• Anonym

Någon med erfarenhet av uppskjuten mens?

Jag tänkte framkalla min "bröllopsdagsmens" lite tidigare och undrar nu om någon gjort detta och om det fungerade. Min tanke var att redan på tidigt stadium ändra cykeln så att jag i god tid vet att inget krånglar på B-dan! Har haft recept utskrivet på provera i några månaders tid men inte förräns nu har jag fått ändan ur!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av uppskjuten mens?
  • Nynnar

Fråga en barnmorska på vårdcentralen. Det finns också siter på internet typ fråga doktorn.
    Annars borde väl instruktion finns med i medicinen, eller så bör de på apoteket veta.

• Larven

Jag har bara flyttat mensen bakåt och det är jättelätt. Det enda du behöver göra är att börja äta de nya ppillrena direkt efter att kartan är slut - dvs ät under den veckan du tar sockerpiller, eller inga alls. Fast de förutsätter att du använder ppiller... Har aldrig hört att man kan framkalla mens, men har du fått medicin går det nog. Intressant. Hoppas du hittar det du söker.

• Anonym

I fass står det att mensen "som regel" kommer ett antal dagar efter att man börjat med tabletterna. "Som regel" är ju ingen 100% garanti. Det jag vill veta är om någon lyckats med detta. PS äter inte p-piller.DS

Hör av mig när jag genomfört experimentet...

• Anonym

Om provera är p-piller så är det bara att sluta äta när du nu vill ha mens, så kommer den då istället (när du slutar med pillren)! el så fortsätter du att äta några dagar längre (alltså börjar med en ny karta direkt när den förra är slut), för att skjuta upp mensen några dagar...

• Nynnar

Jag kan tillägga att jag har försökt skjuta på min mens två ggr med sådana piller (gestapuran ex.) men det funkade inte för mig... mensen den kom som en klocka ändå!

• Anonym

Nynnar, Provera är ungefär som gestapuran, så vi får väl se vad som händer...annars är det väl till att försöka bli på smällen två veckor innan B-dagen (skulle inte ha något emot det....). Känner mig allt annat än fräsch när jag har mens, både fysiskt och psykiskt så vill gärna undvika detta.

Tack för era svar!

• ulda

Jag har många gånger skjutit upp eller förkortat perioden vid semester (äter Desolett). Då äter jag helt enkelt en vecka för länge (eller för kort). Nån gång har mensen uteblivit helt men i övrigt har det funkat bra. Observera bara att man nog inte ska lita 100% på att preventivskyddet funkar som det ska om man mixtrar på det här sättet, så för säkerhets skull är det bäst att använda annat skydd under en vecka efter mixtrandet. Därför tycker jag att det är bra att göra "justeringen" ett par månader i förväg.

• Nynnar

Det där sista alternativet funderar jag också på!! det vore ju helt suveränt!!

• Princess

jag tror det ska ga att skjuta upp den om du ater p piller och forsatter ata dar du normalt skulle slutat. Inte det basta att gora men kanske vart for en enda brollop!!

Sjalv har jag haft maximal tur - p.g.a. att jag stressat sa mkt sa har mensen skjutits upp 2 veckor sa jag ar fri under brollops helgen! Hurrah!

• Anonym

Jag har 28 dagars menscykel sedan några år, och om den någon gång varit sen så är den naturligtvis tidig nästa gång! Så jag vet att jag får min mens på min bröllopsdag

• malinl

Jag äter Trinordiol 28 sedan måååånga år och har vid ett antal gånger skujtit fram mensen för att tajma med diverse resor mm. Har alltid fungerat perfekt.

Däremot blir jag väldigt betänksam när ni skriver att... "börjar med en ny karta direkt när den förra är slut". Så fungerar det inte med den sorten jag har. Det är bara vissa av tabletterna på kartan som ni kan skjuta upp mensen pga nåt hormon de innehåller... i mitt fall bara de gula tabletterna. På en karta finns 10 gula tabletter, alltså 10 dagar, man kan skjuta upp med. Börjar jag med tablett nr 1 kommer mensen som vanligt.

Har dock aldrig provat skjuta på mensen då jag inte ätit p-piller så de metoderna känner jag inte till.

Lycka till!

/Malin

• Signatur

Vill man ändra på mensen så den kommer tidigare så bör man fixa det någon månad i förväg. Annars går det bara att skjuta fram den och det finns ingen garanti för att detta lyckas. Det bästa är att diskutera saken med en barnmorska (själv är jag apotekare)

• blåbär

Fast jag tror att man ska vara försiktig med att skjuta upp eller skjuta fram mensen... sist jag gjorde det så åt jag en ny karta p-piller direkt efter den andra (utan några dagars uppehåll) och fick pmsbesvär som hette duga... Aldrig lipat så mycket någongång faktiskt...

• E.l.i.n

Jag har fixat Primolut nor som skjuter upp mensen.
    Läste i en tråd här att man ev kunde mixtra och ta dessa tabletter månaden innan bröllopet så att det inte skulle bli några biverkningar under dagen D.
    Men sjuksköterskan rekommenderade inte det och en jobbarkompis till mej sa att när hon skjutit på mensen så kommer det DUBBELT värre månaden efter.
    Vill ju då inte riskera att få den ändå + dubbelt upp!
    För det finns inga garantier att den kommer när den ska...

• Anonym

Provera innehåller gulekroppshormon, det är ej ett fullständigt p-piller (östrogen + gulekroppshormon). För att tidigarelägga mensen ska man påbörja behandlingen ca en vecka in i cykeln (räknat från första mensdag), äta tabletterna under en vecka och därefter invänta en förhoppningsvis tidigarelagd blödning. För att senarelägga mensen påbörjas behandlingen en knapp vecka före väntad mens. Vad gäller p-piller så kan man med skjuta mensen oavsett preparat, med enfaspiller (samma dos i alla tabletter) kan man bara börja på ny karta, med trefas (olika dos) måste man fortsätta med den starkaste tablettstyrkan. OBS att i bägge fallen ska man slopa den hormonfria veckan.
    Hoppas på större klarhet i ett uppenbart engagerande ämne.
    /Doktorn

• Anonym

Doktorn, vet du om hela cykeln förskjuts efter en behandling, eller återgår man till sin normala cykel efter tidigarelagd mens? Dvs påverkas ägglossningen?

• Majsan80

Ville du ha din mens tidigare?
    Jag har fått ett piller nån gång som framkallar en mensblödning, kanske det fungerar?

Jag tycker nog att du ska ringa barnmorskan, det låter säkrast!

• miannie

Jag ville skjuta min mens vid tillfalle och gick helt enkelt till receptionen pa vardecentralen och fragade (ordagrant) efter "skjuta-upp-mensen-piller", varpa jag fick ett recept (har tyvarr glomt namnet) pa piller man borjade ta tre dagar fore forvantad blodning. Fungerade utmarkt for mig, annars ar ju p-piller mycket lattare.

Lycka till.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av uppskjuten mens?