• equina
    Äldre 23 Mar 21:11
    3577 visningar
    11 svar
    11
    3577

    Medeltida sagobröllop!

    Vi skall ha ett medeltida sagobröllop i Juli! Tanken är att flytta sig in i sagornas och lägereldarnas värld med medeltid och kärlek som röd tråd.

    Någon som skall göra något liknande i sommar och vill utbyta lite ideer?

  • Svar på tråden Medeltida sagobröllop!
  • Västku­stbo
    Äldre 23 Mar 21:59
    #1

    Nej, men det låter absolut fantastiskt mysigt! Lycka till med allt.

  • Äldre 23 Mar 22:05
    #2

    Det finns en tråd som jag har för mig heter "annorlunda bröllop" och där har jag för mig att det åtminstone planeras lite liknadnde av någon. Tror jag.

  • annika­olsson
    Äldre 2 Apr 17:40
    #3

    vi skall oxå ha medeltida/sagobröllopstema den 29:e augusti iår....

  • J D
    Äldre 2 Apr 17:43
    #4

    Ja, jag vet att en tjej i 2010-tråden ska ha ett sådant bröllop, du kanske ska titta in där .

  • sindri
    Äldre 2 Apr 17:47
    #5

    jag ska oxå ha de så de är bara att filura på frågor så kanske ja kan svara på några iallafall

  • equina
    Äldre 6 Apr 17:59
    #6

    Hur långt har ni andra hunnit i planeringen?

    Vi känner det som om vi börjar ha ganska bra koll på läget men tar tacksamt emot tips som kan ge ännu mera stämning osv.

    Våra inbjudningskort är i form av pergamentsrullar med ett personligt monogram tryckt som vattenstämpel på papper som ser gammalt ut och kaligrafi text.

    Vigseln kommer att äga rum i en kyrkoruin. Min klänning är köpt och min blivande mans kläder fixade.Under vigseln kommer ett medeltida band spela.

    Till vigseln kommer vi rida.Under vigseln kommer vi troligtvis ha en brudpella som sedan följer med oss i båt till festplatsen.

    När vi anländer blir det vanlig brudskål och sedan har vi fixat ett tornespels gäng som kommer och uppträder, under tiden kan de som vill dricka mjöd. För de små gästerna följer sedan bågskytte, möjlighet att fäktas mot riddare,ponnyridning och skattjakt ihop med ett gäng äldre tjejer som skall ansvara för de små under kvällen.

    För oss och övriga gäster tar sedan middagen vid. Förrätt och sedan buffe med helgrillad gris,mufflon och hjort. wokad potatis och tillbehör. Efterrätt hoppar vi och går direkt på bröllopstårta.

    Under kvällen har vi sedan ett gäng gycklare som även kommer att utföra en eldshow vilken avslutas med att ett gäng mashaller ihopsatta till ett hjärta skickas ut på sjön som ligger ca 40 meter från lokalen Under tidenskall även en vän till oss som är opera sångerska till yrket sjunga i ett med facklor upplyst gammalt vattentorn.

    Därefter tar ett vanligt band och festen vid...

    Hur låter detta?

  • 090829 brud
    Äldre 16 Apr 13:14
    #7

    Equina: Då låter helt underbart...vart skall ni vara någonstans?

    Vi har skickat ut inbjudningarna, dubbelvikta kort med vårat egen gjorda riddarvapen, när kortet öppnas så delas vapnet på mitten.

    Lokal för vigsel och fest är bokad

    Tyg till klänningen skall beställas om det fås in till sajten som vi skall beställa ifrån, det är en blaning av siden/hampa som ger ett riktigt fint fall
    Min blivande skall ha samma tyg fast i annan färg som sin tabard.

    Ring har vi köpt, bokat medeltidsband.

    Det som återstår är allt fix med dekorationer, egna vapensköldar och band osv...odla blommorna som skall användas, hoppas på att tyget kommer fram

  • equina
    Äldre 23 Apr 09:05
    #8

    Vapensköldar var en bra ide tycker jag! Skulle kunna tänka mig göra sådanna med vårat monogram och bild. Vi skall vara i björkvik, södermanland. Ni då?

  • 090829 brud
    Äldre 23 Apr 09:40
    #9

    Vi skall vara i göteborg, festen blir på skansen lejonet.
    Vapensköldarna blev en blandning av sånt som representerar oss, en dalahäst och en badanka, samt att vi skrev vårat nya namn snett över skölden.

    Måste lefta upp ett nytt tyg till min klänning då det tyget som jag skulle använda har ej kommit fram till försäljaren.

    skall ni ha gycklare osv?

  • MauraR­azzie
    Äldre 3 Jun 16:10
    #10

    Kul att se någon med liknande tema. Har hunnit ganska så långt i min planering men nu har jag kört fast.
    Vi har inte berättat för våra föräldrar än så inbjudningarna ligger på hög. Det är svårt att inte öppet kunna diskutera och få råd och hjälp.
    Vi ska gifta oss den 19 september. Kyrkbröllop och sedan fest i ett nerlagt grustag med en stor damm.
    Ska även ha tornespel, gycklare m.m. Som tur är är vår vän riddare så hon har ansvaret att se till att den underhållningen klaffar.
    Senare under kvällen byter vi till ett lite rockigare band.

    Hur gör ni med de traditionella bitarna typ brudvals, bordsplacering m.m.

  • Dansmu­sen
    Äldre 2 Oct 22:18
    #11

    Vad häftigt med medeltidstema. 
    Vi har tänkt lite fantasy då vi båda gillar  sagan om ringen, fantasyspel osv.
    Men medeltid vore ju helt underbart också. Kanske någon blandning av det på nåt sätt. 

    Hur mycket får man betala för tornerspel?
     

Svar på tråden Medeltida sagobröllop!