Klockan 15:00 började vår borgerliga vigsel i vår trädgård vid sjökanten.
De flesta gästerna anlände redan dagen innan då det var stort födelsedagsparty. På förmiddagen hade vi brunch tillsammans. Alla samlades på gräsmattan 10-15 minuter innan.
Vi gjorde oss i ordning på olika ställen och hade stämt träff bakom husknuten där ingen kunde se oss. Där stod vi gömda och väntade på att kyrkklockorna skulle börja spela vår melodi.
Alla visades till rätta av två vänner som hade fått den uppgiften, andra vänner delade ut heliumballonger som de blåst upp på förmiddagen. (Alla gäster var delaktiga och hjälpte till med olika uppgifter. Vi hade tillfrågat vissa i förväg, de blev ansvariga för en uppgift. Till hjälp tog de andra gäster som de själva högg tag i.)
Alla gästerna stod upp, vigseln tog ca 20 minuter.
När klockorna börjar spela blir alla tysta och fem av gästerna börjar spela ingångsmarschen "Come rain or come shine" som maken hade arrat till blåskvintett.
Vi gjorde entré hand i hand med äldsta dottern som brudnäbb framför oss.
Vigselförrättaren hälsar välkomna, håller ett litet tal och läser en dikt.
Några andra gäster bildar en lite jazzgrupp och spelar och sjunger "Love you madly" av Duke Ellington.
Vigselförrättaren viger oss. Vi har skrivit egna löften som vi läser upp för varandra, eller, ja, hum, maken säger sina hur galant som helst. Jag får hitta på några och fnissar. (Jag skrev nämligen mina säkert två månader innan, sedan bockade jag av det från listan och mindes inget av detta förrän vi började gå runt knuten.
)
Vi byter ringar. Jag får min av maken, han sätter den på min hand och kysser sedan min hand. Jag blir alldeles tagen och bara står där och ler, tills maken frågar efter sin ring.
Jag tar fram den och sätter den på hans finger och kan inte låta bli att återgälda kyssen på handen.
Vi två sjunger "Corcovado" av Jobim i stämmor, ackompanjerade av några gäster.
Efter detta lämnar jag över farfars farfars hemliga släktrecept på snaps och jag får ett par handblåsta glas som maken fick göra på svensexan (dessa dricker vi sedan brudskålen i). Vigselförrättaren lämnar över vigselbeviset.
Gästerna släpper heliumballongerna och jublar.