• Luucie

    Nu har jag fått vårt nya namn! Vad ska jag göra nu då??

    Vi kommer att heta min pappas efternamn efter vigseln så jag har ju bytt till det nu, innan, för att slippa kostnader för det.
    Det hela gick igenom igår och det känns fantastiskt bra !

    Men vad ska jag göra nu? Alltså vilka måste jag kontakta och tala om namnbytet för och hur gör man med pass, id etc?

    Berätta snälla ni som vet, gärna i detalj hur ni har gjort...hatar papper...Tack!

  • Svar på tråden Nu har jag fått vårt nya namn! Vad ska jag göra nu då??
  • suamaca

    Skatteverket reg. ju detta, så alla som hämtar uppgifter från folkbokföringen får det ju via dem - sen är det bara att höra av sig till vägverket, polisen m fl snarast för körkort, pass mm. Har du övat på din nya autograf? Och kanske skaffa en mail med nya efternamnet? :D
    Sen efter vigseln får ju förstås din m2b göra det hela också, men då är det ju bara att fylla i blanketterna som kommer med hindersprövningen!

  • Luucie

    Tack! Vad bra, men vilka fler än vägverket och polisen behöver man höra av sig till?

    Haha jag har inte övat autograf...pratade med min väninna som varit gift i några år nu och hon sa att hon fortfarande både skriver och säger fel.
    Det tar nog ett tag att vänja sig

  • suamaca

    Jaaa det gör nog det, jag gjorde en mail till mig själv - kändes helskumt men samtidigt blev jag alldeles varm när jag såg det på skärmen :D
    Vilka mer du bör höra av dig till beror ju lite på hur ditt liv ser ut och vad du "har" så att säga - men själv hade jag nog sagt till på jobbet på en gång och meddelat banken så det inte sker några missförstånd där tex :)

  • suamaca

    Jaaa det gör nog det, jag gjorde en mail till mig själv - kändes helskumt men samtidigt blev jag alldeles varm när jag såg det på skärmen :D
    Vilka mer du bör höra av dig till beror ju lite på hur ditt liv ser ut och vad du "har" så att säga - men själv hade jag nog sagt till på jobbet på en gång och meddelat banken så det inte sker några missförstånd där tex :)

  • suamaca

    Jaaa det gör nog det, jag gjorde en mail till mig själv - kändes helskumt men samtidigt blev jag alldeles varm när jag såg det på skärmen :D
    Vilka mer du bör höra av dig till beror ju lite på hur ditt liv ser ut och vad du "har" så att säga - men själv hade jag nog sagt till på jobbet på en gång och meddelat banken så det inte sker några missförstånd där tex :)

  • Luucie

    Ja en mailadress är nog roligt att ha med sitt nya namn

    Jag funderade på en sak till..
    Nu har ju vi redan fått hindersprövningen med mitt gamla namn på..Vad händer om jag nu byter allt till mitt nya namn? Måste vi beställa en ny prövning?

  • suamaca

    Ja det tror jag faktiskt att ni måste isf (dock inte 100 % säker) för om du redan bytt namn och lämnar hindersprövningen där ditt gamla namn står blir det ju lite av att viga nån som egentligen inte finns (eller iaf inte är du hehe) OM nu detta inte går per automatik på nåt vis. Men med Sveriges härliga byråkrati så tvivlar jag... :S

  • Luucie

    Ja du har säker rätt...Jag ska ringa och fråga för säkerhets skull. Man vill ju inte stå där med FEL papper´
    Tack för all hjälp!

  • L M N

    Luucie - ansökte du om namnbytet via SKatteverket eller PRV? Ska oxå byta namn och har fått lite olika bud om detta.

    Hoppas du ska trivas med ditt nya namn

  • harthurs

    En liten fundering.. hur lang tid har man pa sig att byta namn?
    Vi gifte oss i Sverige i november men bor i Canada.. Jag valde att behalla mitt efternamn eftersom nar jag val andrar det sa har jag endast 6 manader pa mig att skaffa nytt pass..

    Tacksam for svar!

  • Stella2009

    Luucie: Jag har precis gjort samma ska som du! Bytte för en vecka sedan till min mammas flicknamn då det är det namnet som jag o min m2b ska heta när vi gift oss.

    Så jag har också funderat på det där med alla papper..iaf så hann jag knappt få svar från skattemyndigheten innan nytt körkortspapper damp ner i brevlådan, så det behövde jag inte ringa om själv. Min bank har också redan registrat mitt nya namn såg jag på internetbanken.! Antar att de skickar ut nya bankort snart också.
    Jag väntar nu på mitt nya körkort så jag kan gå och göra ett nytt pass.

    Iaf så uppdaterar de flesta myndigheter etc sådant här automatiskt!

    Jag skickade in våran hindersrövning efter att jag bytt namn.

  • Stella2009

    Tar du ett namn som finns inom familjen och du har en släktrelation till det namnet så kan du nog gå genom Skatteverket. Vill du registra ett helt nytt namn så får du gå genom PRV.

    Ring o fråga, det gjorde jag.

    L M N skrev 2009-03-31 23:05:44 följande:


    Luucie - ansökte du om namnbytet via SKatteverket eller PRV? Ska oxå byta namn och har fått lite olika bud om detta.Hoppas du ska trivas med ditt nya namn
Svar på tråden Nu har jag fått vårt nya namn! Vad ska jag göra nu då??