• Fru Wi

Hur mycket ska man ta för en drink i självkostnadsbar?

Vi kommer att bjuda på dryck till maten, men efter maten när festen börjar kommer även självkostnadsbaren att öppna.

Vad är rimligt att ta för en drink, typ Gin & Tonic eller en whisky? Alltså vad kostar det att göra en normal drink ungefär?

• Svar på tråden Hur mycket ska man ta för en drink i självkostnadsbar?
  • johanna anders

Brukar det inte vara rimligt med 20 kr för allt i baren. Har för mig att de bröllop vi varit på har haft den summan.

• Yesh I do

Håller med! 20 kronor är rimligt och vanligt!

• Fru Wi

Tack tack, jag hade tänkt låta vil/öl/cider vara billigare, typ en tia, men det kanske inte är rimligt?

• Yesh I do

Absolut! Tycker det låter som en bra variant1

• Fotbollsfru

Vi kommer eventuellt att ha klippkort med 10 klipp på som kostar 100 kr att köpa. Det kostar ett klipp för vin/öl (10 kr) och två klipp för grogg (20 kr). Det tyckte vi var superenkelt som gäster och därför anammar vi det! Blir mindre mynt att växla in sen också (Men självklart får man köpa dryck för mynt om man vill det)

• Lakritsbåten

Smart med klippkort! Självkostnadsbar känns som det just ska vara till SJÄLVkostnad dvs samma som det kostar att tillreda drinken eller som ölen/vinglasets innehåll kostar. Sedan behöver man ju inte driva det in absurdum typ 7.53 kr. Lite + resp lite - på olika grejer är väl rimligt.

Priset blir ju då bveroende på vart man köpt spriten bolaget eller i Danmark/Tyskland etc.

• Fru Wi

Lakritsbåten skrev 2009-04-13 21:44:36 följande:
    Smart med klippkort! Självkostnadsbar känns som det just ska vara till SJÄLVkostnad dvs samma som det kostar att tillreda drinken eller som ölen/vinglasets innehåll kostar. Sedan behöver man ju inte driva det in absurdum typ 7.53 kr. Lite + resp lite - på olika grejer är väl rimligt.Priset blir ju då bveroende på vart man köpt spriten bolaget eller i Danmark/Tyskland etc.

Absolut, det var ju det jag menade, man jag har ingen aning om vad en drink kan tänkas kosta. Vi kommer att köpa alla alkohol på systemet, men det är ju lurigt att räkna ut vad en drink kostar ändå, men kring 15-20 kr kanske är rimligt.

• Lady o Lufsen

För att vara lite petig

Bar till "Självkostnadspris"= det man skulle ha fått betala på systemet...då får man ju räkna ut hur mycket ett viglas rymmer, vad flaskan kostar och sen dela det på x antal glas, vad just eran ölsort kostade och hur många glas det blir på en Whiskeyflaska och så vidare.

"Betalbar"= att man betalar det som det skulle kosta på vilken bar som helst, oftast är dessa bröllop på en restaurang där baren finns öppen.
    Glöm då inte att informera gästerna om kort emottas!

Bar med "symbolisk summa"= att ni som brudpar bestämmer vad var och en sort ska kosta...oftast ligger då dessa priser på en ytterst låg nivå.

Det kan vara väldigt bra att specificera vilken typ av bar som gäller så att gästerna vet vad det kan tänkas gå på för deras del.

• Lady o Lufsen

...och så finns det ju "Fri bar"= GRATIS för gästerna.

• Fru Wi

Vi kommer att specificera vad det kostar, det är av den anledningen jag ville ha hjälp med kostnaderna. Det är ju många som har gift sig innan mig som har koll på läget när det gäller drinkpriser och de är de kunskaperna jag vill åt.

• Lady o Lufsen

Fru Wi skrev 2009-04-14 00:00:01 följande:

Vi kommer att specificera vad det kostar, det är av den anledningen jag ville ha hjälp med kostnaderna. Det är ju många som har gift sig innan mig som har koll på läget när det gäller drinkpriser och de är de kunskaperna jag vill åt.
    Det är väldigt bra att du ska göra det redan i inbjudan.
    Har själv varit på ett bröllop där brudparet i sin inbjudan skrev "Bar till självkostnad" och trodde att det var samma sak som "Betalbar"...det blev REJÄLT konstigt när alla hade räknat med relativt låga priser, typ 10:- för en öl när det istället blev barpriser 45:- för en öl

Om det är bar till självkostnad du ska ha så kan jag- som mitt tidigare svar- säga att ni då får räkna ut hur många glas det går på en flaska och sedan dela det med vad flaskan kostade i inköp för er.
  • Lady o Lufsen

...sorry- du skrev inte att du skulle informera i inbjudan...varför utgick jag ifrån det??

• Fru Wi

Lady o Lufsen skrev 2009-04-14 00:10:09 följande:
    ...sorry- du skrev inte att du skulle informera i inbjudan...varför utgick jag ifrån det??

Det blev nästan rätt ändå, det kommer att stå i ett infoblad som hänger med inbjudan. {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Hur mycket ska man ta för en drink i självkostnadsbar?