Snittar
Hej!
Har ni något tips på snittar/tilltugg till champagnen som man kan göra flera dagar innan och kanske frysa? Vi har inte tid att stå med sådant samma dag eller dagen innan.
Hej!
Har ni något tips på snittar/tilltugg till champagnen som man kan göra flera dagar innan och kanske frysa? Vi har inte tid att stå med sådant samma dag eller dagen innan.
*puffar*
Jag vill gärna också ha tips det börja närma sig för oss och vi sitter och planerar tilltugget.
minipizzor (bakas som kanelbullar med med pizzafyllning)
parmesan o mandelbollar
tunnbrödsrullar med färskost o lax, pepparrot o skinka, avokado wasabi o lax,
marinerad ost (vanlig hårdost i kuber i olja m goda kryddor)
ställ fram crostini o en skål tapenade
chokladdoppad frukt
oststänger (av smördeg)
ett tips är att kolla på tex recept.nu , matklubben.se , eller annan recpetbank på nätet. Där finns massor med goda snittar o andra tillbehör
Många bra tips men kan de göras i förväg? Tex tunnbrödsrulle som är så gott!
tunnbrödsrulle kan du göra i förväg och frysa. Skär dem sedan när de är halvtinade...
osten kan du marinera några dagar innan, parmesanbollarna görs som småkakor i ugn, sen fryser du ner dem. likadant smördegsstängerna o minipizzor. frukten kan jag inte svara exakt på, men borde kunna göras 1-2 dagar innan o förvaras svalt. Tex jordgubbar, physallis, torkade aprikoser, vindruvor kanske?
Någon som vet om frukten?
Fetaost röra på crosinti med paprika strimla
Ett paket fetaost, en burk creme fraiche 15%, en påse crosinti 1 paprika
Prosciutto inlindad mozzarella ostboll på tandpetare, med en klippt bit soltorkad tomat
15 skivor prosciutto, två paket mozzarella ostbollar, några soltorkade tomater
Tonfisk och stenbitsromsröra på en liten brödbit eller crosinti
2 dl tonfisk i olja, 1 burk rödstenbitsrom, 1 dl cremefraiche tomat & basilika, 2 msk finhackad rödlök
Marinerade räkor
Skala räkor och marinera i färklime juice och koriander.
En påse räkor, 1 lime, 1 koriander
Trä den antingen på tandpetare (tre på varje) eller lägg på en liten liten snitt
Tapenade på crosinti
En burk tapenade, crosinti
Melon inlindad i prosciutto
En bit salami och festaost på en pinne
Oliver, Vindruvor, ett par ostar & kex
kolla i mitt galleri där finns menyn vi hade i lördags sUUUUPERGOTT och vi fixade dagen innan...Hur gott som helst! Går nog även att frysa in (OBS!!! iNTE CROSTINI DOCK!!)