och då blir de totalt 4 småbarn. Vi har inte ordnat något lekrum då de älskar att vara bland folk och med musik så jag antar att de kommer dansa med oss andra på övervåningen finns dock soffor och en tv med video/dvd så jag ska be min kusin ta med deras favvofilmer om de får lust att ta det lite lugnare. Ingen barnpassning är ordnad då hela familjen är med så det finns alltid extra vakande ögon.
Fråga på du bara om det är något mer du undrar!
Tack för alla tips!! Det låter fint att ha skålar med rosor i - tycker också om det enkla :).
Det låter också som en bra lösning att bara bjuda familjens barn. Vi sitter med gästlistan nu och funderar hit och dit och oj vad många barn det blir när man räknar ihop alla.
Vi hade lite funderingar på levande musik eftersom sambon har en del musikaliska vänner men vi kanske får tänka om där. Det ska iallafall bli väldigt spännande att se herrgården till helgen då vi ska ut till Norrköping.
Har du förresten även tips på bra bageri och frisör i Norrköping så vore jag jättetacksam :). (Jag kommer inte från Norrköping utan det är sambon som kommer därifrån och till vardags bor vi i Stockholm, så jag känner mig inte helt bekant med stan även om vi är där en del.)
Haha..kommer inte heller från Norrköping utan det är sambon här också som gör det! Vi bor också i Stockholm
Jag har bokat Nicklas som frisör och Vicky till sminket och de huserar på Barberar´n. Fick dem rekommenderade och jag vet andra brudar här på BT som gått till dem.
Angående bageri så har jag hört att Nelins är bra men vi kommer att beställa vanliga tårtor på City Gross, det blir trots allt lite billigare.
Angående skålar till blommorna; det är egentligen dricksglas vi köpt för vi tänkte använda dem sen som det efter bröllopet. Vi köpte dem på IKEA och de ser ut så här;
www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20149806
Vi ska också till Norrköping i helgen, ska träffa Vicky och få ögonbrynen fixade och så ska jag träffa Nicklas så han får se vilken hårfärg jag har. Ska nämligen färga det här hos min frisör på fredag så han behöver se vilken nyans han behöver skaffa till löshåret. Det blir sista konsultationen innan bröllopet. Sen ska vi hämta alkoholen på Systemet, köpa groggvirke + annat och beställa tårtorna.
Vilket sammanträffande :). Och tack för tipset om frisör. Har fått tips tidigare om Hårdoktorn - vet dock inte hur de är på att fixa bröllopsfrisyrer men jag tänker definitivt kolla upp Barberar´n.
Jag tänkte att det kanske fanns skålar till blommor att låna på herrgården men det kanske man får fixa själv?Smart att köpa glas som man kan använda sedan :) - det känns ju lite trist att lägga ut pengar på sådant som kanske inte kommer till användning senare.
Vi hade också funderingar på att ta vanliga tårtor för att spara in och kunna lägga mer på mat och dryck istället. Dessutom hade vi tänkt namnge vår son i samband med vigseln så eftersom det blir kombinerad vigsel/namngivning känns just bröllopstårta inte som ett absolut måste.
Vad spännande och pirrigt det måste vara att det börjar närma sig för ert bröllop! Hoppas att du blir nöjd med både hårfärgning och frisyr :).
Jag vet iaf att de inte har vaser på herrgården men skålar kanske de har, nåt att fråga på lördag kanske Man vill ju definitivt inte lägga ut pengar på saker man inte kan använda senare.
Vad mysigt att ha kombinerad vigsel/namngivning! Hur gammal är er son? Vår dotter blev 13 månader i lördags
Vi ville också lägga mer krut på mat och dryck. När det blir dags för tårta sen kommer ju de flesta vara mätta och ärligt, hur många kommer ihåg hur tårtan såg ut än mindre smakade?
Får man fråga var i Sthlm ni bor?
Ja, det är verkligen spännande och pirrigt att det snart är dags för oss! Kan inte fatta att tiden går så fort! Vi bestämde datum i oktober och sen dess har tiden bara flugit fram! Förresten, vilket datum ska ni gifta er på?
Ja, jag hoppas det blir bra att kombinera vigsel och namngivning :). Vi har bokat en vigselförrättare som heter Britta Stenman-Jonsson som vi blev tipsade om och som visst brukar hålla i namngivningar också. Vår son är 7 1/2 månad gammal och just nu dras han med en förkylning som håller oss vakna om nätterna :).
Vi bor i västerort i Bromma/Beckombergaområdet och är ganska nyblivna stockholmare båda två :). Var bor ni?
Vårt bröllopsdatum är den 5 september och jag antar att tiden bara kommer att flyga fram. Vi bestämde oss relativt sent (i början av mars) men det kändes lite som om gör vi det inte nu så blir det inte av :). Vad tycker du förresten har krävt mest planering av allt som måste förberedas?
Vi bor i Tullinge. Min sambo har bott i Sthlm i 11 år och jag i 6.
Har inte hört talas om er VF, vår är den som tjänstgör i Rådhuset den lördagen men vi har träffat henne och hon är toppen verkligen! Viktigt att det känns rätt med den personen som ska viga en.
På ett halvår kommer ni hinna planera bra. Vi bestämde oss i slutet på september och jag tycker att det har gått bra samtidigt som man har en liten att ta hand om.
Kan inte säga att det varit en sak i planeringen som krävt mest utan snarare koordinering av allt. Det har ju tagit sin lilla tid att bolla med solist, pianist och violinist. Pianisten + violinisten är släkt till min sambo så dem känner vi men så ska man sammanföra dem med solisten. Sen har vi koordineringen med Sörby; vi har träffat Fredrik en gång och ska träffa honom igen nästa fredag. Däremellan har vi haft mailkontakt. Samma sak med fotografen. Sen har vi varit tvungna att koordinera detta med att springa på stan och pröva kläder, underkläder skor etc. Det är ju smidigast att få kunna gå på stan utan barn så då har min sambo varit hemma med dottern så jag ska kunna åka iväg och tvärtom.
Ett tips jag kan ge är att var ganska mycket på det klara med hur ni vill ha det; vilken meny, vilken musik, upplägg på ceremonin etc. Har ni en klar bild över hur ni vill att allt ska vara så krävs inte lika mycket tid till koordinering och kontakt med berörda.
En annan sak jag kan tipsa om är bordsplaceringen, om ni ska ha någon speciell det vill säga. Vi började med den tiidigt och även om inte alla osa:t före utsatt datum. Vi utgick från att alla skulle tacka ja och sen satte vi oss ner och spånade.
När vi för någon vecka sen gjorde den slutliga så slapp vi sitta hur länge som helst, vi hade ju redan gjort ett grovt utkast med idéer om vilka som passar att sitta vid samma bord.
Det där med förkylningar känner jag igen! Vår dotter har nästan oavbrutet varit förkyld sen i början på februari tills nu i början på april. Hon har inte mer än hunnit bli frisk innan hon blivit förkyld igen. Men jag antar att det är så de får ett bättre immunförsvar.