• LB5
    Äldre 1 Apr 22:44
    2159 visningar
    5 svar
    5
    2159

    Klart för homoäktenskap

    About time! Och med stor majoritet, nu måste bara kyrkan komma ikapp 2000-talet :)

    www.dn.se/nyheter/politik/klart-for-homoaktenskap-1.835841

  • Svar på tråden Klart för homoäktenskap
  • Panzer­faust
    Äldre 1 Apr 22:48
    #1
  • LB5
    Äldre 1 Apr 22:48
    #2

    oops


    Panzerfaust skrev 2009-04-01 22:48:02 följande:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-72/m3356437.htm...
  • Pizan
    Äldre 1 Apr 23:19
    #3

    Är sverige första land att lagstifta om detta? Det skulle isåfall göra mig lite stolt.

    Hur det än är så hoppas jag att andra länder följer efter.

  • Taha
    Äldre 2 Apr 11:40
    #4

    Tyvärr så tror jag att Sverige ligger efter. Har för mig att det varit lagligt i Danmark i något år nu. Och Spanien??

  • Pizan
    Äldre 2 Apr 12:12
    #5

    Gogglade lite och hittade det här. Det verkar ju vara så att många länder har stiftat lagar om partnerskap men att det innebär lite olika saker:

    "Det finns två länder som i sin lagstiftning erkänner samkönade äktenskap, som har gjort äktenskapslagstiftningen könsneutral, nämligen Nederländerna 2001 och Belgien 2003. I båda dessa länderna är den civila borgerliga vigseln obligatorisk. Dock innehåller den svenska partnerskapslagen mer än de nya lagarna i Nederländerna och Belgien. Båda dessa två länder har nämligen gjort undantag för utlandsfödda adoptioner. I Nederländerna kan även heterosexuella ingå partnerskap. Det stora flertalet är därför heterosexuella som ingått partnerskap. Många makar har ändrat sitt förhållande från äktenskap till partnerskap. Anledningen till detta är att ett äktenskap måste upphävas av domstol, men ett partnerskap kan upphävas av dem själva. Man har alltså först skiljt sig och sedan ingått partnerskap.
    Danmark (1989) och Norge (1993) har registrerat partnerskap som i Sverige (1995), Island (1996) och Finland (2002). Alla de här lagarna följer den danska modellen. Styvbarnsadoptioner ingår nu i samtliga nordiska länder. Sverige går längst i världen genom att godkänna utländska barns adoptioner. Frankrike och Spanien har en familjerättslig lagstiftning som omfattar såväl hetero som homosexuella parbildningar som är av varaktig karaktär - skyddslagstiftning för personer som inte vill eller kan ingå äktenskap - ett slags sambolagstiftning. Spanien har autonoma omräden (som Katalonien) med lagstiftningskompetens inom familjerättsområdena. Tyskland följer den nordiska modellen för samkönade par. Schweiz är på väg att följa Tyskland. England och Wales har inlett utredningar. "

    På samma sida hittade jag det här citatet. Det tyckte jag var skojigt sagt;

    "Homofobin är ett svårt tillstånd, den kan till sin karaktär vara väldigt lömsk. Det är ingen katastrof om de riktigt bokstavstrogna fundamentalisterna väljer att lämna Svenska kyrkan, de har ju massor av andra samfund som de kan gå till, Knutby lär ju växa också."

    Homofobin är ett svårt tillstånd, den kan till sin karaktär vara väldigt lömsk. Det är ingen katastrof om de riktigt bokstavstrogna fundamentalisterna väljer att lämna Svenska kyrkan, de har ju massor av andra samfund som de kan gå till, Knutby lär ju växa också.

    Homofobin är ett svårt tillstånd, den kan till sin karaktär vara väldigt lömsk. Det är ingen katastrof om de riktigt bokstavstrogna fundamentalisterna väljer att lämna Svenska kyrkan, de har ju massor av andra samfund som de kan gå till, Knutby lär ju växa också."

    Tuulikki Koivunen Bylund/ Domprost i Uppsala

    www.tidenstecken.se/hearing04.htm

Svar på tråden Klart för homoäktenskap