Irritation och svamp. Why me??
Känner att jag är tvungen att få ur mig en del av allt jobbigt jag går igenom.
Har haft svampproblem sedan tre år tillbaks, i stort sen jag träffade min nuv. pojkvän. Efter några månader började jag få svamp och då hade vi inte ens haft sex, bara oralsex eftersom vi hade problem med preventivmedel.
Sedan fortsatte problemen nästan varje månad och gick över med mensen. Efter några månader började jag äta minipiller som har funkat mycket bra för mig och oss.
När jag hade haft problem i ett halvår fick jag min första dos fluconazol, jag har aldrig behandlat själv med produkter från apoteket. Problemen återkom och jag åt fluconazol varje gång och det gick över.
I en tidning läste jag sedan om att oralsex kan ge sva,p, med följden att vi slutade och jag var smapfri i ett halvår. Sen återkom problemen, nu mer diffusa och inte så tydliga som tidigare. Läkaren konstaterade dock igen att jag hade svamp. Fluconazol hjälpte dock inte lika bra denna gång utan problemen fick gå över av sig själv.
Därefter var jag fri igen till i höstas då svampen återigen fick bli bra av sig själv.
Nu har jag haft bekymmer sedan i februari. Mycket diffust, inte jätteont, kli eller rött, inte mycket flytning. Har varit två gånger hos gyn som inte kan se någon svamp, inte heller i odling. Inte heller är det bakteriell obalans. Alltså har jag blivit hemskickad med beskedet att de inte kan göra något. Möjligen tyckte de att jag kunde hålla upp med minipiller i två månader och se om det blir bättre.
Nu har det gått så lång tid sen vi hade sex att vi ville testa. Det kändes helt ok och inte så irriterat, bra för att vara första gången på flera månader. Men idag har jag tydlig vit och grynig flytning och det känns irriterat. SVAMP?
Ska jag testa med fluconazol igen? Jag känner att mentalt är det bara såå jobbigt att behöva springa på gyn och till den manlige läkare jag alltid fått de senaste gångerna. Jag orkar bara inte med det här.
Jag har testat med alla råd, till och med smörjer med olivolja alla dagar. Hur orkar man leva med det här problemet.
Jag är 24 och läkaren säger att detta problemet bara ökar bland unga tjejer och att man inte vet vad det beror på. Jag har inte heller diabetes.
Kan det vara idé att sluta med minipiller. Svampproblemen började redan innan jag började med dem.. men kanske ska man testa ändå?
Någon med erfarenheter? Tacksam!