• Vid havet

    Efternamnsvåndor

    Okej så här är det.

    Jag - har ett efternamn "D" som jag behållit efter mitt förra äktenskap och som min dotter heter. Gillar namnet, men det känns fel att behålla det nu.
    M2b - har ett -sson namn "E" som inte känns jätteroligt. Han har två barn, ett som bor med oss och ett som bor i Australien. De har hans och mammans namn.

    Förslaget har varit att vi ska ta ett släktnamn "L" som vårt nya familjenamn, och även lägga till det på barnens namn.

    Men nu så vill han inte byta. Och jag känner inte riktigt att jag vill ta hans namn - dels för att det känns trist att byta till ett väldigt vanligt namn från mitt nuvarande som är lite mer speciellt. Men mest för att jag inte igen vill ta någon annans namn. Om det skulle gå riktigt illa *peppar peppar* och vi skiljer oss så vill jag inte står där igen med min exmans namn.
    Att behålla mitt nuvarande känns fel. Eller vad tycker ni?
    Ska jag kanske byta till ngt helt eget, och även då på min dotter? Mitt flicknamn är tyvärr lika vanligt som m2bs så det känns inte lockande. Men märkligt att byta till ngt annat när vi gifter oss.

    M2b kan tyvärr inte tänka sig att ha sitt nuvarande namn som mellannamn - och därmed behålla samma namn som dottern i Australien. En lysande kompromiss tycker jag.

    Fast jag vill ju att vi heter samma. Egentligen.

    Ååååhhhhh... Känner mig så förvirrad och känslosam kring detta.

    Råd? Ideer? Tankar?

  • Svar på tråden Efternamnsvåndor
  • Krystal

    Sätt er ner och kom på ett nytt namn tillsammans som alla gillar och kan gå med på att hitta... så skulle jag nog ha försökt göra om jag var i din sits...

  • Vid havet

    Jo. Fast han vill absolut INTE ta något nytt. Det handlar inte om att släktnamnet är fult (egentligen inte heller om att hans namn är fult - utan jag vill helst att vi tar ngt "nytt" tillsammans) Utan han vill inte byta alls. Och om han står fast vid det vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

    Men ja, sätta oss ner och prata mer om det här måste vi göra.

  • Emelieca

    Jag heter min mammas exmans efternamn och det känns ju rätt trist eftersom man verkligen inte har någon direkt samhörighet med namnet då, så jag tycker att din dotter också borde byta namn.

    Och nu när alla -sson namn är så otroligt opopulära(om det nu är ett ord...) och alla som får chansen byter bort det kan det ju faktiskt vara roligt att heta det om några år, svensk och exotiskt då kanske=)

  • Vid havet

    Tanken m barnen var att de skulle heta dubbelnamn. Så min dotter skulle få sin pappas efternamn (det hon heter som efternamn idag) som mellannamn och sen vårt gemensamman namn som efternamn. Likadant m min bonusson som skulle få sin mammas namn som mellannamn (det har han redan) och sen vårt gemensamma.
    Knyta ihop vår ny-familj m namet också. Något som faktiskt barnen efterfrågat.
    Men det är ju lite det som är problemet med att ta min m2bs namn - vad händer om vi skiljer oss? Då står jag och min dotter där med hans namn. Så känner jag ju redan nu, att jag har kvar min exmans namn och det känns lite konstigt. Nu tror jag givetvis inte att vi kommer skilja oss, men man vet ju alrig tyvärr.

    Jag har inte något emot -sson namn egentligen. Det är inte det.

Svar på tråden Efternamnsvåndor