• Linda och Micke

Är det konstigt...

Jag och sambon har varit förlovade i 5½ år nu och för en vecka sedan friade han!

Men nu har jag fått många kommentarer som " Jasså, men var ni inte förlovade sen innan?" eller vaddå friat det gjorde han väl när ni förlovade er??

Allstå vad är det för konstigt med att han har friat nu??
    Visst att man ska gifta sig inom ett år(efter förlovnongen) enl traditionerna, men vi valde inte att göra det....OCH vad är det för fel på att han fria nu??

Blir så trött....

• Svar på tråden Är det konstigt...
  • Imma

Det finns alltid folk som ska vara med och "tycka" om hur andra gör.

För oss var förlovningen ett bevis på att vi skulle gifta oss i framtiden. Inte inom ett år, för vi hade inte råd att ordna med bröllopsfest direkt. Dock hade jag blivit jätteförvånad om min fästman hade friat efter att vi förlovat oss. Giftemålet hade vi ju bestämt oss för redan när vi förlovade oss.

• J D

Förlovning är vad som sker om ngn friar. Vanligt i Sverige att man förlovar sig i samförstånd och då följer inget frieri för att man ska gifta sig. Egentligen. Det verkar dock vanligare och vanligare att man gör som du beskriver men jag förstår att dina kompisar kan tycka att det är bakvänt men det är naturligtvis ngt de kan hålla för sig själva.

Grattis!

• Snäckan4

Det var ungefär samma sak i vårt förhållande också när vi förlovade oss.

Imma skrev 2009-04-08 08:15:50 följande:
    Det finns alltid folk som ska vara med och "tycka" om hur andra gör.För oss var förlovningen ett bevis på att vi skulle gifta oss i framtiden. Inte inom ett år, för vi hade inte råd att ordna med bröllopsfest direkt. Dock hade jag blivit jätteförvånad om min fästman hade friat efter att vi förlovat oss. Giftemålet hade vi ju bestämt oss för redan när vi förlovade oss.
  • Linda och Micke

Förlovningen var självklart ett bevis på att vi också skulle gifta oss i framtiden!! Men på nåt sätt ville jag ändå att sambon skulle fria, eftersom det var så längesedan vi förlova oss!! =)

• Linda och Micke

Vi har flera i bland våra vänner som förlovat sig och sedan har tjejen/killen friat! Så jag tycker inte att det är så konstigt, men blir bara irriterad när folk ska lägga sig i!

• PrinsessanS

Grattis till det kommande bröllopet! Jag förstår att ett frieri känns roligt, även om ni redan var förlovade. Som du säger har det gått en tid. Måste ändå fråga, hur gick själva förlovningen till? Frågade han om du vill förlova dig med honom? För vad jag förstått, rätta mig om jag har fel, så friar någon, den andra säger ja och sedan är man förlovade?

• J D

Linda och Micke skrev 2009-04-08 08:38:32 följande:
    Vi har flera i bland våra vänner som förlovat sig och sedan har tjejen/killen friat! Så jag tycker inte att det är så konstigt, men blir bara irriterad när folk ska lägga sig i!

Ja, välkommen till bröllopsplaneringen, varenda sak som ni gör som inte följer traditionerna kommer att ifrågasättas av ngn, I promise you. Se det här som träning inför vad som kommer .

• suamaca

Vi förlovade oss förra våren och sa då att "någongång på hösten 2009 kan vi ju försöka hitta ett datum" men sen gick han ändå ner på knä på nyårsafton 2008 och det hade han ju verkligen inte behövt eftersom vi då kommit ganska långt i planerna men jag tyckte det var lite gulligt ändå att han gjorde det - sen får andra tycka precis vad de vill. Huvudsaken är att du är glad - stort grattis!

• konstigabaralillajag

Vi har varit förlovade i nästan 11 år när vi gifter oss och än så länge har vi inte fått ngr kommentarer om det, iaf inte vad vi hört. Men iof sig är det bara 1 par av resterande 13 som är gifta, alla andra är förlovade och har varit det länge en del lika länge som vi...

• lecaroline

Jag hade klar gjort för min att jag inte ville förlova mig om han inte friade och då in gick hela "paketet". Så jag har fått berätta det hur många ggr som helst när folk frågat. Ja men 7 år och ingen ring... Då svarade jag helt enkelt att de skulle ta det med min sambo
    Så nu slipper jag alla komentarer om det. Utan nu så måste vi ju skaffa barn nu när vi ska gifta oss. Det tar aldrig slut!!

• konstigabaralillajag

Menade av våra vänner och syskon...

konstigabaralillajag skrev 2009-04-08 08:55:09 följande:
    Vi har varit förlovade i nästan 11 år när vi gifter oss och än så länge har vi inte fått ngr kommentarer om det, iaf inte vad vi hört. Men iof sig är det bara 1 par av resterande 13 som är gifta, alla andra är förlovade och har varit det länge en del lika länge som vi...
Svar på tråden Är det konstigt...