• angelamaria

    Vad brukar man kasta? Ris, rosenblad eller annat?

    Hur brukar man göra efter bröllopet?

    Man kan ge gästerna små tygpåsar med ris eller rosenblad?

    Vet ej hur man brukar göra...

    Några tips?

    Kan man kasta både och? Ska rosenbladen vara torkade?

  • Svar på tråden Vad brukar man kasta? Ris, rosenblad eller annat?
  • stressad bride2b

    Vi ska köpa såpbubblor :) Sånna som inte fläckar ned kläderna, i form av små bröllopstårtor. Jättemysigt, då slipper fåglarna kvävas och vi slipper ris i håret :)

  • Luucie

    Vi kommer att göra strutar med torkade rosblad och ris. Har sett det på fotografier och det blir fint när man kastar det. Strutar gör jag för mitt eget estetiska nöjes skull Finns de som säger att gästerna brukar ha med sig eget ris eller att man kan ha en skål som folk får ta en näve ur.

    Man kan klippa fyrkanter av tyll och lägga ris i och knyta ett band runt.
    Eller köpa färdiga organza påsar.
    Eller så kan man blåsa bubblor om man gillar det, finns att köpa på de flesta brudbutiker.
    Finns också special ris som är hjärtformat och smakar vanilj. Det smälter när det blir fuktigt så det har ju både för och nacdelar.

    Glöm inte att kolla med kyrkan bara. Kan tänkas att deras policy förbjuder att det kastas något överhuvudtaget!

  • Luucie

    Vill bara påpeka att småfåglar varken kvävs eller på annat sätt mår dåligt av okokt ris...

  • Besservvisser

    Ris är INTE farligt för fåglarna. Detta är en MYT. De varken kvävs eller exploderar. Ni kan kasta ris med gott samvete, men välj helst Rättvisemärkt eller ekologiskt ris.

  • stressad bride2b

    Hehe, färlåt, borde ha satt en smiley efter det där med kvävandet. Jag tycker bara att själva såpbubbel-bilden verkar så mysig :)

  • Princess4aDay

    Det finns även att köpa som små hjärtaflingor gjorda av socker, om man inte vill ha ris.

  • passionsblomman

    Det här med vad "man brukar" har visst börjat förändras en hel del.
    FÖRR var detta att kasta ris en hyllning och lyckönskan till brudparet, där riset stod för fruktsamhet och rikedom. Man brukade bla säga att så många riskorn som låg på brudens huvudkudde då hon vaknade, talade om hur många barn det skulle födas.
    Man tog med ris för denna sed.

    Numera har det blivit så att brudparet mer och mer vanligt förekommande bestämmer själva att de ska hyllas med att det kastas/blåses något efter vigseln. Då förkommer bubblor, ris rosblad och konfetti, i allsköns varianter.

    Naturligtvis styr man upp detta själva om man vill,även om det ju kan kännas lite bakvänt att brudparet själva ser till att de ska hyllas liksom,fast det spelar ju ingen större roll...

    ...men värt att notera är väl vad de olika kyrkorna har för policy runt kastandet.

  • Susanna och Fredrik

    I mitt galleri finns mina rispåsar....
    Glöm inte att fråga vad ni får kasta utanför kyrkan.

  • Hammerman

    Alla barnen kastade ris utom Ivar, han kastade knivar.

  • Susanna och Fredrik

    Såna har jag...rosa


    Princess4aDay skrev 2009-03-22 23:16:18 följande:
    Det finns även att köpa som små hjärtaflingor gjorda av socker, om man inte vill ha ris.
  • Susanna och Fredrik

    Mä...hhahahah


    Hammerman1 skrev 2009-03-23 00:13:03 följande:
    Alla barnen kastade ris utom Ivar, han kastade knivar.
  • agtiwi

    När jag bokade kyrkan vi ska vara i så sa hon som jag pratade med att det bästa alternativet att kasta är solrosfrön, de fastnar inte lika lätt i hår och annat samt så blir fåglarna glada!

  • Bettertogether
    agtiwi skrev 2009-03-23 07:40:52 följande:
    När jag bokade kyrkan vi ska vara i så sa hon som jag pratade med att det bästa alternativet att kasta är solrosfrön, de fastnar inte lika lätt i hår och annat samt så blir fåglarna glada!
    De kanske vill ha småfåglar på sin kyrktrappa

    Kokosflingor kastades på ett bröllop jag var på senaste sommar.
  • ElMac
    agtiwi skrev 2009-03-23 07:40:52 följande:
    När jag bokade kyrkan vi ska vara i så sa hon som jag pratade med att det bästa alternativet att kasta är solrosfrön, de fastnar inte lika lätt i hår och annat samt så blir fåglarna glada!
    Åh vad kul idé, speciellt då vi kommer ha vår vigsel på en plats där det är mycket fåglar :) Vi tänkte först lingonblad men solrosfrön ska jag verkligen skriva upp :)

    Ska bara komma på något sött att ha dem i..
  • andersf

    På brorsans bröllop körde vi såpbubblor. Det blev faktiskt väldigt coolt när alla gäster blåste på samma gång.

    Om det blåser full storm så funkar inte bubblorna så bra utomhus, men då kan man köra dem inomhus istället.

    Jag köpte dock lite för många lådor, så ett tips är att bara beräkna en flaska per person (varje låda innehåller 24 flaskor).

  • Tippiti

    Det finns vita fågelfrön som man kan använda, jag hade det på mitt bröllop. De kan köpas i en djuraffär.

Svar på tråden Vad brukar man kasta? Ris, rosenblad eller annat?